Neven Mimica zaznaczył, że organy administracji krajowej powinny inspirować się doświadczeniami Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), do którego należy ECK Polska, podczas tworzenia i realizowania założeń polityki ochrony konsumentów. Komisarz dodał, że działanie sieci istotnie przyczynia się do poprawy zaufania konsumentów do przedsiębiorców z innych krajów UE. Z funkcjonowania ECC-Net korzystają więc obie te grupy.

Komisarz podkreślił wagę wprowadzenia internetowej platformy rozwiązywania sporów (ODR) oraz znaczenie ochrony danych osobowych, które w dzisiejszym świecie stały się „nową walutą”. Neven Mimica zauważył, że dzięki sprzedaży online przedsiębiorcy mają możliwość szerszego dotarcia do klientów ze swoją ofertą, a konsumenci mają większy wybór. Aby konsumenci mogli podejmować racjonalne decyzje, KE chce uregulować działanie porównywarek cenowych w krajach europejskich w oparciu o tożsame kryteria wyszukiwania.

Przedstawiciele przedsiębiorców branży e-commerce zgodnie stwierdzili, że implementacja dyrektywy konsumenckiej 2011/83/UE wyrówna szansę e-przedsiębiorców na unijnym rynku. Kluczowa jest obecnie poprawna implementacja przepisów do krajowego porządku prawnego, aby faktycznie polskie firmy znajdowały się w jednakowej sytuacji jak ich zagraniczni konkurenci. Przedsiębiorcy wyrazili obawę, że uchwalenie ustawy o prawach konsumenta (implementującej dyrektywę 2011/83/UE) nastąpi za późno, e-sklepy będą miały zbyt mało czasu, aby poprawnie dostosować swoją działalność do nowych rozbudowanych wymagań.

Problemem, na który zwrócili uwagę również przedstawiciele branży e-commerce, jest niezgodne z prawem działanie e-sklepów na terenie UE, które zarejestrowane są poza Unią Europejską. Ochrona konsumentów jest wówczas utrudniona, a funkcjonowanie takich podmiotów osłabia pozycję i renomę całego sektora. Niewątpliwie wprowadzane rozwiązania ADR i platforma ODR przyczynią się do wybierania przez konsumentów firm z UE, gdyż wówczas będą mieli oni zapewnioną dodatkowe narzędzia w wypadku wystąpienia trudności.

Na zakończenie dyskusji wyrażono nadzieję, że spotkanie zaowocuje w przyszłości stałym dialogiem pomiędzy europejskimi decydentami a przedstawicielami branży e-commerce w Polsce. Spotkanie w Krakowie stanowiło pierwsze tego rodzaju bezpośrednie konsultacje z Komisarzem ds. polityki konsumenckiej.

W dyskusji wzięli udział obok Komisarza Nevena Memicy, Róża Thun, Piotr Stańczak – dyrektor ECK Polska, Grzegorz Wójcik – Prezes Polskiej Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Anna Rak Country Manager Trusted Shops w Polsce.

Neven Mimica zaznaczył, że organy administracji krajowej powinny inspirować się doświadczeniami Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), do którego należy ECK Polska, podczas tworzenia i realizowania założeń polityki ochrony konsumentów. Komisarz dodał, że działanie sieci istotnie przyczynia się do poprawy zaufania konsumentów do przedsiębiorców z innych krajów UE. Z funkcjonowania ECC-Net korzystają więc obie te grupy.

Komisarz podkreślił wagę wprowadzenia internetowej platformy rozwiązywania sporów (ODR) oraz znaczenie ochrony danych osobowych, które w dzisiejszym świecie stały się „nową walutą”. Neven Mimica zauważył, że dzięki sprzedaży online przedsiębiorcy mają możliwość szerszego dotarcia do klientów ze swoją ofertą, a konsumenci mają większy wybór. Aby konsumenci mogli podejmować racjonalne decyzje, KE chce uregulować działanie porównywarek cenowych w krajach europejskich w oparciu o tożsame kryteria wyszukiwania.

Przedstawiciele przedsiębiorców branży e-commerce zgodnie stwierdzili, że implementacja dyrektywy konsumenckiej 2011/83/UE wyrówna szansę e-przedsiębiorców na unijnym rynku. Kluczowa jest obecnie poprawna implementacja przepisów do krajowego porządku prawnego, aby faktycznie polskie firmy znajdowały się w jednakowej sytuacji jak ich zagraniczni konkurenci. Przedsiębiorcy wyrazili obawę, że uchwalenie ustawy o prawach konsumenta (implementującej dyrektywę 2011/83/UE) nastąpi za późno, e-sklepy będą miały zbyt mało czasu, aby poprawnie dostosować swoją działalność do nowych rozbudowanych wymagań.

Problemem, na który zwrócili uwagę również przedstawiciele branży e-commerce, jest niezgodne z prawem działanie e-sklepów na terenie UE, które zarejestrowane są poza Unią Europejską. Ochrona konsumentów jest wówczas utrudniona, a funkcjonowanie takich podmiotów osłabia pozycję i renomę całego sektora. Niewątpliwie wprowadzane rozwiązania ADR i platforma ODR przyczynią się do wybierania przez konsumentów firm z UE, gdyż wówczas będą mieli oni zapewnioną dodatkowe narzędzia w wypadku wystąpienia trudności.

Na zakończenie dyskusji wyrażono nadzieję, że spotkanie zaowocuje w przyszłości stałym dialogiem pomiędzy europejskimi decydentami a przedstawicielami branży e-commerce w Polsce. Spotkanie w Krakowie stanowiło pierwsze tego rodzaju bezpośrednie konsultacje z Komisarzem ds. polityki konsumenckiej.

W dyskusji wzięli udział obok Komisarza Nevena Memicy, Róża Thun, Piotr Stańczak – dyrektor ECK Polska, Grzegorz Wójcik – Prezes Polskiej Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Anna Rak Country Manager Trusted Shops w Polsce.

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.