W 2010 roku ok. 23 proc. Polaków dokonało zakupów przez Internet, tendencja jest wzrostowa, ale w skali Unii Europejskiej zajmujemy dalekie 17. miejsce. Boimy się o bezpieczeństwo płatności związanych z zakupami online, o to, że nie otrzymamy zamówionego towaru, czy też nie będziemy w stanie go zwrócić. Odstrasza nas też niejasna informacja o handlu w internecie. Europosłowie komisji rynku wewnętrznego wyszli naprzeciw tym obawom i przyjęli dyrektywę o prawach konsumentów. Ma ona zwiększyć zaufanie do zakupów przez internet oraz ułatwić życie handlującym w sieci przedsiębiorcom.

Eurodeputowani przyjęli m.in. przepisy regulujące, jakie informacje konsument musi otrzymać przed dokonaniem zakupu: gdy kupuje przez Internet i podczas tradycyjnych zakupów.

To bardzo ważne, żeby konsumenci byli dobrze poinformowani, bez tego Wspólny Rynek nie ma sensu. Mam nadzieje, ze dzięki rozszerzeniu katalogu obowiązkowych informacji i uczynieniu ich bardziej czytelnymi będziemy bardziej świadomie kupować – mówi Róża Thun.

Dyrektywa zwiększa ochronę konsumentów w umowach zawartych na odległość np. przez telefon czy Internet. Przykładowo, konsument kupujący przez Internet będzie miał 14 dni na wycofanie się z zakupu od momentu dostarczenia towaru, obecnie w Polsce ma na to 10 dni. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócenia pieniędzy konsumentowi w ciągu 14 dni – podkreśla Małgorzata Handzlik (PO), wicekoordynator EPL w komisji rynku wewnętrznego.

Pozytywnych efektów głosowania jest bardzo dużo, jednak w dziedzinie sprzedaży internetowej pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Wystarczy wspomnieć frustrację każdego, kto po wyszukaniu w sieci upragnionej płyty, nagle dowiaduje się, że nie może zakupić jej z Polski. Owszem, teraz informacja o takich ograniczeniach będzie bardziej widoczna, ale trzeba się zastanowić, co w ogóle powoduje taką dyskryminację w sieci – powiedział Rafał Trzaskowski (PO), członek komisji rynku wewnętrznego.

Inne elementy przyjętej przez komisję PE dyrektywy o prawach konsumentów:

• przystępna informacja dla kupującego
• gwarancja terminowości przesyłki albo zwrot pieniędzy
• możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni (nie dotyczy np. produktów spożywczych, farmaceutycznych)
• zakaz umieszczania zaznaczonych okienek przy zakupie przez Internet

Zobacz też:

8 zasad bezpiecznych zakupów online
jak kupować w internecie

W 2010 roku ok. 23 proc. Polaków dokonało zakupów przez Internet, tendencja jest wzrostowa, ale w skali Unii Europejskiej zajmujemy dalekie 17. miejsce. Boimy się o bezpieczeństwo płatności związanych z zakupami online, o to, że nie otrzymamy zamówionego towaru, czy też nie będziemy w stanie go zwrócić. Odstrasza nas też niejasna informacja o handlu w internecie. Europosłowie komisji rynku wewnętrznego wyszli naprzeciw tym obawom i przyjęli dyrektywę o prawach konsumentów. Ma ona zwiększyć zaufanie do zakupów przez internet oraz ułatwić życie handlującym w sieci przedsiębiorcom.

Eurodeputowani przyjęli m.in. przepisy regulujące, jakie informacje konsument musi otrzymać przed dokonaniem zakupu: gdy kupuje przez Internet i podczas tradycyjnych zakupów.

To bardzo ważne, żeby konsumenci byli dobrze poinformowani, bez tego Wspólny Rynek nie ma sensu. Mam nadzieje, ze dzięki rozszerzeniu katalogu obowiązkowych informacji i uczynieniu ich bardziej czytelnymi będziemy bardziej świadomie kupować – mówi Róża Thun.

Dyrektywa zwiększa ochronę konsumentów w umowach zawartych na odległość np. przez telefon czy Internet. Przykładowo, konsument kupujący przez Internet będzie miał 14 dni na wycofanie się z zakupu od momentu dostarczenia towaru, obecnie w Polsce ma na to 10 dni. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócenia pieniędzy konsumentowi w ciągu 14 dni – podkreśla Małgorzata Handzlik (PO), wicekoordynator EPL w komisji rynku wewnętrznego.

Pozytywnych efektów głosowania jest bardzo dużo, jednak w dziedzinie sprzedaży internetowej pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Wystarczy wspomnieć frustrację każdego, kto po wyszukaniu w sieci upragnionej płyty, nagle dowiaduje się, że nie może zakupić jej z Polski. Owszem, teraz informacja o takich ograniczeniach będzie bardziej widoczna, ale trzeba się zastanowić, co w ogóle powoduje taką dyskryminację w sieci – powiedział Rafał Trzaskowski (PO), członek komisji rynku wewnętrznego.

Inne elementy przyjętej przez komisję PE dyrektywy o prawach konsumentów:

• przystępna informacja dla kupującego
• gwarancja terminowości przesyłki albo zwrot pieniędzy
• możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni (nie dotyczy np. produktów spożywczych, farmaceutycznych)
• zakaz umieszczania zaznaczonych okienek przy zakupie przez Internet

Zobacz też:

8 zasad bezpiecznych zakupów online
jak kupować w internecie

Skip to content