Pierwszym krokiem ma być wprowadzenie mechanizmu ODR – internetowego systemu rozstrzygania sporów.
Neven Mimica, europejski komisarz ds. ochrony konsumentów, przyjął Tablicę wyników dla rynków konsumenckich z zadowoleniem i stwierdził: „Odnotowano postępy w szczególności jeśli chodzi o rozpowszechnienie handlu elektronicznego, ale konieczne są usprawnienia w innych obszarach. Tablica wyników dla rynków konsumenckich pokazuje, gdzie powinniśmy skupić nasze wysiłki. Jest to nasze okno na rynek. Jej wyniki zostaną uwzględnione w moich przyszłych działaniach, takich jak ustanowienie platformy internetowego rozstrzygania sporów lub lepsze egzekwowanie przepisów służących do zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych.„
W powyższym kontekście warto przytoczyć wyniki Raportu eHandel Polska 2012, zgodnie z którymi tylko 33% polskich sklepów internetowych prowadzi sprzedaż na rynki państw europejskich.
Rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich
Raport eHandel 2012: