Wideo: Jak pomagamy konsumentom?

Konsument na miarę Europy – pod takim hasłem odbyło się w Warszawie spotkanie z okazji V rocznicy Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w Polsce (ECC NET). W trakcie dyskusji poruszono wiele kwestii związanych z życiem konsumentów we wspólnej Europie.

W ostatnich latach łatwiej konsumentom dokonywać transakcji poza granicami własnego kraju. – W 2006 r. 17 % Polaków zawarło jakąś transakcję transgraniczną, w roku 2009 już 23 % – mówił w trakcie debaty Jarosław Król, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

ECC Net – Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich obejmuje całą Unię Europejską, Norwegię i Islandię. Powołane zostało przede wszystkim po to, aby doradzać obywatelom w sprawach ich praw konsumenckich.

Istotne w tej debacie było to, że mogliśmy przedstawić całą kuchnię naszej działalności i problemy konsumenckie, z którymi się zmagamy – stwierdza Piotr Stańczak, dyrektor ECK Polska.

Przede wszystkim służymy informacją, w jaki sposób złożyć reklamację, na jakie przepisy się powołać, jakich mechanizmów użyć, żeby przekonać sprzedawcę, aby spełnił naszą prośbę – mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik Europejskiego Centrum Konsumenckiego. – Natomiast w sytuacji, gdy brak odpowiedzi lub jest negatywna, pomagamy konsumentowi na etapie kontaktów z przedsiębiorcą w przekonaniu go do racji klienta.

A problemów jest wiele, bo dzięki otwartym granicom w strefie Schengen mamy łatwiejszy dostęp do wielu produktów i usług w całej Unii. W trakcie spotkania Wojciech Nowotczyński opowiadał, jak zakupił w Internecie okulary przeciwsłoneczne z krótkiej serii. Gdy uległy uszkodzeniu i okazało się, że nie można dokonać ich naprawy w kraju, dzięki ECK uzyskał potwierdzenie swoich praw do zwrotu kosztów nabycia okularów.

Elżbieta Seredyńska wymienia dwie główne grupy spraw, którymi zajmuje się ECK: związane z podróżami lotniczymi i zagubieniem bagażu oraz zakupy przez Internet.

Bardzo ważna jest współpraca między centrami krajowymi. Martin Rezek (EKC Republika Czeska) mówi – Gdy konsument z Czech dokona zakupu u polskiego sprzedawcy, a ten odmówi przyjęcia reklamacji, kupujący może złożyć zażalenie i zapytać o swoje prawa w czeskim EKC. Czeskie centrum przekaże sprawę do polskiego. Po jej rozwiązaniu konsument zazwyczaj otrzymuje pieniądze.

Europejskie Centra Konsumenckie możemy porównać do dużej firmy współpracującej na poziomie ponadnarodowym. Współpraca jest bardzo intensywna, bardzo potrzebujemy się nawzajem; nie ma możliwości, aby jedno centrum przeprowadziło całość postępowania w sprawie konsumenckiej, zawsze jest potrzebna współpraca dwóch centrów – podkreśla Piotr Stańczak.

Pamiętajmy – jeśli mamy jakiś problem związany z zakupem towarów lub usług w Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, zaczerpnijmy wiedzy w Europejskim Centrum Konsumenckim, czy to przez stronę internetową www.konsument.gov.pl, telefonicznie: 22 55 60 118 lub osobiście odwiedzając warszawską siedzibę ECK.

Wideo: Jak pomagamy konsumentom?

Konsument na miarę Europy – pod takim hasłem odbyło się w Warszawie spotkanie z okazji V rocznicy Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w Polsce (ECC NET). W trakcie dyskusji poruszono wiele kwestii związanych z życiem konsumentów we wspólnej Europie.

W ostatnich latach łatwiej konsumentom dokonywać transakcji poza granicami własnego kraju. – W 2006 r. 17 % Polaków zawarło jakąś transakcję transgraniczną, w roku 2009 już 23 % – mówił w trakcie debaty Jarosław Król, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

ECC Net – Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich obejmuje całą Unię Europejską, Norwegię i Islandię. Powołane zostało przede wszystkim po to, aby doradzać obywatelom w sprawach ich praw konsumenckich.

Istotne w tej debacie było to, że mogliśmy przedstawić całą kuchnię naszej działalności i problemy konsumenckie, z którymi się zmagamy – stwierdza Piotr Stańczak, dyrektor ECK Polska.

Przede wszystkim służymy informacją, w jaki sposób złożyć reklamację, na jakie przepisy się powołać, jakich mechanizmów użyć, żeby przekonać sprzedawcę, aby spełnił naszą prośbę – mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik Europejskiego Centrum Konsumenckiego. – Natomiast w sytuacji, gdy brak odpowiedzi lub jest negatywna, pomagamy konsumentowi na etapie kontaktów z przedsiębiorcą w przekonaniu go do racji klienta.

A problemów jest wiele, bo dzięki otwartym granicom w strefie Schengen mamy łatwiejszy dostęp do wielu produktów i usług w całej Unii. W trakcie spotkania Wojciech Nowotczyński opowiadał, jak zakupił w Internecie okulary przeciwsłoneczne z krótkiej serii. Gdy uległy uszkodzeniu i okazało się, że nie można dokonać ich naprawy w kraju, dzięki ECK uzyskał potwierdzenie swoich praw do zwrotu kosztów nabycia okularów.

Elżbieta Seredyńska wymienia dwie główne grupy spraw, którymi zajmuje się ECK: związane z podróżami lotniczymi i zagubieniem bagażu oraz zakupy przez Internet.

Bardzo ważna jest współpraca między centrami krajowymi. Martin Rezek (EKC Republika Czeska) mówi – Gdy konsument z Czech dokona zakupu u polskiego sprzedawcy, a ten odmówi przyjęcia reklamacji, kupujący może złożyć zażalenie i zapytać o swoje prawa w czeskim EKC. Czeskie centrum przekaże sprawę do polskiego. Po jej rozwiązaniu konsument zazwyczaj otrzymuje pieniądze.

Europejskie Centra Konsumenckie możemy porównać do dużej firmy współpracującej na poziomie ponadnarodowym. Współpraca jest bardzo intensywna, bardzo potrzebujemy się nawzajem; nie ma możliwości, aby jedno centrum przeprowadziło całość postępowania w sprawie konsumenckiej, zawsze jest potrzebna współpraca dwóch centrów – podkreśla Piotr Stańczak.

Pamiętajmy – jeśli mamy jakiś problem związany z zakupem towarów lub usług w Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, zaczerpnijmy wiedzy w Europejskim Centrum Konsumenckim, czy to przez stronę internetową www.konsument.gov.pl, telefonicznie: 22 55 60 118 lub osobiście odwiedzając warszawską siedzibę ECK.

Skip to content