„Chmura pyłu wulkanicznego stanowi bardzo znaczące zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego. W takim przypadku, zgodnie z prawem międzynarodowym, władze państwowe są zobowiązane do podejmowania decyzji służących zapewnieniu bezpieczeństwa, m.in. takich jak zamykanie portów lotniczych i przestrzeni powietrznej nad swoim terytorium.
W zaistniałej sytuacji zarówno lotniska jak i instytucje odpowiedzialne za kontrolę ruchu lotniczego bezzwłocznie podjęły jak najbardziej słuszne działania, mające zapewnić bezpieczeństwo publiczne.
Jednakże, nawet w tak wyjątkowych okolicznościach prawa pasażera muszą być respektowane – nie ulegają wyłączeniu. Tym samym pasażerowie są uprawnieni, by domagać się respektowania przysługujących im w takich sytuacjach praw.”
Mają tu zastosowanie:
– prawo do otrzymania informacji od linii lotniczych (np. dotyczących praw przysługujących pasażerowi , rozwoju sytuacji, odwołania lotów, czasu trwania opóźnień itp.);
– prawo do opieki (np. otrzymanie posiłków i napojów, w niektórych przypadkach –zakwaterowania);
– prawo do wyboru między zwrotem poniesionych opłat a wyrażeniem zgody na dojazd innym środkiem transportu.
Jednakże, w nadzwyczajnych okolicznościach, takich jak wstrzymanie ruchu lotniczego w związku z chmurą pyłu wulkanicznego nad Europą, pasażerowie nie są uprawnieni do otrzymania rekompensaty finansowej, która byłaby im należna w sytuacji, gdy opóźnienia i odwołania lotów wynikałyby z winy linii lotniczych.
Źródło: Komunikat Komisji Europejskiej z 15 kwietnia 2010 r.