Centralnym zagadnieniem Szczytu była tematyka rozwoju europejskiej polityki konsumenckiej w zakresie dostępu i swobody wyboru usług przez konsumentów oraz bezpieczeństwa obrotu konsumenckiego na wspólnym rynku. W tym celu zorganizowano panele dyskusyjne obejmujące 6 tematów szczególnie istotnych dla konsumentów:
- Jak umożliwić konsumentowi wybór najlepszego usługodawcy?
- Wyzwania i możliwości Web 3.0 – konsument w Internecie przyszłości.
- Opłaty bankowe: transparentność i wybór.
- Wynajem samochodów: wyzwania.
- Zielona energia: wyzwania.
- Transport zrównoważony w komunikacji miejskiej – jak zmienić przyzwyczajenia konsumentów?
Do udziału w warsztatach zostali zaproszeni przedstawiciele unijnych oraz państwowych instytucji związanych z ochroną konsumencką, europejskich sieci konsumenckich (w tym ECC-NET, w którego skład wchodzi Europejskie Centrum Konsumenckie), organizacji pozarządowych związanych z tematyką konsumencką, jak również „zwykli” konsumenci oraz przedsiębiorcy. Szeroka reprezentacja różnych środowisk zapewniła zróżnicowane punkty widzenia na każdy z omawianych tematów. Podstawą dyskusji były między innymi skargi zgłaszane do Europejskich Centrów Konsumenckich, jak również badania rynku konsumenckiego przeprowadzane przez Komisję Europejską w ramach projektu „Tablicy Wyników dla Rynków Konsumenckich”.
Więcej informacji na temat Europejskiego Szczytu Konsumenckiego 2010 można znaleźć pod adresem: http://www.european-consumer-summit.eu/ (strona w języku angielskim)