Aktualności

Konsumenci na Olimpiadzie

Działy:

Zakwaterowanie

Kibice sportowi Olimpiady Londyn 2012 będą mogli skorzystać z wachlarza ofert hoteli, hosteli, pokoi do wynajęcia oraz pól namiotowych. W samych hotelach dostępnych jest ponad 100 000 miejsc. Kibice i turyści, przyjeżdżający do Londynu mogą rezerwować swoje zakwaterowanie on-line. Jak poprzez internet sprawdzić, obiekt, do którego się wybieramy? Na jakie pułapki uważać, by uniknąć rozczarowań? Przypominamy najważniejsze zasady:

  • Pamiętaj, że nie masz prawa do odwołania swojej rezerwacji hotelowej. Warto przypomnieć, że do rezerwacji usług w zakresie zakwaterowania, w ściśle oznaczonym okresie, nie ma zastosowania prawo do odstąpienia od umowy, które  ma zastosowanie do niektórych umów zawieranych na odległość.
    • jedyny kontakt z przedsiębiorcą jest możliwy poprzez wykonanie telefonu na specjalny, numer w taryfie premium rate (numer o podwyższonej opłacie );
    • nawiązywanie kontaktu z przedsiębiorcą jest możliwe jedynie drogą mailową – uniemożliwia to lokalizację siedziby oraz sprawdzenie, czy w biurze przedsiębiorcy faktycznie ktoś pracuje i odbiera telefony konsumentów, służąc im radą i pomocą. Możesz mieć do czynienia z oszustami, którzy tak naprawdę nie oferują żadnych pokoi.
    • przedsiębiorca wymaga płatności tylko za pośrednictwem przelewu bankowego bądź przekazu pieniężnego. W niektórych sytuacjach karta kredytowa może nam dać większe bezpieczeństwo oraz zagwarantować zwrot pieniędzy w przypadku umowy zawartej z oszustem (spytaj u wystawcy swojej karty o usługę chargeback).
  • Przedsiębiorca prowadzący swoją działalność za pośrednictwem internetu winien przedstawić swoją nazwę lub imię, nazwisko (jeżeli to osoba fizyczna wykonująca działalność gospodarczą), dokładny adres i dokładne dane kontaktowe (nie tylko e-mail lub numer telefonu, czy skrytka pocztowa!). Jeśli nie możesz doszukać się tych danych na stronie internetowej, powinieneś się poważnie zastanowić przed kliknięciem „rezerwuj”.
  • Dokładnie zapoznaj się z regulaminem, który akceptujesz. Poświęć trochę czasu i upewnij się na co wyrażasz zgodę.
  • Pamiętaj, że adres domeny internetowej nie jest wyznacznikiem miejsca, w którym  przedsiębiorca ma siedzibę. Nawet jeśli adres strony internetowej jest w domenie co.uk nie oznacza to, że jej właściciel ma siedzibę na terenie Wielkiej Brytanii.
  • Nie daj się zwieść zdjęciom na stronie przedsiębiorcy. Jeżeli masz chociaż cień wątpliwości, nie podejmuj pochopnie decyzji na podstawie ładnych zdjęć!
  • Uważaj na oszustów oferujących mieszkania lub pokoje. Stosują różne zwodnicze taktyki aby pozbawić klientów pieniędzy. Bądź czujny, gdy:
  • Sprawdzaj bezpieczeństwo strony internetowej! Warto zwrócić uwagę na symbol kłódki na ekranie płatniczym – jest ona znakiem bezpieczeństwa dla użytkownika.
  • Szukaj informacji o przedsiębiorcy na forach internetowych. W przypadku, gdy kontrahent jest nieuczciwy, oszukani konsumenci mogli zamieścić o tym informacje.
  • Jeśli czujesz, że zostałeś ofiarą oszustwa, skontaktuj się natychmiast z Europejskim Centrum Konsumenckim (www.konsument.gov.pl, tel. +48 22 55 60 118).

Transport

  • Przy zakupie usług transportowych przez internet nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy, jak to ma zwykle miejsce przy umowach zawieranych na odległość.
  • Należy dokładnie badać oferty przewoźników, którzy niejednokrotnie reklamują atrakcyjne ceny przelotów, aby pozyskać pasażerów, ale nie uwzględniają innych kosztów, np. wysokich opłat lotniskowych, paliwowych lub manipulacyjnych.
  • Londyn obsługuje kilka lotnisk położonych w różnej odległości od miasta – przed wylotem warto zdobyć informację o transporcie i kosztach dojazdu z/do lotniska.
  • W bagażu podręcznym nie powinno się przewozić między innymi ostrych przedmiotów (np. nożyczek, scyzoryków), spirytusu, broni palnej, trucizny. Warto dowiedzieć się bezpośrednio u danego przewoźnika, które przedmioty można przewozić.
  • Przywieszki z imieniem, nazwiskiem i dokładnym adresem (także krajem, w którym mieszkasz) umieszczone na zewnątrz i wewnątrz bagażu ułatwiają odzyskanie go w razie zaginięcia.
  • Pamiętaj, że w tanich liniach lotniczych na ogół nie jest oferowany darmowy posiłek, a za przekąski i napoje serwowane na pokładzie płaci się osobno. Możesz dostać od 250 do nawet 600 EUR jeśli dotarłeś do celu swojej podróży później niż 3 godziny po zaplanowanej godzinie przylotu albo jeśli Twój lot został odwołany. W takim przypadku poproś pracowników przewoźnika o wystawienie dokumentu potwierdzającego opóźnienie bądź odwołanie lotu oraz niezwłocznie wystosuj do przewoźnika reklamację. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.konsument.gov.pl.
  • W przypadku zagubienia bądź zniszczenia Twojego bagażu, zasygnalizuj to już na lotnisku w Biurze Bagażu Zaginionego. Tam pracownik lotniska sporządzi protokół PIR czyli Raport Niezgodności Własności, z ang. Property Irregularity Report. Następnie skontaktuj się z przewoźnikiem, załączając kopie dokumentacji w sprawie.

Przemieszczanie się po Londynie

Transport publiczny w Londynie ściśle współpracuje z londyńską policją, tak aby zapewnić podróżującym bezpieczeństwo. Poziom przestępczości w środkach transportu jest najniższy od ponad 6 lat i ciągle spada.

W Londynie możesz przemieszczać się autobusem, metrem, tramwajem, koleją miejską DLR, londyńską koleją naziemną oraz kolejami państwowymi.

Aby móc legalnie skorzystać z transportu publicznego musisz posiadać ważny bilet. Jednak o wiele tańszym i wygodniejszym sposobem płacenia za transport w Londynie jest używanie tzw. Karty Oyster. Można ją nabyć:

• na stronie internetowej www.tfl.gov.uk/oyster

• w punktach sprzedaży Oyster („Oyster Ticket Stops”)

• w niektórych automatach biletowych z ekranem dotykowym na stacjach metra

• w kasach biletowych na stacjach metra i kolei naziemnej

• w biurach informacji dla podróżnych w Londynie („London Travel Information Centres”)

Kartę Oyster, bilety okresowe możesz doładować oraz kupić lub przedłużyć ich ważność :

• na stronie internetowej tfl.gov.uk/oyster. Środki na koncie lub bilet okresowy można odebrać 24 godziny po zakupie na stronie internetowej przykładając kartę do czytnika podczas podróży;

• w punktach sprzedaży Oyster – adres najbliższego punktu można znaleźć na stronie tfl.gov.uk/ticketstopfinder;

• w automatach biletowych z ekranem dotykowym oraz w kasach biletowych na stacjach metra i kolei naziemnej;

• w biurach informacji dla podróżnych w Londynie.

Taksówki

W celu przemieszczania się po Londynie można też skorzystać z taksówek. Wszystkie oficjalne taksówki są czarne, wyposażone w łatwo dostrzegalny taksometr wyświetlający końcową cenę przejazdu oraz są oznaczone podświetlonym na żółto znakiem „TAXI”.

Koszt przejazdu taksówką jest bardzo zróżnicowany. Zależy od pory dnia, odległości oraz prędkości poruszania się taksówki. Dlatego warto zapoznać się z zasadami obliczania opłat na stronie: www.tfl.gov.uk.

Więcej informacji na temat korzystania z Karty Oyster oraz podróżowania po Londynie znajdziesz na http://www.tfl.gov.uk/. Na stronie znajdują się także informacje w języku polskim.

Zakupy w Wielkiej Brytanii

Nie wiesz jakie masz prawa jako konsument na terenie Wielkiej Brytanii podczas Igrzysk Olimpijskich? Jaką posiadasz ochronę prawną?

Nie masz się czego obawiać! Prawo konsumenckie jest w całej Unii Europejskiej zharmonizowane. Oznacza to, że kupując w Wielkiej Brytanii masz (z małymi wyjątkami) takie same prawa jakbyś dokonywał zakupów w Polsce.

Przypominamy, że zakupione przez Ciebie towary muszą być zgodne z zawartą umową. Jeżeli wada towaru ujawni się w ciągu 6 miesięcy od daty sprzedaży domniemywa się, że wada istniała już w chwili wydania towaru. Jeżeli sprzedawca nie zgadza się z reklamacją konsumenta, to na nim będzie spoczywał obowiązek udowodnienia, iż towar w chwili wydania nie był wadliwy

Jeżeli wada uwidoczni się po okresie 6 miesięcy od daty wydania towaru, masz takie same prawa, z tą różnicą, że po tym okresie to Ty musisz udowodnić, że towar był wadliwy w momencie jego wydania.

Pamiętaj, że jeżeli w ciągu 2 lat od daty wydania towaru, ujawni się jego wada możesz żądać od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy bądź wymiany na nowy. W niektórych przypadkach możliwe jest również żądanie obniżenia ceny towaru bądź odstąpienie od umowy.

Warto przypomnieć, że dobrowolne gwarancje nie ograniczają praw konsumenta przysługujących mu na mocy prawa. A zatem jesteś chroniony przez okres 2 lat od daty wydania towaru niezależnie od tego czy produkt został objęty gwarancją czy nie.

Walutą w Wielkiej Brytanii jest funt szterling. Ceny w Wielkiej Brytanii muszą być podane z uwzględnieniem VAT.

W razie problemów skontaktuj się z Europejskim Centrum Konsumenckim w Polsce.

Bilety na letnie Igrzyska Olimpijskie

Nie wiesz jak kupić bilet? Boisz się skorzystać z atrakcyjnej oferty zamieszczonej w serwisie internetowym? A może masz już bilet, ale nie możesz z niego skorzystać i chciałbyś go odsprzedać? Nie ma problemu!

1)      Gdzie i jak kupić bilet?

Bilety na Letnie igrzyska Olimpijskie Londyn 2012 sprzedaży możesz kupić za pośrednictwem internetu oraz telefonu. Są one dostępne według kolejności zgłoszeń. W tym wypadku możesz dokonać płatności tylko przy pomocy karty Visa. Jeśli jej nie posiadasz, odwiedź stronę: www.visaeurope.com, aby uzyskać informacje niezbędne do zakupu biletu.

Bilety możesz też kupić w Polskim Komitecie Olimpijskim, Polskim Komitecie Paraolimpijskim bądź u innych autoryzowanych sprzedawców.

2)      Ceny biletów

Najtańsze bilety normalne są dostępne w cenie 20 GBP, natomiast koszt droższych biletów zależy od dyscypliny, konkurencji oraz miejsca na trybunach. Możesz skorzystać też z różnych promocji. Dzieci, które najpóźniej w dniu 27 lipca 2012 skończą 16 rok życia, zapłacą za bilet dokładnie tyle, ile mają lat. Natomiast starsi konsumenci, w wieku lat 60 i wyżej, zapłacą 16 GBP.

3)      Odsprzedaż biletów

Okazało się, że nie masz możliwości skorzystania z posiadanego biletu i chcesz go odsprzedać? Możesz go umieścić na oficjalnym portalu służącym do odsprzedaży biletów Londyn 2012. W celu uzyskania dalszych informacji odwiedź: http://www.tickets.london2012.com/about_resale.html.

4)      Nie daj się oszukać!

  • Zanim kupisz bilet on-line sprawdź czy dany serwis internetowy jest oficjalnym kanałem handlowym. Gdzie? Zajrzyj do specjalnej wyszukiwarki na głównej witrynie Igrzysk Olimpijskich Londyn 2012 dostępnej na stronie : www.london2012.com.
  • Uważaj na e-maile dotyczące promocji, ofert czy loterii organizowanych przez instytucje „współpracujące” z organizatorami Igrzysk Olimpijskich Londyn 2012, które dostajesz drogą mailową bądź różne komunikatory internetowe, reklamy itp.
  • Nie podawaj swoich danych osobistych czy bankowych niepewnym serwisom. Takie dane będą wymagane od Ciebie tylko w kontaktach z serwisem oficjalnej strony Igrzysk Olimpijskich Londyn 2012 www.londyn2012.com.
  • Oferta wydaje się być zbyt atrakcyjna? Powinno to wzbudzić Twoje wątpliwości. Dokładnie sprawdź dane przedsiębiorcy oraz spróbuj się z nim skontaktować przed podjęciem decyzji o zawarciu umowy.

Gdy cos pójdzie nie tak – do kogo udać się po pomoc?

Poradami i wsparciem w dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorcy z innego kraju Unii Europejskie, Norwegii lub Islandii służy Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich. Zapraszamy do kontaktu pod numerem: 22 55 60 118 lub e-mailem: info@konsument.gov.pl.

Więcej niezbędnych informacji na www.konsument.gov.pl oraz http://www.ukecc.net.

Tagi: · 1 grudnia 2014 · 13:25