Jakie są standardy ADR w Unii Europejskiej?
Zgodnie z dyrektywą dotyczącą alternatywnych metod rozwiązywania sporów konsumenckich (2013/11/UE) państwa członkowskie powinny zapewnić, aby podmioty ADR spełniały określone wymogi.
Zasady odnoszące się do działania systemów ADR w zakresie prowadzonego postępowania:
1) Wiedza i bezstronność
- Osoby odpowiedzialne za prowadzone postępowanie w ramach alternatywnego rozwiązywania sporu. powinny cechować się kompetencją, doświadczeniem oraz bezstronnością w stopniu odpowiednim do rozpatrywania sporów w danej dziedzinie w zależności od charakteru sprawy.
- Osoby te nie mogą pozostawać w konflikcie interesów z żadną ze stron sporu.
- Osoby te powinny mieć zapewnioną pewność stanowiska – nie mogą być go pozbawione bez przyczyny.
- W przypadku instytucji o charakterze jednoosobowym np. rzecznika ds. rozwiązywania sporów powinien być określony bezpieczny okres na jaki jednostka została powołana
- W przypadku gdy jednostkę ADR tworzy ciało kolegialne, w jego składzie była równa reprezentacja przedstawicieli interesów konsumentów jak i przedstawicieli interesów przedsiębiorców.
2) Przejrzystość
- Jednostki ADR powinny publicznie udostępniać w ich siedzibach i na stronach internetowych informacje na temat ich działania. Instytucje rozwiązujące spory winny w ramach procedury zapewniać w szczególności dane:
- nazwisko osoby zarządzającej jednostką, sposób jej powołania oraz czas na jaki została powołana
- źródło finansowania, w tym określenie sposobu finansowania
- przynależność ciała ADR do sieci instytucji zajmujących się transgranicznym rozwiązywaniem sporów (o ile to ma miejsce)
- rodzaje sporów do których prowadzenia podmiot ma kompetencje
- zasady jakimi kieruje się jednostka ADR przy rozwiązywaniu sporu
- języki w jakich przedkładane mogą być skargi oraz język w którym prowadzone jest postępowanie
- rodzaje zasad jakimi kieruje się organ ADR jako podstawą rozwiązywania sporu
- wymogi wstępne jakie strony muszą spełnić aby postępowanie zostało wszczęte i przeprowadzone
- koszty postępowania
- przybliżony czas trwania postępowania
- moc prawna wyniku postępowania
- Ponadto, jednostki powinny udostępniać roczne raporty ze swojej działalności, zawierające m.in.:
- liczbę prowadzonych spraw
- rodzaje spraw, które najczęściej do niej trafiają
- najczęściej napotykanych w nich problemów
- liczbę innych postępowań toczących się w tej sprawie przed znalezieniem rozwiązania sporu.
- wskazanie średniego czasu w jakim spór jest rozwiązywany oraz
- stopień podporządkowania się stron wynikowi postępowania
3) Efektywność
Żeby postępowanie prowadzone przez jednostki ADR charakteryzowało się efektywnością powinny one zapewnić:
- aby postępowanie było łatwo dostępne dla obu stron, niezależnie od tego gdzie strona ma miejsce zamieszkania lub siedzibę
- aby strony miały dostęp do postępowania bez konieczności ustanawiania pełnomocnika prawnego
- jednocześnie aby strony miały możliwość bycia reprezentowanym oraz korzystania z asysty osoby trzeciej na każdym etapie postępowania
- aby postępowanie było o ile to możliwe wolne od opłat, a ewentualne koszty ponoszone przez konsumenta powinny zapewniać dostępność, atrakcyjnośći taniość procedury
- aby spór był rozwiązywany w czasie 90 dni od dnia otrzymania skargi przez instytucję ADR (tylko w razie spraw bardzo skomplikowanych, ciału ADR przysługiwać będzie prawo wydłużenia czasu postępowania).
4) Uczciwość
- Systemy ADR powinny spełniać określone wymogi aby zapewnić uczciwość postępowania, w tym celu przewiduje się iż:
- możliwość nieskrępowanego wyrażania swoich stanowisk, uwag i opinii przez strony, a także zapoznawania im zapoznawania się z argumentami i okolicznościami przedstawianymi przez drugą strona oraz przez ekspertów uczestniczących w procedurze
- udostępnienie stronom wyniku sporu na piśmie bądź na trwałym nośniku informacji, z uwzględnieniem podstaw na jakich wynik postępowania został oparty
- Konsument, który będzie chciał by jego spór został rozwiązany drogą ADR, powinien zostać poinformowany skutecznie o tym, że:
- ma możliwość wyrażenia zgody bądź nie na zaproponowane rozwiązanie
- proponowane rozwiązanie może być mniej korzystne niż orzeczenie wydane w sądzie powszechnym
- przed zaakceptowaniem lub odrzuceniem proponowanego rozwiązania ma prawo skorzystać z niezależnej porady prawnej
- Strony sporu powinny być także poinformowane przed zaproponowanym rozwiązaniem o prawnych skutkach ugody oraz o tym, że przed podjęciem decyzji co do przyjęcia rozwiązania, mają odpowiedni czas do namysłu.