Wspólny rynek Unii Europejskiej oferuje konsumentom wiele ułatwień i stwarza możliwość większego wyboru najkorzystniejszej oferty. Po pięciu latach od wejścia Polski do zjednoczonej Europy, polscy konsumenci coraz chętniej decydują się na transgraniczne podróże i zakupy. W obecnej sytuacji, przy wysokim kursie EUR, polscy konsumenci ostrożniej kupują produkty, zawierają umowy i korzystają z usług poza granicami kraju. Niestety, nadal w wielu wypadkach narażają się na kłopoty, ponieważ zbyt mało wiedzą na temat praw, jakie im przysługują.

Zakres praw przysługujących konsumentowi zależy od rodzaju umowy sprzedaży zawartej pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, sprzedawcą czy usługodawcą. Jednym z nich jest prawo do reklamacji. Jeśli zakupione w Berlinie buty okażą wadliwe, konsument może je reklamować na podstawie „niezgodności towaru z umową”. Jeżeli zgłosi reklamację do sprzedawcy w ciągu dwóch lat od dnia zakupu ma prawo m.in. do naprawy lub wymiany na nową parę, a w sytuacji, gdy nie jest to możliwe – do ewentualnego obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. W większości państw wspólnoty nie ma obowiązku przyjęcia pełnowartościowego towaru w sklepie stacjonarnym (wyjątkiem jest np. UK). Tylko w niektórych krajach Unii Europejskiej konsument ma prawo do zwrotu zakupionego towaru. Natomiast, zgodnie z prawem unijnym konsumenci robiący zakupy w sieci, we wszystkich krajach UE mają prawo do odstąpienia od umowy w ciągu minimum 7 dni (w Polsce 10 dni) od otrzymania towaru.

Warto wiedzieć, że inne zasady i terminy dochodzenia roszczeń obowiązują przy składaniu skargi w wypadku odwołanego lotu w Barcelonie, niedoręczonej przesyłki z Londynu, a inne w przypadku problemów z wypłatą gotówki z bankomatu w Sztokholmie. W przypadku sporu, konsument jako słabszy uczestnik rynku, może zwrócić się do odpowiednich instytucji prowadzących działania na rzecz ochrony jego interesów. Wsparcia w postaci poradnictwa i pomocy prawnej udzielają na przykład społeczne organizacje konsumenckie oraz Rzecznicy Konsumentów usytuowani przy Urzędach Powiatowych i Miejskich. W konfliktach transgranicznych konsumentów wspomagają Europejskie Centra Konsumenckie, działające we wszystkich krajach Unii, a także w Norwegii i Islandii.

W perspektywie Światowego Dnia Konsumenta ECK Polska pragnie przypomnieć podstawowe zasady reklamacji i sposoby dochodzenia roszczeń w praktycznej formie. W zamieszczonym niżej załączniku „Dochodzenie roszczeń w praktyce – kompendium wiedzy europejskiego konsumenta” są zebrane podstawowe prawa i obowiązki konsumenta dotyczące sprzedaży konsumenckiej, handlu elektronicznego, podróży samolotem, usług turystycznych, bankowych i pocztowych. Opisane są również ogólne zasady składania reklamacji, a także sposoby egzekwowania swoich praw przez dostępne środki prawne. Szczegółowe informacje konsumenci mogą też znaleźć w publikacjach i na naszych stronach internetowych: www.konsument.gov.pl.

 

*** *** ***

Światowy Dzień Konsumenta, znany również, jako Światowy Dzień Ochrony Praw Konsumenta, obchodzony jest 15 marca. Ustanowiony został w 1983 roku w 21. rocznicę przemówienia prezydenta Stanów Zjednoczonych, Johna Kennedy’ego w sprawie projektu ustawy ochrony praw konsumenta, które wygłosił w Kongresie USA w 1962r. Amerykański prezydent sformułował wtedy cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa, do reprezentacji.
Od 2000 roku oficjalne obchody Światowego Dnia Konsumenta organizowane są także w Polsce. Włączają się do nich instytucje publiczne chroniące interesy konsumentów (mi.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Arbiter Bankowy, Inspekcja Handlowa, Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, Miejski Rzecznik Konsumentów, ECK) oraz organizacje pozarządowe (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Polska Zielona Sieć).
W Unii Europejskiej święto to jest obchodzone, jako Europejski Dzień Konsumenta.

 

Dochodzenie roszczeń w praktyce – kompendium wiedzy europejskiego konsumenta” (pdf)

Wspólny rynek Unii Europejskiej oferuje konsumentom wiele ułatwień i stwarza możliwość większego wyboru najkorzystniejszej oferty. Po pięciu latach od wejścia Polski do zjednoczonej Europy, polscy konsumenci coraz chętniej decydują się na transgraniczne podróże i zakupy. W obecnej sytuacji, przy wysokim kursie EUR, polscy konsumenci ostrożniej kupują produkty, zawierają umowy i korzystają z usług poza granicami kraju. Niestety, nadal w wielu wypadkach narażają się na kłopoty, ponieważ zbyt mało wiedzą na temat praw, jakie im przysługują.

Zakres praw przysługujących konsumentowi zależy od rodzaju umowy sprzedaży zawartej pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, sprzedawcą czy usługodawcą. Jednym z nich jest prawo do reklamacji. Jeśli zakupione w Berlinie buty okażą wadliwe, konsument może je reklamować na podstawie „niezgodności towaru z umową”. Jeżeli zgłosi reklamację do sprzedawcy w ciągu dwóch lat od dnia zakupu ma prawo m.in. do naprawy lub wymiany na nową parę, a w sytuacji, gdy nie jest to możliwe – do ewentualnego obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. W większości państw wspólnoty nie ma obowiązku przyjęcia pełnowartościowego towaru w sklepie stacjonarnym (wyjątkiem jest np. UK). Tylko w niektórych krajach Unii Europejskiej konsument ma prawo do zwrotu zakupionego towaru. Natomiast, zgodnie z prawem unijnym konsumenci robiący zakupy w sieci, we wszystkich krajach UE mają prawo do odstąpienia od umowy w ciągu minimum 7 dni (w Polsce 10 dni) od otrzymania towaru.

Warto wiedzieć, że inne zasady i terminy dochodzenia roszczeń obowiązują przy składaniu skargi w wypadku odwołanego lotu w Barcelonie, niedoręczonej przesyłki z Londynu, a inne w przypadku problemów z wypłatą gotówki z bankomatu w Sztokholmie. W przypadku sporu, konsument jako słabszy uczestnik rynku, może zwrócić się do odpowiednich instytucji prowadzących działania na rzecz ochrony jego interesów. Wsparcia w postaci poradnictwa i pomocy prawnej udzielają na przykład społeczne organizacje konsumenckie oraz Rzecznicy Konsumentów usytuowani przy Urzędach Powiatowych i Miejskich. W konfliktach transgranicznych konsumentów wspomagają Europejskie Centra Konsumenckie, działające we wszystkich krajach Unii, a także w Norwegii i Islandii.

W perspektywie Światowego Dnia Konsumenta ECK Polska pragnie przypomnieć podstawowe zasady reklamacji i sposoby dochodzenia roszczeń w praktycznej formie. W zamieszczonym niżej załączniku „Dochodzenie roszczeń w praktyce – kompendium wiedzy europejskiego konsumenta” są zebrane podstawowe prawa i obowiązki konsumenta dotyczące sprzedaży konsumenckiej, handlu elektronicznego, podróży samolotem, usług turystycznych, bankowych i pocztowych. Opisane są również ogólne zasady składania reklamacji, a także sposoby egzekwowania swoich praw przez dostępne środki prawne. Szczegółowe informacje konsumenci mogą też znaleźć w publikacjach i na naszych stronach internetowych: www.konsument.gov.pl.

 

*** *** ***

Światowy Dzień Konsumenta, znany również, jako Światowy Dzień Ochrony Praw Konsumenta, obchodzony jest 15 marca. Ustanowiony został w 1983 roku w 21. rocznicę przemówienia prezydenta Stanów Zjednoczonych, Johna Kennedy’ego w sprawie projektu ustawy ochrony praw konsumenta, które wygłosił w Kongresie USA w 1962r. Amerykański prezydent sformułował wtedy cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa, do reprezentacji.
Od 2000 roku oficjalne obchody Światowego Dnia Konsumenta organizowane są także w Polsce. Włączają się do nich instytucje publiczne chroniące interesy konsumentów (mi.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Arbiter Bankowy, Inspekcja Handlowa, Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, Miejski Rzecznik Konsumentów, ECK) oraz organizacje pozarządowe (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Polska Zielona Sieć).
W Unii Europejskiej święto to jest obchodzone, jako Europejski Dzień Konsumenta.

 

Dochodzenie roszczeń w praktyce – kompendium wiedzy europejskiego konsumenta” (pdf)

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.