• Przed Światowym Dniem Praw Konsumenta Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowuje rok 2022.
  • ECK otrzymało prawie 7 tysięcy zgłoszeń w 2022 roku.
  • W roku 2022 odnotowaliśmy znaczy wzrost liczby skarg na opóźnione loty i uszkodzone bagaże!
  • 95% konsumentów, którzy wzięli udział w ankiecie, było zadowolonych z pomocy ECK.

Raport za 2022

W 2022 r. ECK Polska (działające przy UOKiK) otrzymało 6857 zgłoszeń.

  • 62% spraw stanowiły skargi transgraniczne (polski konsument, przedsiębiorca
    z innego kraju UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii).
  • 38% spraw stanowiły zapytania (m.in. sprawy krajowe, pytania od przedsiębiorców, skargi na przedsiębiorców zarejestrowanych poza UE, Norwegią, Islandią lub Wielką Brytanią).
Pobierz raport: Raport za 2022

Główne sektory skarg w 2022 r.

  • Większość skarg wpływających do ECK Polska w 2022 r., podobnie jak w latach poprzednich, dotyczyła zgłoszeń na usługi transportowe – głównie były to problemy lotnicze. W roku 2021 odnotowaliśmy około 1400 takich zgłoszeń, a w 2022 ponad 2500.
  • Wzrosła również liczba reklamacji na odzież i obuwie. W 2021 r. odnotowaliśmy ok. 900 skarg, a w 2022 blisko 1200.

Główne sektory skarg – statystyki: 

40 %
Transport lotniczy

17%
Odzież i obuwie

10% 
Różne towary i usługi

5%
Zakwaterowanie

Czego dotyczyły skargi ECK w 2022 r.?

  • W 2021 roku w związku z opóźnionymi i odwołanymi lotami ECK otrzymało około 800 zgłoszeń – w 2022 r. było ich prawie dwukrotnie więcej.
  • W 2021 roku ECK odnotowało 162 zgłoszenia dotyczące opóźnionych lotów, natomiast w 2022 r. było ich 678 (czterokrotnie więcej).
  • Prawie trzykrotnie w porównaniu do roku 2021 wzrosła również liczba zgłoszeń na uszkodzenia bagaży w przewozie lotniczym (363 skargi w 2022).
  • W zakresie wadliwych towarów (747 zgłoszeń), odstąpienia od umowy (651 zgłoszeń), problemów z dostawą (619 zgłoszeń) – ilość skarg utrzymała się
    na poziomie sprzed roku.

Skargi transgranicznie – na jakie kraje najczęściej skarżą się konsumenci?

Polscy konsumenci najczęściej skarżyli się na przedsiębiorców z: 

Węgier – 13 %
Niemiec – 12%
Irlandii – 7%
Wielkiej Brytanii – 6%
Holandii – 5%

Na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się konsumenci z:

Czech – 15%
Litwy – 12%
Niemiec – 8%
Wielkiej Brytanii – 7%
Węgier – 7%

Skargi w ECK Polska

Ankieta satysfakcji

 W ankiecie satysfakcji ECC-Net wzięło udział ponad 400 konsumentów. 95% z nich było zadowolonych z pomocy oferowanej przez ECK Polska.

Oto komentarze niektórych konsumentów:

Gratuluje skuteczności. Niemożliwe stało się możliwe. Bardzo dziękuje:)))

Korzystałam pierwszy raz z Europejskiego Centrum Konsumenta. Mam tylko pozytywne uwagi: szybki kontakt telefoniczny, bardzo miła i przyjazna rozmowa, błyskawicznie załatwiona sprawa.

Bez pomocy ECC nie poradziłabym sobie z problemem. Najbardziej cenię fakt, iż przez cały proces, od początku do końca opiekowała się mną jedna osoba, zawsze profesjonalna i w 100% przygotowana. W moim odczuciu jest to kluczowe aby działać skutecznie. Bardzo dziękuję!

#TwójProblemNaszaSprawa

 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Praw Konsumenta. Nie tylko „Wszyscy z definicji,  jesteśmy konsumentami”, ale wszyscy możemy dochodzić swoich praw. W tygodniu,
w którym przypada Światowy Dzień Konsumenta, w naszych mediach społecznościowych poruszymy najczęstsze problemy, z jakimi mierzyli się konsumenci w 2022 r. Zachęcamy do poznania swoich praw i korzystania z bezpłatnej pomocy ECK, bo

„Twój problem to nasza sprawa”.

Kontakt – pomoc konsumentom

 Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W sytuacji sporu z firmą z innego kraju EU, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – zgłoś się po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK.

W sprawach krajowych pomoc otrzymasz:

Pobierz komunikat prasowy

Skip to content