Jakie są standardy ADR w Unii Europejskiej?
Zgodnie z dyrektywą dotyczącą alternatywnych metod rozwiązywania sporów konsumenckich (2013/11/UE) państwa członkowskie powinny zapewnić, aby podmioty ADR spełniały określone wymogi.
Zasady odnoszące się do działania systemów ADR w zakresie prowadzonego postępowania:
1) Wiedza i bezstronność
- Osoby odpowiedzialne za prowadzone postępowanie w ramach alternatywnego rozwiązywania sporu. powinny cechować się kompetencją, doświadczeniem oraz bezstronnością w stopniu odpowiednim do rozpatrywania sporów w danej dziedzinie w zależności od charakteru sprawy.
 - Osoby te nie mogą pozostawać w konflikcie interesów z żadną ze stron sporu.
 - Osoby te powinny mieć zapewnioną pewność stanowiska – nie mogą być go pozbawione bez przyczyny.
 - W przypadku instytucji o charakterze jednoosobowym np. rzecznika ds. rozwiązywania sporów powinien być określony bezpieczny okres na jaki jednostka została powołana
 - W przypadku gdy jednostkę ADR tworzy ciało kolegialne, w jego składzie była równa reprezentacja przedstawicieli interesów konsumentów jak i przedstawicieli interesów przedsiębiorców.
 
2) Przejrzystość
- Jednostki ADR powinny publicznie udostępniać w ich siedzibach i na stronach internetowych informacje na temat ich działania. Instytucje rozwiązujące spory winny w ramach procedury zapewniać w szczególności dane:
- nazwisko osoby zarządzającej jednostką, sposób jej powołania oraz czas na jaki została powołana
 - źródło finansowania, w tym określenie sposobu finansowania
 - przynależność ciała ADR do sieci instytucji zajmujących się transgranicznym rozwiązywaniem sporów (o ile to ma miejsce)
 - rodzaje sporów do których prowadzenia podmiot ma kompetencje
 - zasady jakimi kieruje się jednostka ADR przy rozwiązywaniu sporu
 - języki w jakich przedkładane mogą być skargi oraz język w którym prowadzone jest postępowanie
 - rodzaje zasad jakimi kieruje się organ ADR jako podstawą rozwiązywania sporu
 - wymogi wstępne jakie strony muszą spełnić aby postępowanie zostało wszczęte i przeprowadzone
 - koszty postępowania
 - przybliżony czas trwania postępowania
 - moc prawna wyniku postępowania
 
 
- Ponadto, jednostki powinny udostępniać roczne raporty ze swojej działalności, zawierające m.in.:
- liczbę prowadzonych spraw
 - rodzaje spraw, które najczęściej do niej trafiają
 - najczęściej napotykanych w nich problemów
 - liczbę innych postępowań toczących się w tej sprawie przed znalezieniem rozwiązania sporu.
 - wskazanie średniego czasu w jakim spór jest rozwiązywany oraz
 - stopień podporządkowania się stron wynikowi postępowania
 
 
3) Efektywność
Żeby postępowanie prowadzone przez jednostki ADR charakteryzowało się efektywnością powinny one zapewnić:
- aby postępowanie było łatwo dostępne dla obu stron, niezależnie od tego gdzie strona ma miejsce zamieszkania lub siedzibę
 - aby strony miały dostęp do postępowania bez konieczności ustanawiania pełnomocnika prawnego
 - jednocześnie aby strony miały możliwość bycia reprezentowanym oraz korzystania z asysty osoby trzeciej na każdym etapie postępowania
 - aby postępowanie było o ile to możliwe wolne od opłat, a ewentualne koszty ponoszone przez konsumenta powinny zapewniać dostępność, atrakcyjnośći taniość procedury
 - aby spór był rozwiązywany w czasie 90 dni od dnia otrzymania skargi przez instytucję ADR (tylko w razie spraw bardzo skomplikowanych, ciału ADR przysługiwać będzie prawo wydłużenia czasu postępowania).
 
4) Uczciwość
- Systemy ADR powinny spełniać określone wymogi aby zapewnić uczciwość postępowania, w tym celu przewiduje się iż:
- możliwość nieskrępowanego wyrażania swoich stanowisk, uwag i opinii przez strony, a także zapoznawania im zapoznawania się z argumentami i okolicznościami przedstawianymi przez drugą strona oraz przez ekspertów uczestniczących w procedurze
 - udostępnienie stronom wyniku sporu na piśmie bądź na trwałym nośniku informacji, z uwzględnieniem podstaw na jakich wynik postępowania został oparty
 
 - Konsument, który będzie chciał by jego spór został rozwiązany drogą ADR, powinien zostać poinformowany skutecznie o tym, że:
- ma możliwość wyrażenia zgody bądź nie na zaproponowane rozwiązanie
 - proponowane rozwiązanie może być mniej korzystne niż orzeczenie wydane w sądzie powszechnym
 - przed zaakceptowaniem lub odrzuceniem proponowanego rozwiązania ma prawo skorzystać z niezależnej porady prawnej
 
 - Strony sporu powinny być także poinformowane przed zaproponowanym rozwiązaniem o prawnych skutkach ugody oraz o tym, że przed podjęciem decyzji co do przyjęcia rozwiązania, mają odpowiedni czas do namysłu.
 
