Dochodzenie dotyczące egzekwowania praw konsumentów w zakresie sprzedaży biletów on-line UE wszczęła jeszcze w 2007 roku. W kontroli wzięły udział organy państwowe z 15 krajów członkowskich Unii oraz Norwegii. Przeprowadzono kontrolę internetowej sprzedaży biletów lotniczych w świetle dwóch nowych aktów prawnych UE, które podnoszą poziom ochrony konsumenta (dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych, rozporządzenie o usługach lotniczych) i weszły w życie od września 2007 roku. Celem procesu było sprawdzenie faktycznego przestrzegania przepisów w branży lotniczej. Ustalenia wynikające z kontroli i działania KE nie stanowią jednak zarzutu naruszenia prawa. Tylko władze wykonawcze w danym kraju mają prawo formalnie wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia przepisów.

W ramach procesu kontrolnego sprawdzono 137 stron internetowych linii lotniczych należących do 80 firm. Podstawą kontroli była lista kontrolna z 14 kryteriami wcześniej uzgodnionymi z branżą lotniczą. Spośród 137 sprawdzonych stron 115 już zostało poprawionych. Dodatkowo w marcu 2009 przeprowadzono ocenę (poprzez niezależne anonimowe zakupy biletów) 67 dużych linii lotniczych. W wyniku tej kontroli 52 linie otrzymały ocenę pozytywną, zobowiązując się do utrzymania takiego samego standardu lub niezwłocznie odpowiedziały na wezwanie Komisji, przyjmując zobowiązanie do usunięcia pozostających niezgodności z przepisami.

Linie lotnicze spełniające wszystkie standardy oceny i zobowiązujące się do ich utrzymania na swoich stronach internetowych:
Air Malta, Blue1, bmi, bmibaby, Estonian Air, Finnair, Iberia, Malmö Aviation, SAS, Sata Air Açores, Sata International, Spanair, TAP, Tarom, TUIfly, Virgin Atlantic.

Linie lotnicze informujące, że problemy wykryte w trakcie oceny zostały już rozwiązane, bądź zobowiązujące się do ich rychłego rozwiązania w celu zapewnienia pełnej zgodności ze standardami:
Adria Airways, Aegean Airlines, Aer Arann, Aer Lingus, Air Berlin, Air Europa, Air One, Alitalia, Austrian Airlines, Binter Canarias, Blue Air, Brussels Airlines, Bulgaria Air, Carpatair, Cimber Sterling, Condor, Cyprus Airways, Cyprus Turkish Airlines, Czech Airlines, Delta Air Lines, EasyJet, Finncomm Airlines, Flybe, LOT , Lufthansa, Luxair, Malév Hungarian Airlines, Meridiana Air, Norwegian Air Shuttle, Pegasus Airlines, Ryanair, Skyways, Swiss, transavia.com, VLM Airlines, Wizz Air.

 „Pierwsze ogólnoeuropejskie dochodzenie dotyczące egzekwowania praw konsumentów okazało się (.) skuteczne i owocne. Następnym krokiem jest porozumienie branżowe, a my będziemy nadal ściśle monitorować rozwój tego sektora”, powiedziała Komisarz UE ds. ochrony konsumentów Meglena Kunewa komentując wyniki kontroli. Komisja Europejska pracuje obecnie nad wprowadzeniem porozumienia całej branży, które to określi równe warunki konkurencji dla wszystkich linii lotniczych w UE i jednocześnie zapewni utrzymanie wysokiego standardu stron internetowych.   

 

Na podstawie materiałów Komisji Europejskiej:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/783

&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=pl

 

Strona dotycząca kontroli stron internetowych, na których prowadzona jest sprzedaż biletów:
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/index_en.htm

Dochodzenie dotyczące egzekwowania praw konsumentów w zakresie sprzedaży biletów on-line UE wszczęła jeszcze w 2007 roku. W kontroli wzięły udział organy państwowe z 15 krajów członkowskich Unii oraz Norwegii. Przeprowadzono kontrolę internetowej sprzedaży biletów lotniczych w świetle dwóch nowych aktów prawnych UE, które podnoszą poziom ochrony konsumenta (dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych, rozporządzenie o usługach lotniczych) i weszły w życie od września 2007 roku. Celem procesu było sprawdzenie faktycznego przestrzegania przepisów w branży lotniczej. Ustalenia wynikające z kontroli i działania KE nie stanowią jednak zarzutu naruszenia prawa. Tylko władze wykonawcze w danym kraju mają prawo formalnie wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia przepisów.

W ramach procesu kontrolnego sprawdzono 137 stron internetowych linii lotniczych należących do 80 firm. Podstawą kontroli była lista kontrolna z 14 kryteriami wcześniej uzgodnionymi z branżą lotniczą. Spośród 137 sprawdzonych stron 115 już zostało poprawionych. Dodatkowo w marcu 2009 przeprowadzono ocenę (poprzez niezależne anonimowe zakupy biletów) 67 dużych linii lotniczych. W wyniku tej kontroli 52 linie otrzymały ocenę pozytywną, zobowiązując się do utrzymania takiego samego standardu lub niezwłocznie odpowiedziały na wezwanie Komisji, przyjmując zobowiązanie do usunięcia pozostających niezgodności z przepisami.

Linie lotnicze spełniające wszystkie standardy oceny i zobowiązujące się do ich utrzymania na swoich stronach internetowych:
Air Malta, Blue1, bmi, bmibaby, Estonian Air, Finnair, Iberia, Malmö Aviation, SAS, Sata Air Açores, Sata International, Spanair, TAP, Tarom, TUIfly, Virgin Atlantic.

Linie lotnicze informujące, że problemy wykryte w trakcie oceny zostały już rozwiązane, bądź zobowiązujące się do ich rychłego rozwiązania w celu zapewnienia pełnej zgodności ze standardami:
Adria Airways, Aegean Airlines, Aer Arann, Aer Lingus, Air Berlin, Air Europa, Air One, Alitalia, Austrian Airlines, Binter Canarias, Blue Air, Brussels Airlines, Bulgaria Air, Carpatair, Cimber Sterling, Condor, Cyprus Airways, Cyprus Turkish Airlines, Czech Airlines, Delta Air Lines, EasyJet, Finncomm Airlines, Flybe, LOT , Lufthansa, Luxair, Malév Hungarian Airlines, Meridiana Air, Norwegian Air Shuttle, Pegasus Airlines, Ryanair, Skyways, Swiss, transavia.com, VLM Airlines, Wizz Air.

 „Pierwsze ogólnoeuropejskie dochodzenie dotyczące egzekwowania praw konsumentów okazało się (.) skuteczne i owocne. Następnym krokiem jest porozumienie branżowe, a my będziemy nadal ściśle monitorować rozwój tego sektora”, powiedziała Komisarz UE ds. ochrony konsumentów Meglena Kunewa komentując wyniki kontroli. Komisja Europejska pracuje obecnie nad wprowadzeniem porozumienia całej branży, które to określi równe warunki konkurencji dla wszystkich linii lotniczych w UE i jednocześnie zapewni utrzymanie wysokiego standardu stron internetowych.   

 

Na podstawie materiałów Komisji Europejskiej:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/783

&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=pl

 

Strona dotycząca kontroli stron internetowych, na których prowadzona jest sprzedaż biletów:
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/index_en.htm

Skip to content