Kupujesz jedzenie lub ubranie? Korzystasz z różnych usług bankowych i finansowych? Podróżujesz? Chcesz wynająć mieszkanie lub zastanawiasz się nad jego kupnem? Zmieniasz abonament telefoniczny? ? Jesteś konsumentem. Zobacz, jakie prawa Ci przysługują.

Pierwsza pomoc – zadzwoń

Skontaktuj się z infolinią konsumencką, która udziela prostych porad. Możesz tu również uzyskać informacje, gdzie zgłosić się po bardziej zaawansowaną pomoc z problemem konsumenckim.

Dla zwolenników poradnictwa online

Jeżeli zachodzi konieczność analizy dokumentacji, to w prostych sprawach możesz się zwrócić do centrum e-porad.

Blisko nas – pomoc lokalna

Masz możliwość skontaktowania się również z miejskimi  i powiatowymi rzecznikami konsumentów, którzy udzielają porad, występują w twoim imieniu do przedsiębiorców i pomagają w przygotowaniu pism procesowych. Ponadto są uprawnieni do występowania w procesach sądowych. Jak wybrać właściwego rzecznika? Skorzystaj z wyszukiwarki instytucji udzielających pomocy konsumenckiej i sprawdź, który rzecznik znajduje się najbliżej Twojego miejsca zamieszkania.

Polubownie z Inspekcją Handlową

Przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej możesz skorzystać z pomocy Stałych Sądów Polubownych. Możesz tu zgłosić sprawę dotyczącą sporu w zakresie zakupu towarów i usług (głównie: deweloperskich, turystycznych, remontowo-budowlanych, czy edukacyjnych – niepublicznych).

Pamiętaj, na rozpoznanie sprawy przed stałym sądem polubownym wymagana jest zgoda obu stron sporu (konsumenta i przedsiębiorcy). Wartość przedmiotu sporu nie może przekraczać 10 tys. zł, za wyjątkiem Stałego Sądu Polubownego działającego przy WIIH w Warszawie. Właściwym do rozpatrzenia sprawy jest sąd zgodny z siedzibą przedsiębiorcy.

Porady specjalistyczne – pomoc transgraniczna w UE

Masz problem z linią lotniczą, hotelem, firmą wynajmującą auta, a może rzecz, którą kupiłeś od sprzedawcy z innego kraju UE okazała się wadliwa? Jeżeli przedsiębiorca zarejestrowany jest w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – zwróć się po pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Oprócz ECK  bezpłatną pomoc prawną znajdziesz również w instytucjach wyspecjalizowanych, które na co dzień zajmują się takim tematami jak telekomunikacja, energetyka lub finanse. Szczegółowe informacje są dostępne na specjalnej podstronie, którą przygotowaliśmy dla Ciebie z okazji Dnia Konsumenta.