Komisja Europejska i krajowe organy ochrony konsumentów (CPC-Net) opublikowały wyniki unijnej kontroli internetowej („sweep”) dotyczącej internetowych opinii konsumentów. Pod koordynacją KE, kraje sprawdziły 223 strony internetowe pod kątem wprowadzających w błąd opinii konsumenckich. Prawie 2/3 przeanalizowanych sklepów internetowych, platform handlowych, stron rezerwacyjnych, wyszukiwarek i porównywarek wzbudziły wątpliwości co do wiarygodności opinii.

Komisarz ds. sprawiedliwości Didier Reynders powiedział: „Konsumenci bardzo często polegają na recenzjach online podczas zakupów lub rezerwacji online. Nie chcę, aby konsumenci byli oszukiwani. Chcę, aby mogli wchodzić w interakcje w godnym zaufania środowisku. Nalegam na jedną konkretną kwestię: przedsiębiorstwa internetowe muszą dostarczać konsumentom jasne i widoczne informacje na temat wiarygodności takich recenzji. Dzisiejsze wyniki są wyraźnym wezwaniem do działania. Zapewnimy przestrzeganie prawa UE”.

Wyniki kontroli: 

Organy ochrony konsumentów stwierdziły, że co najmniej 55% skontrolowanych stron internetowych może naruszać dyrektywę o nieuczciwych praktykach handlowych, która wymaga przedstawiania konsumentom prawdziwych informacji w celu umożliwienia świadomego wyboru. 

Następne kroki

Organy krajowe skontaktują się z zainteresowanymi przedsiębiorcami w celu korekty ich stron internetowych, a w razie konieczności, wszczęcia działań egzekucyjnych zgodnie z procedurami krajowymi. Komisja będzie kontynuować współpracę z siecią CPC w tej ważnej kwestii i wspierać organy krajowe w ich działaniach egzekucyjnych.

Tło

Jak pokazano w badaniu Market Monitoring Survey 2020 , konsumenci często polegają na opiniach przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Na przykład 71% konsumentów uważa opinie za ważne przy wyborze zakwaterowania wakacyjnego. W 2021 r. władze postanowiły przeprowadzić tę akcję dotyczącą wprowadzających w błąd praktyk w odniesieniu do recenzji internetowych.

Wprowadzające w błąd praktyki dotyczące opinii konsumenckich są objęte dyrektywą o nieuczciwych praktykach handlowych , w szczególności jej art. 6 i 7. Prawo to zostało niedawno wyjaśnione w dyrektywie w sprawie lepszego egzekwowania i modernizacji (dyrektywa (UE) 2019/2161), która będzie miała zastosowanie od 28 Maj 2022 r. W celu ułatwienia egzekwowania przepisów wyraźnie przewidziano zakaz sprzedaży, kupowania i składania fałszywych opinii konsumenckich w celu promocji produktów. 

Więcej: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_394 

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.