W ubiegłym roku największa część polskich konsumentów, która zgłosiła się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego skarżyła się na przedsiębiorców zza naszej zachodniej granicy. W 2017 blisko 5000 osób uzyskało bezpłatną pomoc i poradę od ECK.

Czym się zajmujemy?

Roszczenia konsumenckie najczęściej nie opiewają na bardzo wysokie kwoty, to kilkadziesiąt, kilkaset złotych. Ludzie w takich wypadkach po nieuznaniu reklamacji, nie wybierają drogi sądowej, bo to zbyt kosztowne i skomplikowane, tym bardziej gdy mamy firmę spoza Polski. ECK zatem wypełnia systemową lukę, można się do nas zgłosić w sytuacji, kiedy jesteśmy już jako konsumenci bezradni. Nasi prawnicy pomagają bezpłatnie i dążą do polubownego rozwiązania sporu z „trudnym” partnerem. Biorą więc na siebie ciężar komunikacji z przedsiębiorcą z innego kraju UEpodkreśla Karol Muż, koordynator ECK.

Czyli w praktyce…

i w liczbach…

Na przedsiębiorców z jakich krajów skarżyli się polscy konsumenci w 2017?

  1. Niemcy 24%
  2. Wielka Brytania 17%
  3. Irlandia 7%

* Żaden polski konsument nie skarżył się na przedsiębiorcę zarejestrowanego w Estonii.

Wśród konsumentów skarżących niemieckich przedsiębiorców przeważały sprawy dotyczące zakupów w internecie (przede wszystkim odzieży oraz biletów lotniczych).

Konsumenci z jakich krajów skarżyli polskich przedsiębiorców w 2017?

  1. Wielka Brytania 13%
  2. Finlandia 12%
  3. Rumunia 9%

* Żaden Islandczyk nie skarżył się na polskiego przedsiębiorcę.

Wśród zagranicznych konsumentów ECK Polska odnotowała największą liczbę skarg
z Wielkiej Brytanii. Reklamacje dotyczyły najczęściej usług przewozowych (kurier) oraz zakup sprzętu gospodarstwa domowego.

Najczęstsze sprawy w ECK Polska

W 2017 r. 4846 konsumentów uzyskało bezpłatną pomoc i poradę od ECK, to ok. 100 więcej niż w roku ubiegłym. Podobnie jak w poprzednich latach, najwięcej spraw trafiających Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczyło problemów z transportem, przede wszystkim lotniczym.

  1. Transport 40%(z czego 71% to sprawy lotnicze, zarówno opóźniony/odwołany lot jak i bagaże)
  2. Ubrania i buty 15%
  3. Różne dobra i usługi (m.in. portale randkowe) 12%
  4. Rekreacja i kultura (np. sprzęt audiowizualny, zwierzęta, ogród, książki, wycieczki z biurem podróży) 11%
  5. Restauracje, hotele, zakwaterowanie (z czego najwięcej zakwaterowanie) 6%

Jeżeli chodzi o sprawy odnotowywane przez całą sieć Europejskich Centrów Konsumenckich, to obraz kształtuje się podobnie, najczęściej do ECC-Net trafiają skargi dotyczące:

  1. Transportu (podróż samolotem i wynajem samochodów)
  2. Zakwaterowania
  3. Odzieży
  4. Rekreacji i kultury – sprzęt audiowizualny, fotograficzny i  przetwarzający informacje
Skip to content