- Konsumenci szukają ofert wakacyjnych wynajmów na popularnych platformach pośredniczących, gdzie proces rezerwacji jest prosty i szybki, a oferty znikają w mgnieniu oka.
- Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, by konsumenci dokładnie sprawdzili wybraną ofertę przed sfinalizowaniem transakcji.
Konsumenci zgłaszają do centrów ECC-Net przypadki prób oszustw w sieci, gdzie pojawiają się fałszywe ogłoszenia mieszkań lub domów wakacyjnych. Takie oferty można znaleźć głównie na stronach prywatnych właścicieli, ale również na znanych portalach rezerwacyjnych i w reklamach wyświetlanych w tych witrynach. Z doświadczenia ECC-Net wynika, że oszuści piszą również do szukających wynajmu bezpośrednio lub ogłaszają się poprzez tematyczne grupy na znanym portalu społecznościowym.
Przykładowa sprawa konsumenta
Konsument znalazł na portalu internetowym ofertę apartamentu typu penthouse w Paryżu z widokiem na wieżę Eiffla, w wyposażeniu miała być sauna i jacuzzi. Koszt wynajmu dla 5 osób na 7 nocy wynosił 2000 euro.
W ogłoszeniu podano, że rezerwacji należy dokonać bezpośrednio u właściciela. Szybko doszło do wymiany wiadomości na komunikatorze poza portalem. Domniemany wynajmujący podawał się za pracownika znanej francuskiej agencji nieruchomości. Proponował, by płatność wykonać poza platformą rezerwacyjną i zapewniał, że po wpłacie rezerwacja będzie od razu widoczna w aplikacji.
Działając pod presją czasu konsument wysłał pełną kwotę przelewem bankowym. Kontakt z wynajmującym się urwał, rezerwacji nie było, a pieniądze zniknęły…
Co wskazuje na to, że oferta może być fałszywa?
- wyjątkowo niska cena lub dostępność obiektu podczas sezonu urlopowego,
- brak szczegółowych informacji o wynajmowanej nieruchomości (nie ma dokładnego adresu ani kontaktu do wynajmującego),
- nie ma opinii od poprzednich rezerwujących lub oferta ma same pozytywne opinie, które zostały dodane w bardzo krótkim czasie i każda brzmi podobnie lub tak samo,
- komunikacja i płatność odbywają się poza platformą rezerwacyjną,
- wymagana jest cała opłata z góry, często wyłącznie przelewem bankowym,
- wynajmujący prosi o kopie dowodu tożsamości (NIGDY NIE PRZESYŁAJ SWOICH PEŁNYCH DANYCH TOŻSAMOŚCI!),
- do oferty masz dostęp wyłącznie poprzez link.
Porady Europejskiego Centrum Konsumenckiego:
- porównaj oferty podobnych nieruchomości w tej samej okolicy i sprawdź opinie innych osób,
- nie ulegaj presji czasu, kieruj się zdrowym rozsądkiem,
- bądź ostrożny, jeśli brakuje podstawowych danych dotyczących rezerwacji i płatności rozważ wybór innej oferty,
- wybierz bezpieczną metodę płatności – płatność kartą kredytową umożliwia skorzystanie z procedury chargeback w razie oszustwa,
- przeczytaj dokładnie regulamin i warunki rezerwacji, sprawdź czy można anulować rezerwację w razie zmiany planów.