Kluczowym prawem konsumenta w przypadku umów zawieranych na odległość jest prawo do odstąpienia od umowy związane z prawem do zastanowienia. Każde Państwo Członkowskie ma jednak możliwość dostosowania go do swoich lokalnych potrzeb i standardów , nie przekraczając minimalnego terminu 7 dni roboczych.
Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich dokonała zestawienia informacji dotyczących przepisów dotyczących prawa do odstąpienia od umowy w odniesieniu sprzedaży na odległość. Informacji udzieliło 15 centrów z Unii Europejskiej i Islandii. Poniższe tabele zestawiają dane dotyczące umów na odległość, w odniesieniu do długości okresu rezygnacji, dnia, w którym okres ten się rozpoczyna oraz metody rezygnowania z zakupu.
Mamy nadzieje, że ta informacja okaże się być pomocna dla polskich konsumentów.
Termin na zastanowienie (cooling off period)
Kraj |
Sprzedaż na odległość |
Belgia |
7 dni roboczych |
Cypr |
14 dni |
Dania |
14 dni (+1 jeżeli ostatni dzień jest świętem państwowym) |
Estonia |
Przynajmniej 14 dni |
Finlandia |
14 dni |
Francja |
7 dni |
Niemcy |
14 dni |
Grecja |
10 dni |
Islandia |
14 dni |
Irlandia |
7 dni roboczych |
Włochy |
10 dni roboczych |
Litwa |
7 dni roboczych |
Polska |
10 dni |
Szwecja |
14 dni |
Wielka Brytania |
7 dni |
Kiedy rozpoczyna się termin prawa do odstąpienia?
Kraj |
Sprzedaż na odległość |
Belgia |
Towary – dzień po otrzymaniu |
Cypr |
W chwili zawarcia umowy |
Estonia |
W dniu, w którym konsument otrzyma towar |
Dania |
W chwili otrzymania towarów lub w dniu zawarcia umowy na dostarczenie usługi lub na produkowane 'na miarę’ towary |
Finlandia |
Dzień po przekazaniu powiadomienia |
Francja |
Dzień po dostarczeniu lub przyjęciu oferty |
Niemcy |
W przypadku usług, po poinformowaniu o przysługujących konsumentowi prawach. W przypadku towarów, po odebraniu pierwszej częściowej dostawy |
Grecja |
W chwili otrzymania produktu |
Islandia |
W dniu otrzymania towarów lub zawarcia umowy na świadczenie usługi |
Irlandia |
W dniu otrzymania towaru przez konsumenta |
Włochy |
Brak informacji |
Litwa |
Jeden dzień po otrzymaniu towarów lub, w przypadku usług, jeden dzień po zawarciu umowy |
Polska |
Towary – w dniu dostarczenia |
Szwecja |
Towary – w dniu otrzymania |
Wielka Brytania |
W dniu otrzymania towaru lub jeden dzień po nabyciu usługi |
Okres, w którym konsument może zrezygnować z dokonanego zakupu, najczęściej rozpoczyna się w chwili otrzymania stosownej informacji, co wydaje się być najbardziej odpowiednie zarówno dla konsumenta, jak i dla sprzedawcy. Jednakże w przypadku sprzedaży na odległość, gdy konsument musi otrzymać i obejrzeć towar, jest zasadne, aby prawo do rezygnacji przysługiwało od dnia, w którym towary są dostarczane. Warto przy tym wskazać, iż na Cyprze i w Finlandii może się zdarzyć, że okres rezygnacji rozpocznie się zanim konsument otrzyma towar.
Metoda rezygnacji
Kraj |
Sprzedaż na odległość |
Belgia |
Metoda rezygnacji musi być wskazana w umowie |
Cypr |
Pisemne powiadomienie |
Dania |
Dowolno powiadomienie sprzedawcy |
Estonia |
W okresie rezygnacji, przy wykorzystaniu informacji dostarczanej przez sprzedawcę |
Finlandia |
Na konsumencie spoczywa obowiązek udowodnienia, że przesłał powiadomienie o rezygnacji |
Francja |
Powiadomienie wysłane przed końcem okresu rezygnacji |
Niemcy |
Na piśmie lub w drodze zwrotu towaru |
Grecja |
Powiadomienie na piśmie lub w inny sposób dostępny dla odbiorcy |
Islandia |
– |
Irlandia |
W przeciągu 7 dni |
Włochy |
Listem poleconym |
Litwa |
Pisemne powiadomienie |
Polska |
Pisemne powiadomienie; w przeciągu 14 dni |
Szwecja |
Na konsumencie spoczywa obowiązek udowodnienia, że przesłał powiadomienie o rezygnacji |
Zjednoczone Królestwo |
Na piśmie lub w formie trwałem (ustnie, jeżeli sprzedawca się na to zgodzi) |