Ideą przyświecającą przedsięwzięciu jest wzrost zaufania konsumentów do rynku zjednoczonej Europy poprzez promowanie wiarygodnych informacji z zakresu praw konsumenckich, także porad, do kogo należy zwrócić się o pomoc w przypadku, kiedy stajemy się ofiarą nieuczciwych praktyk handlowych.
Konsument z pewnością doceni również fakt, iż na stronie zamieszczono realne przykłady niezgodnych z prawem działań handlowych. Dobrym pomysłem jest także przedstawienie Czarnej Listy zakazanych unijną dyrektywą, praktyk (Dyrektywa o Nieuczciwych Praktykach Handlowych, UCP). Lista zawiera takie punkty jak:
- ’Reklama-przynęta (’Bait advertising’) – zachęcanie do kupna w bardzo niskiej cenie, pomimo niewystarczającej ilości dostępnego produktu.
- Oferta pozornie darmowa – kreowanie wrażenia nieodpłatności produktu, który darmowym okazuje się nie być.
- Oferta pozornie limitowana – tworzenie wrażenia niedostępności produktu poprzez fałszywe wmawianie, iż jego emisja przebiega w bardzo wąskim przedziale czasu.
Poza otrzymaniem wsparcia merytorycznego, konsument może również poddać swoją wiedzę testowi na znajomość praw zakupowych bądź też obejrzeć klipy demaskujące niektóre niezgodne z prawem, działania handlowe.
Więcej informacji:
www.isitfair.eu
http://www.isitfair.eu/index_pl.html
http://ec.europa.eu/consumers/citizen/my_rights/unf_comm_prac_en.htm