Aktualności

Świąteczne zakupy w Europie

Każdy z nas, kto próbował nie poddać się zakupowemu szaleństwu, wie, iż po przekroczeniu progu centrum handlowego, nie jest to do końca możliwe. Mnożące się bez końca promocje oraz ogólnie panujący rozgardiasz i gwar wydają się być już na stałe wpisane w to, co zwykliśmy rozumieć pod pojęciem świątecznych zakupów. Nie dziwi zatem fakt, iż niektórzy z nas wybierają wygodniejsze acz nie zawsze do końca pewne, zakupy w Internecie. Aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji w okresie, kiedy tak bardzo zależy nam na czasie, warto trzymać się kilku podstawowych zasad.

Oto kilka praktycznych porad, jak nie dać się usidlić zakupowym zasadzkom nie tylko w Internecie:

  • Zróbmy na początek listę zakupów. O wiele łatwiej będzie nam przetrząsać zasoby sieci.
  • Święta to czas rozlicznych ofert specjalnych, promocji i obniżek. Pamiętajmy, aby uważnie zapoznawać się z warunkami sprzedaży oraz promocji. Unikniemy w ten sposób nieporozumień i rozczarowań.
  • Jeżeli przedmiotem naszego pożądania okaże się produkt oferowany przez witrynę zagraniczną, sprawdźmy szczegóły dostawy. Nie zapominajmy również, iż w okresie przedświątecznym czas dostarczania przesyłek wydłuża się.
  • Pamiętajmy, iż zawsze możemy reklamować wadliwy towar na podstawie jego niezgodności z umową. Reklamacje uwzględnia się nawet w dwa lata od momentu zakupu.
  • W zasadzie już w momencie podjęcia decyzji o zakupie dobrze jest upewnić się, czy sprzedawca podaje swoje pełne dane kontaktowe oraz adres stacjonarny. Jeżeli sprzedawca zaniedba jakikolwiek obowiązek informacyjny, okres odstąpienia od umowy wydłuża się do trzech miesięcy
  • Jeśli już decydujemy się na uruchomienie procedur reklamacyjnych, powinniśmy pamiętać o przesłaniu dowodu zakupu, opisaniu wady oraz sprecyzowaniu naszych roszczeń. W zależności od okoliczności sprawy, możemy domagać się naprawy towaru, wymiany, niekiedy nawet zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny.
  • Nie każdy wie, iż podczas zakupów w sieci obejmuje go dodatkowa ochrona prawna. Przysługuje nam bowiem minimum 7 dni na odstąpienie od umowy (w Polsce – 10 dni, w Niemczech – 14). Sprzedawca ma obowiązek o tym informować.
  • Jeśli kupujemy na aukcji przez licytację, prawa dotyczące umów zawieranych na odległość nie obowiązują
  • W przypadku, gdy dokonujemy zamówienia, później natomiast chcemy zrezygnować z zakupu, powinniśmy czym prędzej anulować zamówienie.
  • Sprawdzajmy w miarę możliwości stan nadsyłanych paczek. Jeżeli odebrana przesyłka okaże się być wadliwa, spiszmy protokół uszkodzenia, oczywiście koniecznie w obecności listonosza.
  •  Amatorzy zakupów w USA powinni liczyć się z  naliczaną niekiedy opłatą “handling”, (przygotowanie towaru do wysyłki), kosztami przesyłki oraz doliczeniem kosztów przelewów.

Jeżeli jednak mimo wszystko nie zamierzamy korzystać z dobrodziejstw Internetu, a kupujemy poza granicami naszego kraju, także powinniśmy uzbroić się we wzmożoną czujność. Wiele osób już teraz planuje zabrać w podróż pakunki świąteczne.

Decydując się na samolot, pamiętajmy, aby stosować się do kilku praktycznych wskazówek:

  • Przed wejściem na pokład uważnie zapoznajmy się z regulaminem linii lotniczych. Przewoźnicy zazwyczaj podają listę rzeczy, za które nie zobowiązuje się ponosić odpowiedzialności materialnej.
  • Niezależnie od tego i tak nie polecamy raczej pakować biżuterii, sprzętu elektronicznego (od laptopa po maszynkę do golenia), kluczy, pieniędzy czy też innych wartościowych przedmiotów do bagażu rejestrowanego. W przypadku ich zaginięcia nie otrzymamy odszkodowania. Prezenty przedstawiające dużą wartość materialną bądź przedmioty nam bliskie umieśćmy lepiej w bagażu podręcznym.
  • Zupełnym wyjątkiem od reguł przewozu są alkohole oraz kosmetyki; nie wolno zabierać ich na pokład samolotu o tyle, o ile nie zostały zakupione w strefie wolnocłowej oraz zapakowane w specjalnie opieczętowane torby.
· 1 grudnia 2017 · 00:00
Aktualności

Świąteczne zakupy w Europie

Konsumenci kupujący w krajach Unii Europejskiej mogą wszędzie jednakowo zareklamować wadliwy towar na podstawie niezgodności z umową, w ciągu nawet dwóch lat od chwili zakupu. Wystarczy w tym celu przesłać pismo z reklamacją do sprzedawcy, najlepiej za potwierdzeniem odbioru, załączając dowód zakupu, opisując wadę i określając swoje żądania. Możemy wystąpić do sprzedawcy o naprawę towaru albo jego wymianę a jeżeli te dwie opcje będą niemożliwe lub zbyt kosztowne wtedy przysługuje nam zwrot pieniędzy.

Szukając prezentów w Internecie cieszymy się dodatkową ochroną – mamy minimum 7 dni na odstąpienie od umowy (w Polsce jest to 10 dni a w Niemczech 14 dni). Jest to uzasadnione – kupując na odległość nie możemy dokładnie obejrzeć towaru. Jeżeli chcemy odstąpić od umowy, bo zakup jednak nam nie odpowiada, musimy odesłać produkt do sprzedawcy na swój koszt. Konsumenci, którzy napotkają problemy z uznaniem reklamacji na podstawie niezgodności towaru z umową lub prawa do odstąpienia od umowy na odległość mogą zgłosić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które poprowadzi negocjacje z przedsiębiorcą i postara się skłonić go do uznania praw konsumenta.

Osoby decydujące się na zakupy w amerykańskich sklepach nie mogą niestety liczyć na asystę ECK. Ponadto nie przysługuje im także prawo do odstąpienia od umowy przy zakupach internetowych. Amatorzy zakupów w USA powinni także dokładnie obliczyć końcowy koszt zakupów. W Stanach wiele sklepów do ceny dolicza tzw. „handling”, czyli opłatę za przygotowanie towaru do wysyłki. Oprócz tego należy sprawdzić koszty wysyłki oraz wysokość cła. Towarów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej nie można reklamować na podstawie niezgodności z umową. Trzeba sprawdzić jaki tryb reklamacyjny jest w regulaminie sklepu. Niektóre produkty, np. sprzęt elektroniczny mogą być objęte gwarancją producenta. Jednak klient tylko wtedy skorzysta z gwarancji, jeśli będzie ona ważna w Europie. Zanim kupimy, sprawdźmy, gdzie będzie można naprawić sprzęt w razie awarii.

Wiele osób postanowi przewieźć zakupy świąteczne lub już gotowe prezenty samolotem. Pamiętajmy, że w regulaminach linii lotniczych zawarte są listy rzeczy, za które przewoźnik nie bierze materialnej odpowiedzialności. W bagażu rejestrowanym nie radzimy przewozić biżuterii, sprzętu elektronicznego (od laptopa po elektryczną szczoteczkę do zębów), kluczy, gotówki i innych cennych rzeczy. Za te przedmioty nie uzyskamy odszkodowania w przypadku zagubienia bagażu przez linię lotniczą. Dlatego prezenty o dużej wartości materialnej lub sentymentalnej lepiej jest zabrać do bagażu podręcznego. Wyjątkiem są alkohole i kosmetyki – tych nie wolno zabierać na pokład samolotu, o ile nie są kupione w strefie wolnocłowej i zapakowane w specjalnie opieczętowane torby.

Więcej o zakupach zagranicą: http://www.konsument.gov.pl/pl/zakupy_towarow_i_uslug/index.html

Więcej o zakupach internetowych:

http://www.konsument.gov.pl/pl/handel_elektroniczny/index.html

Więcej o ograniczeniu przewożenia płynów:

http://www.konsument.gov.pl/pl/aktualnosci/20061113.html

· 1 grudnia 2017 · 00:00
Aktualności, Archiwum

Świąteczne zakupy w Europie

Konsumenci kupujący w krajach Unii Europejskiej mogą wszędzie jednakowo zareklamować wadliwy towar na podstawie niezgodności z umową, w ciągu nawet dwóch lat od chwili zakupu. Wystarczy w tym celu przesłać pismo z reklamacją do sprzedawcy, najlepiej za potwierdzeniem odbioru, załączając dowód zakupu, opisując wadę i określając swoje żądania. Możemy wystąpić do sprzedawcy o naprawę towaru albo jego wymianę a jeżeli te dwie opcje będą niemożliwe lub zbyt kosztowne wtedy przysługuje nam zwrot pieniędzy.

Szukając prezentów w Internecie cieszymy się dodatkową ochroną – mamy minimum 7 dni na odstąpienie od umowy (w Polsce jest to 10 dni a w Niemczech 14 dni). Jest to uzasadnione – kupując na odległość nie możemy dokładnie obejrzeć towaru. Jeżeli chcemy odstąpić od umowy, bo zakup jednak nam nie odpowiada, musimy odesłać produkt do sprzedawcy na swój koszt. Konsumenci, którzy napotkają problemy z uznaniem reklamacji na podstawie niezgodności towaru z umową lub prawa do odstąpienia od umowy na odległość mogą zgłosić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które poprowadzi negocjacje z przedsiębiorcą i postara się skłonić go do uznania praw konsumenta.

Osoby decydujące się na zakupy w amerykańskich sklepach nie mogą niestety liczyć na asystę ECK. Ponadto nie przysługuje im także prawo do odstąpienia od umowy przy zakupach internetowych. Amatorzy zakupów w USA powinni także dokładnie obliczyć końcowy koszt zakupów. W Stanach wiele sklepów do ceny dolicza tzw. „handling”, czyli opłatę za przygotowanie towaru do wysyłki. Oprócz tego należy sprawdzić koszty wysyłki oraz wysokość cła. Towarów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej nie można reklamować na podstawie niezgodności z umową. Trzeba sprawdzić jaki tryb reklamacyjny jest w regulaminie sklepu. Niektóre produkty, np. sprzęt elektroniczny mogą być objęte gwarancją producenta. Jednak klient tylko wtedy skorzysta z gwarancji, jeśli będzie ona ważna w Europie. Zanim kupimy, sprawdźmy, gdzie będzie można naprawić sprzęt w razie awarii.

Wiele osób postanowi przewieźć zakupy świąteczne lub już gotowe prezenty samolotem. Pamiętajmy, że w regulaminach linii lotniczych zawarte są listy rzeczy, za które przewoźnik nie bierze materialnej odpowiedzialności. W bagażu rejestrowanym nie radzimy przewozić biżuterii, sprzętu elektronicznego (od laptopa po elektryczną szczoteczkę do zębów), kluczy, gotówki i innych cennych rzeczy. Za te przedmioty nie uzyskamy odszkodowania w przypadku zagubienia bagażu przez linię lotniczą. Dlatego prezenty o dużej wartości materialnej lub sentymentalnej lepiej jest zabrać do bagażu podręcznego. Wyjątkiem są alkohole i kosmetyki – tych nie wolno zabierać na pokład samolotu, o ile nie są kupione w strefie wolnocłowej i zapakowane w specjalnie opieczętowane torby.

Więcej o zakupach zagranicą: http://www.konsument.gov.pl/pl/zakupy_towarow_i_uslug/index.html

Więcej o zakupach internetowych:

http://www.konsument.gov.pl/pl/handel_elektroniczny/index.html

Więcej o ograniczeniu przewożenia płynów:

http://www.konsument.gov.pl/pl/aktualnosci/20061113.html

Tagi: · 1 grudnia 2014 · 13:25