Aktualności, Archiwum

Świąteczne zakupy w Internecie

Każdy kto robił zakupy w sklepach przed świętami Bożego Narodzenia wie, jakie to trudne. Mnóstwo ludzi, natłok reklam i promocji, kłopoty z wyborem, brak właściwych rozmiarów lub kolorów. Wiele osób próbuje tego uniknąć przeglądając witryny sklepów internetowych zamiast wydeptywania ścieżek w zatłoczonych centrach handlowych. Jest to rzeczywiście dobry sposób na poszukiwanie świątecznych prezentów, o ile tylko kupujący będą trzymać się kilku podstawowych zasad.

Święta to najlepszy czas w roku dla sprzedawców internetowych. Większość z nich wprowadza specjalne oferty, upusty lub promocje. Kupujący powinni jednak uważnie przeczytać zasady promocji, żeby uniknąć rozczarowania. Europejskie Centrum Konsumenckie doradza przede wszystkim by zrobić listę zakupów. Kupujący, który wie czego potrzebuje z większą łatwością przeszukuje zasoby sieci.

Może okazać się, że poszukiwana rzecz jest w Polsce trudno dostępna i można ją kupić tylko za granicą. Jeśli konsument podejmie taką decyzję powinien się zdecydować szybko. W okresie przedświątecznym wydłuża się czas doręczania przesyłek pocztowych. Większość sklepów internetowych informuje jaki jest czas przygotowania zamówienia i wysyłki oraz podaje datę, do której można robić zakupy z gwarancją dostawy przed świętami. Kupujący powinien się upewnić, że dotyczy to także przesyłek zagranicznych. Jeśli nie ma takiej pewności, konieczne należy wysłać do sklepu zapytanie. Lepiej poszukać produktu gdzie indziej, niż dzień przed Wigilią nerwowo wyglądać listonosza.

Wielu sprzedawców obniża koszty wysyłki jeśli zakupionych produktów jest więcej niż jeden. Warto więc wybrać taki sklep on-line, który ma ofertę bogatą i zróżnicowaną oraz umożliwi zrobienie zakupów “za jednym zamachem”. Nie może to być jednak jedyne kryterium wyboru internetowego sprzedawcy. Jeżeli oferta produktowa nas zadowala, wszystkie interesujące przedmioty są dostępne a sprzedawca gwarantuje dostarczenie zakupów na czas powinniśmy przejrzeć także opinie innych kupujących. Fora internetowe oraz wyszukiwarki są bezcennym źródłem informacji. Renomowany przedsiębiorca internetowy zbierający dobre opinie nie ma się czego obawiać i najczęściej sam udostępnia możliwość wystawiania na swojej stronie komentarzy. Jeśli takiej opcji nie ma można poszukać na popularnych grupach dyskusyjnych lub po prostu wpisać nazwę sklepu w wyszukiwarkę internetową.

Kupujący przez Internet mają prawo do jasnej i pełnej informacji o oferowanym w sklepie on-line produkcie. Jeżeli konsument nie jest pewny jakiegokolwiek szczegółu powinien poprosić sprzedawcę o wyjaśnienie. Większość sklepów oferuje telefon lub e-mail do dyżurującej obsługi, która na bieżąco odpowiada na pytania.

Na stronie sklepu kupujący powinien sprawdzić stacjonarny adres przedsiębiorcy. Jest to bardzo ważne w przypadku ewentualnych zwrotów lub reklamacji. Kupującym na odległość przysługuje na mocy europejskiego prawa co najmniej siedem dni roboczych (na terenie Polski 10 dni kalendarzowych) na odstąpienie od umowy. O tym prawie i terminie sprzedawca powinien wyraźnie poinformować przed zawarciem transakcji. Termin liczy się od momentu doręczenia produktu konsumentowi. Oznacza to, że można w tym czasie odesłać produkt bez podania przyczyny. Jeśli jednak okaże się, że sprzedawca jest zarejestrowany poza Unią Europejską wyegzekwowanie tego prawa może być niemożliwe. Sprzedawca internetowy powinien także dokładnie opisywać na specjalnej stronie swoją politykę odnośnie zwrotów i reklamacji.

Jeśli kupujemy na aukcji w drodze licytacji prawa konsumentów odnośnie umów zawieranych na odległość nie obowiązują.

Zawarcie umowy kupna-sprzedaży powinno zostać potwierdzone pisemnie, np. za pośrednictwem e-maila. Taka wiadomość musi zawierać wszystkie dane dotyczące transakcji.

Jeżeli sprzedawca zaniedba obowiązek informacyjny np. nie poinformuje o prawie do odstąpienia od umowy, nie poda pełnego adresu itp., termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy.

Odpowiednio wczesne zakupy przedświąteczne w sprawdzonym i renomowanym sklepie internetowym mogą być doskonałym sposobem na tłok i gorączkę w sklepach.

Więcej informacji:

Karolina Tołwińska

Doradca ds. komunikacji

Tel. 022 55 60 248

E-mail.karolina.tolwinska@konsument.gov.pl

Tagi: · 1 grudnia 2014 · 13:25