Nadzwyczajne okoliczności – na nie najczęściej powołują się linie lotnicze odmawiając wypłaty odszkodowania. Co przysługuje pasażerom, jeżeli faktycznie mamy do czynienia z siłą wyższą? Szczególnie teraz, gdy huragan „Irma” nawiedził wybrzeże Stanów Zjednoczonych, warto przypomnieć co powinien zapewnić nam przewoźnik. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, że nasze prawa mogą się różnić w zależności od tego czy podróżujemy do czy z krajów UE.

Zgodnie z Wykresem 1., przepisy unijne nie obowiązują, w sytuacji, gdy lot odbywa się spoza UE (przykładowo USA) do państwa członkowskiego, liniami zarejestrowanymi poza granicami UE. Inaczej sytuacja wygląda jeżeli wylatujemy z kraju członkowskiego, wtedy nawet jeżeli nasz lot nie jest operowany przez przewoźnika z kraju Unii Europejskiej, możemy domagać się niżej wymienionych praw.

UWAGA: Za pasażera odpowiedzialny jest przewoźnik faktyczny, czyli ten który wykonywał opóźniony lub odwołany lot.

PRAWA PASAŻERA

1. Prawo do informacji – pasażerowie, których lot został odwołany lub się opóźnił o przynajmniej dwie godziny są uprawnieni do otrzymania informacji nt. przyczyny opóźnienia lub odwołania oraz przysługujących im praw.

2. Prawo do opieki – posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dostęp do poczty elektronicznej

Prawo do opieki w czasie oczekiwania na lot nie zawsze przysługuje po upływie dwóch godzin. Jest ono uzależnione od długości trasy.

Pasażerowie są uprawnieni do otrzymania opieki w następujących przypadkach:

Opóźnienie powyżej 2 godzin – loty poniżej 1500 km

3. Zakwaterowanie w hotelu,  gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy oraz transportu między lotniskiem a hotelem.

4. Zwrot kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym

Zwrot lub zmiana planu podróży przysługują w następujących sytuacjach:

Skarga konsumenta: Miałem wylecieć z Miami do Frankfurtu niemieckimi liniami, jednak mój lot został odwołany z powodu huraganu „Irma”. Przewoźnik nie zaproponował mi zastępczego połączenia w najbliższym możliwym terminie. Mój urlop się kończył, dlatego na własną rękę wykupiłem lot z przesiadką w Istambule w innej linii lotniczej.

UWAGA! Nawet jeśli pasażer na własną rękę wykupi lot zastępczy, może dochodzić swoich praw i domagać się od linii lotniczej pokrycia różnicy w kosztach biletów.
(Po zebraniu odpowiedniej dokumentacji sprawa konsumenta zostanie przekazana przez ECK Polska do ECK Niemcy w celu pozasądowego rozwiązania sporu).

REKLAMACJA

Jeżeli przewoźnik nie dopełni swoich obowiązków, a co za tym idzie pasażer w czasie oczekiwania na zastępczy lot poniesie koszty wyżywienia lub noclegu, powinien zachować rachunki i wysłać je linii lotniczej, domagając się pełnego zwrotu wydanych pieniędzy.

Pomocy i porad w przypadku problemów z liniami lotniczymi zarejestrowanymi
w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii udziela
Europejskie Centrum Konsumenckie.

Skip to content