Aktualności, Archiwum

Świąteczne zakupy w sieci… skąd informacje i gdzie zgłosić problem?

Święta tuż, tuż, dlatego w okresie wzmożonych zakupów warto przypomnieć, że Unia Europejska zagwarantowała swoim obywatelom godną ochronę ich interesów ekonomicznych, także gdy dokonują zakupów w Internecie. By jednak bezpiecznie i bez komplikacji kupować w Internecie warto trzymać się kilku reguł.

ECK Polska radzi, by jeszcze przed złożeniem zamówienia dokładnie sprawdzić szczegółowe dane kontaktowe przedsiębiorcy tj. adres geograficzny (informacja o telefonie, skrytce pocztowej, emailu etc. to za mało). Warto pamiętać, że niezależnie od tego co sugeruje adres domeny internetowej, przedsiębiorca może być zarejestrowany poza granicami Polski a nawet UE, gdzie europejskie prawo już nie chroni konsumenta. Decydując się na zakupy on-line warto wybrać sklep, który zapewnia bezpieczne formy płatności, ochronę prywatności kupującego, czy też należy do systemu gwarantującego dobre praktyki (np. Euro-label, TrustUK). W przypadku zakupów w zagranicznym sklepie internetowym, powinno się sprawdzić czy dany produkt spełnia wymogi kraju, w którym będzie użytkowany, a gwarancja będzie honorowana. Przyjaznymi instrumentami dla kupujących on-line są narzędzia wspierające tego rodzaju co „porównywarka” cen czy asystent w zakupach (tzw. shopping assistant) dostępny np. na stronach eConsumer.gov lub niektórych centrów sieci ECC-NET.

Wybierając sklep on-line dobrze wiedzieć, że zgodnie z przepisami kupujący ma prawo do jasnej i pełnej informacji o przedsiębiorcy (nazwie i adresie geograficznym), produktach i usługach oferowanych on-line, dokładnej cenie wraz ze wszystkimi podatkami składowymi oraz kosztach i terminie dostawy, formie płatności, zasadach, miejscu i sposobie reklamacji. Zawarcie umowy kupna-sprzedaży powinno być potwierdzone pisemnie (w ostateczności e-mail). Taka wiadomość musi zawierać wszystkie dane dotyczące transakcji.

Warto pamiętać, że we wszystkich krajach UE kupujący w sieci ma prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny (tj. zwrotu pełnowartościowego towaru za zwrotem ceny) w ciągu pewnego czasu jednak nie krócej niż 7 dni od daty otrzymania towaru lub zawarcia umowy o usługę. W przypadku braku informacji o powyższym prawie (podanej pisemnie w momencie zawierania umowy lub wraz dostarczonym produktem), termin na odstąpienie wydłuża się do 3 miesięcy. Prawo do odstąpienia przy zakupie on-line nie dotyczy jednak takich wyjątków, jak produkty audio-wizualne (naruszone opakowanie płyty CD/DVD z muzyką, filmami czy oprogramowaniem może sugerować, że zawartość została skopiowana), produkty kupione na aukcji w drodze licytacji, zakupione przez Internet usługi turystyczne, zakwaterowanie i transport. Zdrowy rozsądek nakazuje także zrozumienie, gdy przedsiębiorca odmawia przyjęcia zwrotu np. rozpakowanych perfum – żaden konsument nie chciałby być kolejnym, który otrzyma taki produkt. Jeśli zwracany jest pełnowartościowy towar na zasadach odstąpienia koszty odesłania ponosi kupujący. Gdy konsument otrzyma wadliwy lub niezgodny z zamówieniem towar, powinien niezwłocznie złożyć reklamację na piśmie u sprzedawcy. W takiej sytuacji koszty zwrotu winien pokryć przedsiębiorca. Zachowana kopia strony internetowej, umowy (emaila), reklamacji i korespondencji prowadzonej ze sprzedawcą są niezbędne w dochodzeniu ewentualnych roszczeń. Decydując się na kupno prezentów przez Internet, warto też pamiętać, że w okresie przedświątecznym czas doręczania przesyłek może się wydłużyć. Internetowe sklepy zazwyczaj informują ile trwa przygotowanie zamówienia i wysyłka, a także do kiedy należy składać zamówienie by dotarło na czas.

W trosce o konsumentów, nie tylko tych kupujących w Internecie, ale także podróżujących i korzystających z różnych usług w krajach UE, ECK Polska uruchomiło swoją stronę internetową www.konsument.gov.pl w zupełnie nowej szacie graficznej. Nowy układ i przejrzysta forma umożliwiają konsumentom jeszcze szybszy i łatwiejszy dostęp do informacji. Na głównej stronie można znaleźć czytelne opcje do wyboru: Złóż skargę do ECK, Rozwiązywanie sporów, Podróże samolotem, Usługi turystyczne, Zakupy towarów i usług, Timesharing / holiday clubs, Wynajem samochodów, Zakupy w Internecie. Po wybraniu ikony, konsument „przechodzi” do odpowiedniej sekcji, gdzie znajdzie przystępne wiadomości dotyczące jego praw, wysokości ewentualnego odszkodowania, czy też wskazówki odnośnie składania reklamacji. Na nowej stronie proponujemy także szybkie przejście m.in. do: Aktualności – czyli informacji o najnowszych zmianach w prawie konsumenckim i istotnych dla konsumentów wydarzeniach w kraju i na świecie, Newslettera ECK czy Stron ECK w Europie. Wśród nowości jest też opcja automatycznego przeszukiwania strony (sekcja – Szukaj), dzięki której konsumenci mogą wyszukać konkretne hasła tematyczne i informacje z nimi związane oraz sekcja Polecamy, która odsyła do ciekawych linków i materiałów. ECK Polska planuje dalszy rozwój swojej nowej strony internetowej www.konsument.gov.pl poprzez poszerzanie dotychczasowych informacji i tworzenie nowych sekcji tematycznych, które będą zawierały pomocne dla konsumentów wskazówki.

Wszyscy, którzy szukają informacji na temat europejskiego prawa konsumenckiego lub potrzebują pomocy w dochodzeniu swoich praw, mogą zwrócić się do Europejskie Centrum Konsumenckie. Eksperci ECK Polska dyżurując od poniedziałku do piątku pod numerem telefonu (22) 55 60 118 i emailem info@konsument.gov.pl, udzielają porad prawnych, pomagają indywidualnym konsumentom w dochodzeniu roszczeń i polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcom.

Zachęcamy do kontaktu z ECK Polska i odwiedzania nowej strony internetowej Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce: www.konsukment.gov.pl.

Tagi: · 1 grudnia 2014 · 13:25