Aktualności

Konsumencki przewodnik po 2019: porady- trendy – prognozy

Brexit? Geoblocking? Dropshipping? Z jakimi wyzwaniami będą się mierzyć konsumenci w 2019 r.? Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało zestawienie prognoz na bieżący rok.

Porady

Internetowe portale randkowe – w 2018 r. do ECK Polska zgłosiło się wielu konsumentów, którym automatycznie wydłużono subskrypcję konta. Większość internetowych portali wymaga od konsumenta pisemnego wypowiedzenia umowy –  najczęściej 14 dni przed jej zakończeniem. Jeżeli klient tego nie zrobi w wyznaczonym terminie, przedsiębiorca pobiera opłatę za kolejny miesiąc lub kwartał.

Jak wskazuje Karol Muż: Przepisy prawa nie wykluczają możliwości stosowania automatycznego przedłużenie konta. Informacja musi być jednak przekazana konsumentowi przed zawarciem umowy (nawet przed zaakceptowaniem regulaminu i założeniem konta). Przed zawarciem umowy warto dokładnie zapoznać się ofertą i regulaminem.

Airbnb – konsumenci poszukują alternatywnych/ tańszych noclegów w innym miejscu niż hotel. Warto pamiętać, że umowy zawierane z osobami fizycznymi nie podlegają przepisom konsumenckim, chyba że roszczenie kierowane jest przeciwko platformie pośredniczącej w wynajmie. Przed zarezerwowaniem upewnij się z kim zawierasz umowę.

Spodziewamy się, ze będzie coraz więcej portali oferujących podobne rozwiązania np. powstający FairBnb. – komentuje Karol Muż, koordynator ECK.

Trendy

Geoblokowanie – w grudniu 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące zakazu nieuzasadnionego geoblokowania. Nie oznacza to jednak, że e-sklep ma obowiązek wysyłki produktu do kraju, do którego zażyczy sobie konsument. E-przedsiębiorca nie może odmówić sprzedaży towaru konsumentowi z innego kraju UE. Jeżeli jednak nie oferuje doręczania produktu do kraju konsumenta, ten może odebrać towar osobiście lub uzgodnić sposób i miejsce dostawy w kraju przedsiębiorcy. Jeżeli sprzedawca wyrazi zgodę, konsument może umówić się z nim na indywidualną dostawę do swojego kraju.

 Od momentu wejścia w życie rozporządzenia, odnotowaliśmy znaczny wzrost zapytań. Jesteśmy przekonani, że ich liczba będzie regularnie wzrastać. – dodaje przedstawiciel ECK

Więcej: Zakupy bez ograniczeń w UE?

Dropshipping – Mimo, że wydaje nam się, że kupujemy od polskiego sprzedawcy, może się okazać, że jest on pośrednikiem między nami, a sprzedawcą zarejestrowanym poza Europą. Pośrednicy korzystający z tzw. modelu dropshippingu próbują przerzucić odpowiedzialność na konsumenta zaznaczając w swoim regulaminie, że to on jest importerem towaru, a odpowiedzialność za wysyłkę spoczywa na sprzedawcy (najczęściej azjatyckim).

Muż podpowiada: Wyroki sądowe wskazują, że bycie pośrednikiem nie zwalnia go z odpowiedzialności. Oznacza to, że ma on takie same obowiązki względem kupującego jak sprzedawca (najczęściej azjatycki). Dotyczy to wysyłki towaru zgodnie z umową – w umówionym terminie. Kupujący więc może udać się z roszczeniami do sprzedawcy np. z Chin, jak i do pośrednika.

Więcej: Konsument, czyli importer towaru

Prognozy

Brexit – do 29 marca br. Wielka Brytania ma czas na skodyfikowanie unijnego prawa do prawa krajowego (od momentu wejścia Wielkiej Brytanii do UE w 1973 r. przyjęto ponad 12 000 ustaw).

Po opuszczeniu przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej ważne jest utrzymanie podstawowych praw konsumentów, tak aby brytyjscy i europejscy klienci nadal mogli korzystać z tej samej ochrony ekonomicznej podczas zawierania transgranicznych umów.

Zgodnie z informacjami otrzymanymi od ECK UK, brytyjskie centrum na pewno ma funkcjonować do końca 2019 r. – potwierdza koordynator ECK.

Prognozy – Alerty

  • GRATULACJE odbierz iPhone „za złotówkę”, „za 15 zł”, „za euro” – strona internetowa w taki sposób zachęca do podania danych karty kredytowej. Opłata natomiast pobierana jest jako miesięczny koszt subskrypcji konta, który odnawia się automatycznie z kolejnym miesiącem. Wówczas pobierana jest już wyższa kwota. Telefon, który konsument powinien otrzymać za 15 zł/euro jest rozlosowywany w ramach „konkursu” wśród subskrybentów (te informacje znajdują się w dolnej części strony i są zapisane drobnym drukiem).
  • Nieuczciwi dilerzy samochodowi – sprzedawca prosi o wykonanie przekazu pieniężnego
    za pośrednictwem Western Union na dane bliskiej konsumentowi osoby. Sprzedawca wskazuje, że w ten sposób chce zweryfikować, czy klient posiada dostateczną kwotę na zakup samochodu. Następnie prosi o podanie szczegółów przekazu, dzięki którym udaje mu się pobrać wpłaconą kwotę. Konsument pozostaje bez środków i bez auta.

· 15 stycznia 2019 · 10:52