Odnosi się to do praw pasażerów określonych w rozporządzeniu nr 261/2004, jak również do ich praw dotyczących utraconego, uszkodzonego lub opóźnionego bagażu, zgodnie z definicją zawartą w konwencji montrealskiej i w rozporządzeniu (WE) nr 2027/97.
Wybrane propozycje zmian w prawach pasażerów linii lotniczych:
- Przewoźnik będzie zobowiązany do jak najszybszego poinformowania pasażerów
o zaistniałej sytuacji, a w każdym przypadku nie później niż 30 minut po planowanej godzinie rozpoczęcia lotu. Dodatkowo będzie musiał podać pasażerom informacje o spodziewanym czasie odlotu natychmiast, gdy informacja ta staje się dostępna. - Opieka (w postaci jedzenia i picia) ma przysługiwać pasażerom w przypadku opóźnienia trwającego co najmniej 2 godziny, bez względu na długość lotu. Prawo to będzie miało również zastosowanie w sytuacji, gdy pasażerowie oczekują na odlot na pokładzie samolotu. Pasażerowie będą mogli zwrócić się o umożliwienie im opuszczenia statku powietrznego po upływie pięciu godzin.
- W przypadku gdy przewoźnik lotniczy nie będzie mógł zagwarantować zmiany planu podróży w ramach własnych lotów w ciągu 12 godzin, będzie on zobowiązany do zaoferowania pasażerowi możliwości zmiany planu podróży obejmującej lot wykonywany przez inną linię lotniczą lub inne rodzaje transportu.
- Linie lotnicze wprowadzą przejrzyste procedury rozpatrywania skarg (formularz internetowy, adres e-mail). Będą one również zobowiązane do udzielenia pasażerom odpowiedzi w określonym terminie (jeden tydzień na potwierdzenie otrzymania skargi i dwa miesiące na udzielenie oficjalnej odpowiedzi).
Więcej informacji na: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-219_en.htm
FAQs: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-203_en.htm