Aktualności, Archiwum

KE zmusza wypożyczalnie samochodów do zaprzestania dyskryminacyjnych praktyk

Odpowiedzialny za Rynek Wewnętrzny Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Michel Barnier powiedział: „Jednolity rynek powinien być rzeczywistością nie tylko dla dużych międzynarodowych firm, ale także dla konsumentów w całej Europie”.

List Komisji wymienia praktyki polegające np. na automatycznym wykrywaniu adresu IP konsumenta, lub zwiększaniu się ceny po uzupełnieniu przez niego formularza online o miejsce zamieszkania (przytoczona została sprawa niemieckiego konsumenta chcącego wynająć auto w Wielkiej Brytanii, który po wpisaniu informacji o miejscu zamieszkania zauważył wzrost ceny o 100%).

Niektóre wypożyczalnie samochodów działają zgodnie z zasadą niedyskryminacji, ale nie jest ona jeszcze w pełni stosowana w całym sektorze. Ponieważ pismo Komisji nie przyniosło skutecznego wyeliminowania praktyk przez trzy z sześciu firm, z którymi się skontaktowano, Komisja zdecydowała się na upublicznienie listu w interesie konsumentów.

Komisja ostrzegła konsumentów, aby być czujnym i szukać dobrych usług po konkurencyjnych cenach na całym Jednolitym Rynku UE. Wezwała też władze państw członkowskich do korzystania ze swoich uprawnień, aby zapewnić realną ochronę konsumentów. KE zwróciła się do firm wynajmujących samochody, które jeszcze nie działają zgodnie z zasadą niedyskryminacji (EUROPCAR, HERTZ i AVIS), aby zmieniły sposób funkcjonowania najpóźniej do 30 sierpnia 2014.

Tło:
Dyrektywa usługowa zabrania przedsiębiorcom stosowania nieuzasadnionej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową lub miejsce zamieszkania konsumenta.

Wynajem samochodów stanowi 5,5% skarg rozpatrywanych przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich. Różnice cenowe pomiędzy stronami internetowymi dla poszczególnych krajów tej samej firmy wynajmującej samochody mogą być znaczne. Jednak świadczenie usług odbywa się w tym samym miejscu i u tego samego dostawcy. W związku z tym koszty poniesione na dostarczanie takich usług nie powinny znacząco różnić się ze względu na miejsce zamieszkania klienta. Tak różne cenowo traktowanie konsumentów w UE pochodzących z różnych państw członkowskich jest więc nieuzasadnione.

Więcej:

Informacja prasowa Komisji Europejskiej

List Komisji Europejskiej

Tagi: · 1 grudnia 2014 · 13:25