- Przed Światowym Dniem Praw Konsumenta Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowuje rok 2022.
- ECK otrzymało prawie 7 tysięcy zgłoszeń w 2022 roku.
- W roku 2022 odnotowaliśmy znaczy wzrost liczby skarg na opóźnione loty i uszkodzone bagaże!
- 95% konsumentów, którzy wzięli udział w ankiecie, było zadowolonych z pomocy ECK.
Raport za 2022
W 2022 r. ECK Polska (działające przy UOKiK) otrzymało 6857 zgłoszeń.
- 62% spraw stanowiły skargi transgraniczne (polski konsument, przedsiębiorca
z innego kraju UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii). - 38% spraw stanowiły zapytania (m.in. sprawy krajowe, pytania od przedsiębiorców, skargi na przedsiębiorców zarejestrowanych poza UE, Norwegią, Islandią lub Wielką Brytanią).
Główne sektory skarg w 2022 r.
- Większość skarg wpływających do ECK Polska w 2022 r., podobnie jak w latach poprzednich, dotyczyła zgłoszeń na usługi transportowe – głównie były to problemy lotnicze. W roku 2021 odnotowaliśmy około 1400 takich zgłoszeń, a w 2022 ponad 2500.
- Wzrosła również liczba reklamacji na odzież i obuwie. W 2021 r. odnotowaliśmy ok. 900 skarg, a w 2022 blisko 1200.
Główne sektory skarg – statystyki:
40 %
Transport lotniczy
17%
Odzież i obuwie
10%
Różne towary i usługi
5%
Zakwaterowanie
Czego dotyczyły skargi ECK w 2022 r.?
- W 2021 roku w związku z opóźnionymi i odwołanymi lotami ECK otrzymało około 800 zgłoszeń – w 2022 r. było ich prawie dwukrotnie więcej.
- W 2021 roku ECK odnotowało 162 zgłoszenia dotyczące opóźnionych lotów, natomiast w 2022 r. było ich 678 (czterokrotnie więcej).
- Prawie trzykrotnie w porównaniu do roku 2021 wzrosła również liczba zgłoszeń na uszkodzenia bagaży w przewozie lotniczym (363 skargi w 2022).
- W zakresie wadliwych towarów (747 zgłoszeń), odstąpienia od umowy (651 zgłoszeń), problemów z dostawą (619 zgłoszeń) – ilość skarg utrzymała się
na poziomie sprzed roku.
Skargi transgranicznie – na jakie kraje najczęściej skarżą się konsumenci?
Polscy konsumenci najczęściej skarżyli się na przedsiębiorców z:
Węgier – 13 %
Niemiec – 12%
Irlandii – 7%
Wielkiej Brytanii – 6%
Holandii – 5%
Na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się konsumenci z:
Czech – 15%
Litwy – 12%
Niemiec – 8%
Wielkiej Brytanii – 7%
Węgier – 7%
Ankieta satysfakcji
W ankiecie satysfakcji ECC-Net wzięło udział ponad 400 konsumentów. 95% z nich było zadowolonych z pomocy oferowanej przez ECK Polska.
Oto komentarze niektórych konsumentów:
Gratuluje skuteczności. Niemożliwe stało się możliwe. Bardzo dziękuje:)))
Pani Maria
Korzystałam pierwszy raz z Europejskiego Centrum Konsumenta. Mam tylko pozytywne uwagi: szybki kontakt telefoniczny, bardzo miła i przyjazna rozmowa, błyskawicznie załatwiona sprawa.
Pani Sylwia
Bez pomocy ECC nie poradziłabym sobie z problemem. Najbardziej cenię fakt, iż przez cały proces, od początku do końca opiekowała się mną jedna osoba, zawsze profesjonalna i w 100% przygotowana. W moim odczuciu jest to kluczowe aby działać skutecznie. Bardzo dziękuję!
Pan Tomasz
#TwójProblemNaszaSprawa
15 marca obchodzimy Światowy Dzień Praw Konsumenta. Nie tylko „Wszyscy z definicji, jesteśmy konsumentami”, ale wszyscy możemy dochodzić swoich praw. W tygodniu,
w którym przypada Światowy Dzień Konsumenta, w naszych mediach społecznościowych poruszymy najczęstsze problemy, z jakimi mierzyli się konsumenci w 2022 r. Zachęcamy do poznania swoich praw i korzystania z bezpłatnej pomocy ECK, bo
„Twój problem to nasza sprawa”.
Kontakt – pomoc konsumentom
Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W sytuacji sporu z firmą z innego kraju EU, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – zgłoś się po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK.
W sprawach krajowych pomoc otrzymasz:
- Na infolinii konsumenckiej pod nr tel. 801 440 220 lub 22 266 76 76 oraz e-mailem: porady@dlakonsumentow.pl
- U Rzecznika Konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
- W placówce Inspekcji Handlowej – w twoim województwie