Do tej pory Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) odnotowała 5100 zapytań od konsumentów związanych z epidemią koronawiurusa.
60 % skarg, które trafiło do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczy umów zawartych z włoskim przedsiębiorcą bądź usług realizowanych we Włoszech (najczęściej wyjazdy na narty).
ECK Włochy przekazały informacje dotyczące wprowadzenia w tym kraju specjalnego prawa:
- konsument ma prawo do zwrotu poniesionych kosztów za rezerwacje hotelu lub otrzymania vouchera (ważny 1 rok od momentu wydania) – przedsiębiorca decyduje jednak, którą opcje wybierze,
- pieniądze za zakup biletów na usługi rekreacyjne i kulturalne (takie jak dostęp do muzeów) zostają konsumentom zwrócone za pomocą vouchera.
Skarg, które wpłynęły do ECC-Net dotyczyły:
- 2138 (41 %) zapytań – usługi transportowe
(z czego 2024 zapytań dotyczyła transportu lotniczego), - 1236 (24 %) zapytań – wycieczki zorganizowane,
- 1013 (19 %) zapytań – usługi zakwaterowania,
- 78 zapytań – wydarzenia kulturalno-sportowe,
- 25 zapytań – wypożyczalnie samochodów,
Charakter reklamacji:
- większość zapytań w zakresie transportu lotniczego dotyczyła: rezygnacji z lotu przez pasażera (808 zapytań) oraz odwołania lotu przez linię (533 zapytań),
- 1832 (35 %) – rozwiązanie umowy oraz odstąpienia od umowy,
- 798 zapytań – uzyskanie informacji,
- 186 zapytań – problemy z dostawą (w tym 164 – brak dostawy),
- 165 zapytań – inne.