Przed świętami wielu z nas planuje wyruszyć w podróż, aby mieć pewność, że nie zabraknie nam miejsca w samolocie, bilety kupujemy z dużym wyprzedzeniem. Ich posiadanie wcale nie oznacza, że do celu dotrzemy na czas. Wszystko to za sprawą praktyki, jaką jest overbooking. Jakie prawa nam przysługują, gdy nam się przytrafi?
Overbooking co to jest?
Linie lotnicze liczą, że nie wszyscy którzy kupili bilet z niego skorzystają, dlatego sprzedają ich więcej niż mają miejsc na pokładzie samolotu. Wówczas wytypowani pasażerowie muszą poczekać na kolejny lot.
Jak odbywa się typowanie pasażerów?
W pierwszej kolejności przewoźnik pyta o ochotników, być może znajdą się wśród współpasażerów osoby, którym się nie spieszy. Jeżeli nie, przewoźnik wybiera pasażera zgodnie z własnymi procedurami (np. najpóźniej odprawiony, najpóźniej kupiony bilet).
Overbooking – jakie masz prawa?
- Zapewnienie lotu zastępczego do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie bądź zwrot kosztów biletu w przypadku rezygnacji z podróży
- W przypadku oczekiwania na lot alternatywny linia lotnicza powinna zapewnić posiłki, napoje, hotel (o ile połączenie zastępcze odbędzie się kolejnego dnia lub później), a także transfer z lotniska do hotelu i z powrotem
Overbooking – czy należy mi się odszkodowanie?
Tak. Jeżeli jesteś ochotnikiem możesz je wynegocjować je z przewoźnikiem. Natomiast w sytuacji, gdy zostałeś wytypowany, masz prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. Jego wysokość uzależniona jest od długości lotu. Jak wyliczyć odszkodowanie, dowiesz się tutaj.
UWAGA! Linia lotnicza może pomniejszyć wysokość odszkodowania o 50 %, jeżeli po skorzystaniu z lotu zastępczego, opóźnienie w stosunku do pierwotnego lotu nie przekracza:
- 2 godzin na trasach do 1500 km
- 3 godzin na trasach powyżej 1500 km (w ramach UE) i od 1500 do 3000 km na wszystkich innych lotach
- 4 godzin na wszystkich pozostałych lotach