Głównym celem całego projektu jest ustanowienie skutecznego systemu, który przyśpieszyłby i uprościł rozstrzyganie sporów konsumenckich. Obecne projekt jest w stadium pilotażowym, które ma trwać 2 lata.
System został przygotowywany przez Ministerstwo Handlu i Przemysłu, we współpracy z Gospodarczą Izbą Republiki Czeskiej, konsumenckimi organizacjami pozarządowymi, Sądem Arbitrażowym przy Gospodarczej Izbie RCz, Rolniczą Izbą RCz, a także Stowarzyszeniem Mediatorów RCz, Ministerstwem Finansów oraz Ministerstwem Sprawiedliwości.

Jak procedura funkcjonuje?

Cały system oparty jest na trzech modułach procedowania tj.:

  1. zapewnienie kompetentnej informacji i porady co do postępowania wobec drugiej strony sporu,
  2. mediacji,
  3. postępowaniu arbitrażowym.

Warunkiem wstępnym uruchomienia procedury jest wypełnienie prostego formularza i wysłanie na adres jednego z punktów kontaktowych, powołanych na terenie całego kraju.  Personel punktu kontaktowego, dostarcza wnioskodawcy odpowiednie informacje i rekomenduje właściwą procedurę rozwiązywania sporu. Jeśli pomimo przeprowadzenia działań, spór pozostaje nierozwiązany, personel organizuje mediację bądź postępowanie arbitrażowe. Cały system opiera się na dobrowolnym udziale obu stron. W celu zaczęcia mediacji, bądź arbitrażu, obie strony muszą zgodzić się na udział w procedurze. Postępowania są stosunkowo szybkie. Mediacja jest wolna od kosztów, gdyż mediator jest wynagradzany ze środków publicznych za pośrednictwem Ministerstwa Przemysłu i Handlu.  W przypadku poddania się arbitrażowi strona wnioskująca musi zapłacić opłatę wstępną za złożenie wniosku wynoszącą 3 % z wartości przedmiotu sporu nie mniej jednak niż 800.00 CZK czyli ok. 30 EUR). Jeśli stron sporu nie jest zadowolona z jakości przeprowadzonego postępowania i przypuszcza, że złamano zasady procedury ADR, wówczas strona jest upoważniona do wniesienia skargi w odpowiednim terminie. Skarga zostaje wówczas rozpoznawana przez Platformę ADR.

Więcej informacji znajdziesz w j. angielskim lub czeskim na stronie www.mpo.cz

Głównym celem całego projektu jest ustanowienie skutecznego systemu, który przyśpieszyłby i uprościł rozstrzyganie sporów konsumenckich. Obecne projekt jest w stadium pilotażowym, które ma trwać 2 lata.
System został przygotowywany przez Ministerstwo Handlu i Przemysłu, we współpracy z Gospodarczą Izbą Republiki Czeskiej, konsumenckimi organizacjami pozarządowymi, Sądem Arbitrażowym przy Gospodarczej Izbie RCz, Rolniczą Izbą RCz, a także Stowarzyszeniem Mediatorów RCz, Ministerstwem Finansów oraz Ministerstwem Sprawiedliwości.

Jak procedura funkcjonuje?

Cały system oparty jest na trzech modułach procedowania tj.:

  1. zapewnienie kompetentnej informacji i porady co do postępowania wobec drugiej strony sporu,
  2. mediacji,
  3. postępowaniu arbitrażowym.

Warunkiem wstępnym uruchomienia procedury jest wypełnienie prostego formularza i wysłanie na adres jednego z punktów kontaktowych, powołanych na terenie całego kraju.  Personel punktu kontaktowego, dostarcza wnioskodawcy odpowiednie informacje i rekomenduje właściwą procedurę rozwiązywania sporu. Jeśli pomimo przeprowadzenia działań, spór pozostaje nierozwiązany, personel organizuje mediację bądź postępowanie arbitrażowe. Cały system opiera się na dobrowolnym udziale obu stron. W celu zaczęcia mediacji, bądź arbitrażu, obie strony muszą zgodzić się na udział w procedurze. Postępowania są stosunkowo szybkie. Mediacja jest wolna od kosztów, gdyż mediator jest wynagradzany ze środków publicznych za pośrednictwem Ministerstwa Przemysłu i Handlu.  W przypadku poddania się arbitrażowi strona wnioskująca musi zapłacić opłatę wstępną za złożenie wniosku wynoszącą 3 % z wartości przedmiotu sporu nie mniej jednak niż 800.00 CZK czyli ok. 30 EUR). Jeśli stron sporu nie jest zadowolona z jakości przeprowadzonego postępowania i przypuszcza, że złamano zasady procedury ADR, wówczas strona jest upoważniona do wniesienia skargi w odpowiednim terminie. Skarga zostaje wówczas rozpoznawana przez Platformę ADR.

Więcej informacji znajdziesz w j. angielskim lub czeskim na stronie www.mpo.cz

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.