Wypożyczenie samochodu - na co zwracać uwagę?
Określenie „super promocja” wcale nie musi oznaczać doskonałej okazji. Cena podana na stronie internetowej informuje najczęściej o podstawowej opłacie. Zwykle nie zawiera, np. kosztu ubezpieczenia.
Firmy wypożyczające samochody często pobierają dodatkową opłatę za:
- paliwo (dodatkowa wysoka opłata, jeśli oddamy auto z pustym bakiem, a wypożyczaliśmy z pełnym),
- przekroczenie limitu kilometrów (jeśli taki jest podany w umowie),
- oddanie auta w innym miejscu niż wypożyczyliśmy (np. odbieramy w Madrycie, oddajemy w Barcelonie) lub korzystanie z usług wypożyczali poza jej godzinami pracy,
- prawo do prowadzenia auta przez drugiego kierowcę,
- fotelik dziecięcy.
Uwaga: W przypadku umowy wypożyczenia samochodu zawieranej przez Internet nie można skorzystać z prawa odstąpienia od umowy na odległość bez ponoszenia kosztów.
Dowiedz się, co obejmuje ubezpieczenie. Często podstawowa (najtańsza) wersja zapewnia pokrycie przez ubezpieczyciela wszelkich kosztów w sytuacji poważnego wypadku, ale już w przypadku stłuczki – koszty dzielone są np. w proporcji 60% – ubezpieczyciel, 40% – kierowca. Zdarzają się też ubezpieczenia obejmujące wszystkie części za wyjątkiem opon lub szyb w samochodzie. Jeśli więc przebijemy oponę lub złodziej stłucze nam szyby – zapłacimy z własnej kieszeni. Warto również sprawdzić, co obejmuje ubezpieczenie typu „pełna ochrona”, przekonał się o tym konsument, który zgłosił skargę do ECK Polska: Przykładowa sprawa – ubezpieczenie typu „pełna ochrona”.
Sprawdź ograniczenia dotyczące wieku kierowcy. Nawet jeśli w danym kraju prawo jazdy można uzyskać w wieku 18 lat, firma wypożyczająca samochody może zastrzec, że wynajmujący-kierowca musi mieć
co najmniej 25 lat.
Dokonaj „rozpoznania terenu”. Styl poruszania się po drogach w każdym kraju wygląda inaczej, np. powszechnym „obyczajem drogowym” może być jazda bez świateł pozycyjnych i włączanie ich tuż przed mijaniem drugiego samochodu lub swobodne zmienianie pasów ruchu bez sygnalizowania takiego zamiaru. Jeśli nie czujemy się pewnie w takich warunkach, warto zastanowić się nad wykupieniem wycieczki zorganizowanej.
Nie przyjmuj auta z usterkami. Samochód, który wypożyczamy, powinien być w pełni sprawny, dokładnie sprawdzony przed wydaniem przez pracownika firmy. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, powinniśmy otrzymać potwierdzenie tego stanu na piśmie. Warto również zrobić zdjęcia. Dzięki temu unikniemy posądzenia o dokonanie zniszczeń.
UWAGA! Sprawdź, czy samochód nie jest uszkodzony również wewnątrz. Zwróć uwagę na np. na zarysowania karoserii, czy obecność półek bagażowych w samochodach typu hatchback. Jeżeli półka bagażowa została wymieniona w asortymencie auta, a nie ma jej w samochodzie, zgłoś to podczas odbioru i wpisz jej brak w protokole odbioru.
Upewnij się, jaki rodzaj benzyny należy zatankować. Chwila nieuwagi może spowodować, że utkniemy na pustkowiu z zepsutym autem, za którego naprawę zapłacimy sami.
Umowa o najem samochodu powinna być sporządzona w sposób umożliwiający klientowi zapoznanie się
z treścią i zachowanie jej egzemplarza.
Dokument powinien zawierać dane kierowcy i wynajmującego oraz wszystkie warunki najmu. Nie można polegać na ustaleniach ustnych. Jeżeli przy odbiorze samochodu będą dokonywane nowe ustalenia należy dopisać je do umowy z dodatkowym podpisem obu stron. W umowie warto zapisać podział płatności np. zapłatę zaliczki i zasady jej ewentualnego zwrotu. Należy unikać podpisywania dokumentów in blanco. Cena powinna być przedstawiona w sposób czytelny. Uwaga! Umowę należy popisywać w języku, którym się sprawnie posługujemy.
Samochód może wypożyczyć każda pełnoletnia osoba posiadająca ważne prawo jazdy.
Umowa może jednak zawierać zapisy warunkujące możliwość najmu np. odpowiedni wiek, staż posiadania prawa jazdy, wprowadzenie limitu kilometrów lub zakazu wyjazdu poza granice kraju.
Do wynajęcia samochodu potrzebny jest dowód osobisty lub paszport. Samochody wypożyczane są na
z góry ustalony w umowie czas liczony w dniach. Często też podaje się godzinę, od której i do której wynajmowany jest samochód. W związku z tym opłata naliczana jest jako wielokrotność stawki dobowej. Możliwe jest również nakładanie dodatkowych opłat, np. za przekroczenie limitu kilometrów.
Napełnij bak. Jeśli samochód był wypożyczony z połową baku, oddając go tankujemy także do połowy. Odstawienie auta bez paliwa w sytuacji, gdy otrzymaliśmy je zatankowane spowoduje, że firma obciąży nas kosztami – często wyższymi, aniżeli cena zatankowania na stacji benzynowej.
Nie zapomnij o protokole zdawczo-odbiorczym. Po sprawdzeniu stanu samochodu przez pracownika firmy należy pamiętać o sporządzeniu i podpisaniu przez obie strony dokumentu stwierdzającego, że auto zostało oddane bez uszkodzeń (w stanie, w jakim je wypożyczyliśmy). Kopię pisma trzeba zachować – np. w sytuacji nieuzasadnionego obciążenia karty kredytowej, można będzie udowodnić, że podczas naszego użytkowania auto nie było uszkodzone.
Reklamacji wypożyczonego samochodu podlegają wszystkie elementy określone w umowie. Jeżeli przy odbiorze samochodu lub w trakcie użytkowania pojawią się problemy uniemożliwiające jego prawidłowe wykorzystanie lub najemca zauważy nieprawidłowości w naliczaniu opłat, należy niezwłocznie zgłosić ten fakt wynajmującemu. Reklamacje dotyczące problemów z wynajmowanym samochodem konsument ma prawo zgłosić pisemnie lub e-mailowo również po zakończaniu umowy najmu. Przepisy nie wskazują jednoznacznie, ile czasu ma przedsiębiorca na ustosunkowanie się do reklamacji. W związku z tym przyjmuje się ogólny termin 30 dni. Jeżeli wypożyczalnia samochodów odmówi uznania reklamacji lub nie odpowie na nią naszą w ciągu 30 dni. Konsument może zwrócić się o pomoc:
- w przypadku wypożyczalni zarejestrowanych w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii do ECK Polska: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/
- w przypadku krajowych wypożyczalni – do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Właściwego rzecznika znajdziesz tutaj: https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php)