europejski dzień sąsiada
  • Dobre relacje sąsiedzkie i wzajemna pomoc są na wagę złota – zarówno w życiu codziennym, jak i podczas zawierania transakcji międzynarodowych.
  • Według raportu ECC-Net, w ubiegłym roku ECK Polska przyjęło blisko 650 skarg na polskich przedsiębiorców. 
  • Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK przedstawia krótkie podsumowanie w zakresie rozwiązywania transgranicznych skarg, tym razem z perspektywy polskiego przedsiębiorcy. 

Z danych ECK Polska wynika, że spory przeciwko firmom zarejestrowanym i mającym swoją siedzibę w Polsce, są pomyślnie rozwiązywane. Ponad 60% spraw udało się rozwiązać satysfakcjonująco dla zagranicznego konsumenta.

Polscy przedsiębiorcy, z którymi mają problem kupujący, są skłonni do rozmów z Europejskim Centrum Konsumenckim, podejmują kontakt i proponują ugodowe rozwiązania, na które często przystają zagraniczni konsumenci -

Sąsiedzkie spory - statystyki

Jak wynika z raportu ECK Polska na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się  konsumenci z sąsiadujących krajów: Czech – 15%   Litwy – 12%    Niemiec – 8% Wielkiej Brytanii – 7% i Węgier – 7%. 

Jak pomagamy naszym sąsiadom – przykłady

Konsument kupił w okazyjnej cenie buty w polskim sklepie internetowym. Po pół roku buty zaczęły się rozklejać. Kupujący zgłosił to poprzez formularz dostępny na stronie. Otrzymał informację, że niebawem skontaktuje się z nim osoba rozpatrująca reklamację. Dni mijały, a firma się nie odzywała.

Po kontakcie z ECK Polska, przedsiębiorca zajął się zgłoszeniem litewskiego konsumenta i zaproponował naprawę obuwia, co w pełni odpowiadało kupującemu.

Konsumentka z Czech kupiła drzwi z ościeżnicą za prawie 2 tysiące złotych. Pół roku później złożyła reklamację, ponieważ drzwi zaczęły się rozklejać. Polski przedsiębiorca przyjął zgłoszenie i strony uzgodniły, że do kupującej przyjedzie serwisant, aby wymienić wadliwe drzwi. Od tamtej pory kontakt się urwał. Czeszka zwróciła się wtedy po pomoc do ECC-Net. Naprawa nie przebiegła jednak pomyślnie. Przywiezione drzwi nie pasowały.

Firma zaproponowała zwrot gotówki. Konsumentka jednak wolała wymianę. Na tę propozycję polski przedsiębiorca również się zgodził. Ostatecznie drzwi zostały dopasowane i wymienione.

Niemiecka konsumentka jest fanką jednej z polskich gier online. Pewnego dnia jej konto zostało zablokowane. Przedsiębiorca w uzasadnieniu swojej decyzji wskazał, że konsumentka mogła używać zautomatyzowanego oprogramowania, które pomagało jej wygrywać. Polska firma odrzuciła prośbę użytkowniczki i przestała odpisywać na jej kolejne wiadomości. Dzięki kontaktowi ECK Polska z przedsiębiorcą, sprawa graczki została jeszcze raz rozpatrzona, a jej konto odblokowane.

 

Konsument ze Słowacji kupił granitowy zlew u polskiego dystrybutora. Paczka dotarła nienaruszona, jednak przedmiot wewnątrz kartonu okazał się być pęknięty i porysowany. Dystrybutor początkowo nie chciał przyjąć zgłoszenia, tłumacząc, że na reklamację takiej szkody kupujący miał 7dni.
Po kontakcie z ECK Polska zaproponował konsumentowi zwrot pieniędzy, przekazał również etykietę zwrotną. Słowacki kupujący zgodził się na takie rozwiązanie.

Pobierz informację prasową

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.