Wypracowane rozwiązanie pozwoli Państwom Członkowskim UE na większą elastyczność w podejmowaniu decyzji o zamykaniu i otwieraniu ich przestrzeni powietrznej przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Ponadto, Komisja Europejska oraz Eurocontrol zdecydowały o utworzeniu Europejskiej Komórki Koordynacji Kryzysowej ds. Lotnictwa (EACCC), by umożliwić w przyszłości sprawne reagowanie na wszelkie sytuacje kryzysowe o zasięgu paneuropejskim, które poważnie wpływają na sektor lotnictwa cywilnego.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, odpowiedzialny za dziedzinę Transportu, powiedział: „To znaczący krok służący zmniejszeniu negatywnych skutków kataklizmu naturalnego, z powodu którego ucierpiały linie lotnicze i pasażerowie w całej Europie. Kryzys, którego byliśmy świadkami, odsłonił potrzebę koordynacji działań na szczeblu europejskim”.


fot. C.G. Newhall; Wikimedia.org

Jak działa ulepszony mechanizm?

Nowe podejście zakłada tworzenie przez EASA rekomendacji bezpieczeństwa (biuletynu informującego o bezpieczeństwie) w oparciu o strefy przestrzeni powietrznej wyznaczone przez organizację Eurocontrol. Poszczególne strefy oznaczane będą kolorami na wzór tych, których używa Centrum Doradcze ds. Pyłu Wulkanicznego (VAAC) na tworzonych przez siebie mapach. Są to:

1. Biała strefa, w której może odbywać się regularny ruch lotniczy;

2. Czerwona strefa, w której występują pewne ilości pyłu wulkanicznego, ale EASA dopuszcza ruch lotniczy na tym obszarze;

3. Szara strefa, w której loty są dozwolone tylko pod pewnymi warunkami;

4. Czarna strefa, w której EASA rekomenduje całkowite wstrzymanie ruchu lotniczego ze względu na zbyt wysoką koncentrację pyłu w powietrzu, przekraczającą bezpieczny poziom tolerancji technicznej silników samolotów.

Zmiana dotychczasowego podejścia polega głównie na zwiększeniu stopnia szczegółowości przy określaniu stref, do których stosuje się wzmocnione procedury, wskutek czego powstała strefa szara. Dzięki temu Państwa Członkowskie będą miały większą elastyczność w zarządzaniu swoją przestrzenią powietrzną, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa lotów.

Centrum Doradcze ds. Pyłu Wulkanicznego (VAAC) z siedzibą w Londynie będzie publikowało w 6-godzinnych odstępach mapy z określeniem stref. Eurocontrol zaś udostępni te mapy ze wszelkimi aktualizacjami na stronie: https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/index.html

Państwa Członkowskie zaś będą zobowiązane do publikowania informacji o podejściu zastosowanym na podlegającej im przestrzeni powietrznej, a służby odpowiedzialne za żeglugę powietrzną będą miały za zadanie wprowadzać wszelkie restrykcje we współpracy z Central Flow Management Unit (CFMU).

Źródło: Komunikat Komisji Europejskiej z 21 maja 2010 r.

Wypracowane rozwiązanie pozwoli Państwom Członkowskim UE na większą elastyczność w podejmowaniu decyzji o zamykaniu i otwieraniu ich przestrzeni powietrznej przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Ponadto, Komisja Europejska oraz Eurocontrol zdecydowały o utworzeniu Europejskiej Komórki Koordynacji Kryzysowej ds. Lotnictwa (EACCC), by umożliwić w przyszłości sprawne reagowanie na wszelkie sytuacje kryzysowe o zasięgu paneuropejskim, które poważnie wpływają na sektor lotnictwa cywilnego.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, odpowiedzialny za dziedzinę Transportu, powiedział: „To znaczący krok służący zmniejszeniu negatywnych skutków kataklizmu naturalnego, z powodu którego ucierpiały linie lotnicze i pasażerowie w całej Europie. Kryzys, którego byliśmy świadkami, odsłonił potrzebę koordynacji działań na szczeblu europejskim”.


fot. C.G. Newhall; Wikimedia.org

Jak działa ulepszony mechanizm?

Nowe podejście zakłada tworzenie przez EASA rekomendacji bezpieczeństwa (biuletynu informującego o bezpieczeństwie) w oparciu o strefy przestrzeni powietrznej wyznaczone przez organizację Eurocontrol. Poszczególne strefy oznaczane będą kolorami na wzór tych, których używa Centrum Doradcze ds. Pyłu Wulkanicznego (VAAC) na tworzonych przez siebie mapach. Są to:

1. Biała strefa, w której może odbywać się regularny ruch lotniczy;

2. Czerwona strefa, w której występują pewne ilości pyłu wulkanicznego, ale EASA dopuszcza ruch lotniczy na tym obszarze;

3. Szara strefa, w której loty są dozwolone tylko pod pewnymi warunkami;

4. Czarna strefa, w której EASA rekomenduje całkowite wstrzymanie ruchu lotniczego ze względu na zbyt wysoką koncentrację pyłu w powietrzu, przekraczającą bezpieczny poziom tolerancji technicznej silników samolotów.

Zmiana dotychczasowego podejścia polega głównie na zwiększeniu stopnia szczegółowości przy określaniu stref, do których stosuje się wzmocnione procedury, wskutek czego powstała strefa szara. Dzięki temu Państwa Członkowskie będą miały większą elastyczność w zarządzaniu swoją przestrzenią powietrzną, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa lotów.

Centrum Doradcze ds. Pyłu Wulkanicznego (VAAC) z siedzibą w Londynie będzie publikowało w 6-godzinnych odstępach mapy z określeniem stref. Eurocontrol zaś udostępni te mapy ze wszelkimi aktualizacjami na stronie: https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/index.html

Państwa Członkowskie zaś będą zobowiązane do publikowania informacji o podejściu zastosowanym na podlegającej im przestrzeni powietrznej, a służby odpowiedzialne za żeglugę powietrzną będą miały za zadanie wprowadzać wszelkie restrykcje we współpracy z Central Flow Management Unit (CFMU).

Źródło: Komunikat Komisji Europejskiej z 21 maja 2010 r.

Skip to content