Zdaniem odpowiedzialnego za transport wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Siima Kallasa:
– „Kiedy w grę wchodzi bezpieczeństwo lotnictwa, nie możemy sobie pozwolić na żadne kompromisy. Gdy mamy dowody potwierdzające, że przewoźnicy lotniczy nie gwarantują bezpiecznych przewozów lub organy regulacyjne nie są w stanie wywiązywać się ze swoich obowiązków w zakresie egzekwowania norm bezpieczeństwa, musimy działać na rzecz zapewnienia naszym obywatelom bezpiecznej podróży podniebnej. Jesteśmy gotowi wspierać kraje, które powinny i chcą zwiększyć swój potencjał techniczny i administracyjny w celu zagwarantowania najwyższych norm bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Komisja ściśle współpracuje z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w jej wysiłkach na rzecz świadczenia pomocy technicznej.”
To już 14. aktualizacja czarnej listy. Wpisano na nią przewoźnika Blue Wing Airlines z Surinamu w konsekwencji środków podjętych przez jedno z państw członkowskich w związku z serią wypadków, którym uległy samoloty tego przewoźnika oraz poważnym uchybieniom stwierdzonym w trakcie kontroli na ziemi.
fot. Morguefile.com
Na podstawie wyników kontroli w Iranie, przeprowadzonej przez Komisję z udziałem ekspertów z państw członkowskich i EASA, której celem było sprawdzenie wdrożenia przez Iran Air środków zapowiedzianych przez urząd lotnictwa cywilnego Iranu i samego przewoźnika w trakcie ostatniego posiedzenia Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w marcu 2010 r., Komitet jednogłośnie poparł rozszerzenie ograniczenia nałożonego na Iran Air i wyłączenie z przewozów do UE należącej do niego floty samolotów typu Airbus A320 oraz typu Boeing B727 i B747. Komisja nadal będzie uważnie monitorować działalność przewoźnika na podstawie wyników kontroli na ziemi jego samolotów, które są dopuszczone do przewozów do UE, a także zintensyfikuje konsultacje z urzędem lotnictwa cywilnego Iranu w celu określenia trwałych rozwiązań kwestii bezpieczeństwa, zapewniając, tam gdzie to możliwe, pomoc techniczną.
Przy okazji niniejszej aktualizacji Komisja przyjęła także do wiadomości poprawę w zakresie nadzoru sprawowanego przez właściwe organy Indonezji. Dzięki temu Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego mógł poprzeć wykreślenie z wykazu dwóch indonezyjskich przewoźników lotniczych: Metro Batavia i Indonesia Air Asia.
Podobnie Komisja z zadowoleniem przyjęła do wiadomości postępy poczynione przez urząd lotnictwa cywilnego Gabonu w zakresie wdrażania planu działań naprawczych w celu usunięcia uchybień stwierdzonych przez ICAO i tym samym zezwoliła przewoźnikowi Afrijet – dopuszczonemu do wykonywania przewozów do UE na określonych warunkach – na wykonywanie tych przewozów dodatkowym samolotem.
W ramach aktualizacji urząd lotnictwa cywilnego Albanii został wezwany do wzmocnienia nadzoru nad wszystkimi przewoźnikami lotniczymi i kontynuowania realizacji planu działań uzgodnionego z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), nadając priorytet kwestiom, które budzą zastrzeżenia co do bezpieczeństwa, oraz do przyspieszenia rozwoju potencjału technicznego i administracyjnego.
Obecnie na liście znajduje się czterech przewoźników, którzy mają całkowity zakaz lotów do Unii Europejskiej: Ariana Afghan Airlines z Afganistanu, Blue Wing Airlines z Surinamu, Siem Reap Airways International z Kambodży i Silverback Cargo Freighters z Rwandy.
Zakazowi podlegają również wszyscy przewoźnicy (w sumie 278) z 17 następujących krajów: Angola, Benin, Demokratyczna Republika Konga, Dżibuti, Filipiny, Gabon (z wyjątkiem trzech przewoźników, których działalność ograniczona jest określonymi warunkami), Gwinea Równikowa, Indonezja (z wyjątkiem sześciu przewoźników, dla których całkowicie zniesiono ograniczenia), Kazachstan (z wyjątkiem jednego przewoźnika, którego działalność ograniczona jest określonymi warunkami), Republika Kirgiska, Liberia, Republika Konga, Sierra Leone, Suazi, Sudan, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca oraz Zambia. Dziewięciu przewoźników może wykonywać przewozy na określonych warunkach: Air Koryo z Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, TAAG Angola Airlines, Air Astana z Kazachstanu, Iran Air z Iranu, Gabon Airlines, Afrijet i SN2AG z Gabonu, Air Service Comores i Ukrainian Mediterranean Airlines z Ukrainy.
Lista dostępna jest na stronie internetowej Komisji: http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_en.htm
Komunikat Komisji Europejskiej z dnia 7 lipca 2010 r.
Zobacz też: