Komisja Europejska przyjęła Agendę na rzecz konsumentów 2030, strategiczny plan polityki konsumenckiej UE na najbliższe pięć lat. Ponieważ 450 mln konsumentów na jednolitym rynku odpowiada za ponad 51% PKB UE dzięki wydatkom gospodarstw domowych, konsumenci odgrywają zasadniczą rolę w motoryzacji naszej gospodarki. Zwiększenie zaufania konsumentów, zapewnienie jasności prawa, wzmocnienie egzekwowania prawa i ułatwienie procedur administracyjnych dla przedsiębiorstw to główne cele działań w ramach programu, które mają na celu wspieranie ochrony konsumentów i promowanie konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i zrównoważonego wzrostu w całej Unii Europejskiej.
Chociaż europejscy konsumenci cieszą się jednymi z najwyższych poziomów ochrony na świecie, istnieje potrzeba dostosowania naszych ram, aby nadążyć za szybko zmieniającym się krajobrazem charakteryzującym się wzrostem kosztów utrzymania, zmieniającymi się praktykami rynkowymi, zwłaszcza w internecie, oraz gwałtownym wzrostem handlu elektronicznego. Silna polityka konsumencka polega nie tylko na ochronie konsumentów, ale także na ochronie przedsiębiorstw przestrzegających przepisów UE i ochronie ich przed nieuczciwą konkurencją ze strony przedsiębiorców nieprzestrzegających przepisów.
W agendzie na rzecz konsumentów 2030 wprowadzono szereg nowych inicjatyw mających na celu skuteczne sprostanie tym wyzwaniom, koncentrując się na czterech kluczowych obszarach priorytetowych:
- Ukończenie tworzenia jednolitego rynku dla konsumentów: plan działania na rzecz konsumentów na jednolitym rynku w celu wyeliminowania transgranicznych przeszkód dla konsumentów i zwiększenia możliwości dla przedsiębiorstw. Ten plan działania obejmuje ocenę rozporządzenia w sprawie blokowania geograficznego, aby ocenić, czy osiągnięto jego cel, jakim jest wyeliminowanie nieuzasadnionego blokowania geograficznego i innych form dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności. Będzie również zachęcać do mobilności za pomocą szeregu środków mających pomóc konsumentom w porównywaniu cen, znajdowaniu najlepszych opcji podróży lub rezerwowaniu podróży. Komisja będzie również dążyć do zwiększenia dostępu do transgranicznych usług finansowych, w tym możliwości otwierania rachunków oszczędnościowo-inwestycyjnych w innym państwie członkowskim.
- Sprawiedliwość cyfrowa i ochrona konsumentów w internecie: Komisja zaproponuje w 2026 r. akt o sprawiedliwości cyfrowej, aby wzmocnić ochronę konsumentów w środowisku cyfrowym przed takimi praktykami jak zwodnicze interfejsy, uzależniające cechy projektu lub nieuczciwa personalizacja wykorzystująca podatność konsumentów na zagrożenia. W akcie o sprawiedliwości cyfrowej szczególną uwagę zwróci się na ochronę dzieci w internecie, aby ograniczyć narażenie małoletnich na szkodliwe praktyki i funkcje w produktach cyfrowych. Komisja uprości również przepisy dla przedsiębiorstw i zbada, w jaki sposób rozwiązania cyfrowe mogą zmniejszyć obciążenia administracyjne dla przedsiębiorstw i poprawić dostęp konsumentów do informacji. Ważnym obszarem prac będzie również wzmocnienie ochrony konsumentów przed oszustwami internetowymi.
- Promowanie zrównoważonej konsumpcji: Komisja będzie wspierać państwa członkowskie we wdrażaniu unijnych przepisów dotyczących produktów i konsumentów, które chronią konsumentów przed pseudoekologicznym marketingiem, promują szerszą ofertę zrównoważonych towarów oraz ułatwiają trwałość i możliwość naprawy produktów. Komisja będzie również wspierać gospodarkę o obiegu zamkniętym poprzez współpracę z zainteresowanymi stronami w celu promowania zwrotu towarów, które nie są już wykorzystywane, rynków używanych lub innowacyjnych przedsiębiorstw typu start-up działających w obiegu zamkniętym.
- Skuteczne egzekwowanie przepisów i dochodzenie roszczeń: wykładniczy wzrost handlu elektronicznego doprowadził do rosnącego obiegu niebezpiecznych lub niezgodnych z przepisami produktów pochodzących głównie z państw trzecich. Konsumenci spotykają się również z nieuczciwymi praktykami handlowymi w internecie ze strony przedsiębiorców nieprzestrzegających przepisów. W 2026 r. Komisja priorytetowo potraktuje przegląd rozporządzenia w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów, aby wzmocnić egzekwowanie przepisów, chronić konsumentów przed podmiotami rynkowymi, które nie przestrzegają przepisów, oraz chronić przedsiębiorstwa przestrzegające przepisów przed nieuczciwą konkurencją. W związku z tym Komisja oceni potrzebę scentralizowania uprawnień w zakresie egzekwowania prawa w konkretnych przypadkach oraz sposoby dalszego wzmocnienia koordynacji między organami krajowymi. Aby wyeliminować niezgodność produktów sprzedawanych na naszym rynku, Komisja zapewni skuteczne egzekwowanie rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów i zaproponuje przegląd przepisów dotyczących nadzoru rynku. UE będzie również kontynuować bezpośrednią współpracę z państwami trzecimi w celu rozwiązania problemu bezpieczeństwa produktów u źródła.
Realizacja programu będzie regularnie omawiana na dorocznym szczycie konsumentów. Komisja będzie również zwoływać regularne fora ministerialne poświęcone ochronie konsumentów, aby zapewnić wytyczne polityczne na wysokim szczeblu dotyczące realizacji programu.
Kontekst
Agenda na rzecz konsumentów 2030 opiera się na osiągnięciach Nowego programu na rzecz konsumentów przyjętego w 2020 r. i jest wynikiem intensywnych przygotowań i dyskusji z zainteresowanymi stronami. W maju 2025 r. Komisja rozpoczęła ogólnounijne otwarte konsultacje publiczne, które wykazały ogólne poparcie dla jej głównych priorytetów. Przedstawione dziś wnioski stanowią uzupełnienie innych inicjatyw Komisji, takich jak strategia jednolitego rynku, kompas na rzecz konkurencyjności oraz przyszły plan działania na rzecz jednolitego rynku.
Wraz z agendą Komisja publikuje dziś wytyczne dotyczące rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów i portalu Safety Business Gateway, aby lepiej wspierać przedsiębiorstwa w zapewnianiu bezpieczeństwa ich produktów.
Więcej informacji
Agenda na rzecz konsumentów 2030