Komisja Europejska przyjęła Agendę na rzecz konsumentów 2030, strategiczny plan polityki konsumenckiej UE na najbliższe pięć lat. Ponieważ 450 mln konsumentów na jednolitym rynku odpowiada za ponad 51% PKB UE dzięki wydatkom gospodarstw domowych, konsumenci odgrywają zasadniczą rolę w motoryzacji naszej gospodarki. Zwiększenie zaufania konsumentów, zapewnienie jasności prawa, wzmocnienie egzekwowania prawa i ułatwienie procedur administracyjnych dla przedsiębiorstw to główne cele działań w ramach programu, które mają na celu wspieranie ochrony konsumentów i promowanie konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i zrównoważonego wzrostu w całej Unii Europejskiej.

Chociaż europejscy konsumenci cieszą się jednymi z najwyższych poziomów ochrony na świecie, istnieje potrzeba dostosowania naszych ram, aby nadążyć za szybko zmieniającym się krajobrazem charakteryzującym się wzrostem kosztów utrzymania, zmieniającymi się praktykami rynkowymi, zwłaszcza w internecie, oraz gwałtownym wzrostem handlu elektronicznego. Silna polityka konsumencka polega nie tylko na ochronie konsumentów, ale także na ochronie przedsiębiorstw przestrzegających przepisów UE i ochronie ich przed nieuczciwą konkurencją ze strony przedsiębiorców nieprzestrzegających przepisów.

W agendzie na rzecz konsumentów 2030 wprowadzono szereg nowych inicjatyw mających na celu skuteczne sprostanie tym wyzwaniom, koncentrując się na czterech kluczowych obszarach priorytetowych:

Realizacja programu będzie regularnie omawiana na dorocznym szczycie konsumentów. Komisja będzie również zwoływać regularne fora ministerialne poświęcone ochronie konsumentów, aby zapewnić wytyczne polityczne na wysokim szczeblu dotyczące realizacji programu.

Kontekst

Agenda na rzecz konsumentów 2030 opiera się na osiągnięciach Nowego programu na rzecz konsumentów przyjętego w 2020 r. i jest wynikiem intensywnych przygotowań i dyskusji z zainteresowanymi stronami. W maju 2025 r. Komisja rozpoczęła ogólnounijne otwarte konsultacje publiczne, które wykazały ogólne poparcie dla jej głównych priorytetów. Przedstawione dziś wnioski stanowią uzupełnienie innych inicjatyw Komisji, takich jak strategia jednolitego rynku, kompas na rzecz konkurencyjności oraz przyszły plan działania na rzecz jednolitego rynku.

Wraz z agendą Komisja publikuje dziś wytyczne dotyczące rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów i portalu Safety Business Gateway, aby lepiej wspierać przedsiębiorstwa w zapewnianiu bezpieczeństwa ich produktów.

Więcej informacji

Zestawienie informacji

Strategia konsumencka

Agenda na rzecz konsumentów 2030

Otwarte konsultacje publiczne – sprawozdanie zbiorcze

Strategia jednolitego rynku

Wytyczne dotyczące rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów i portalu Safety Business Gateway

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.