Wszyscy jako konsumenci jesteśmy poddawani specjalnym zabiegom niektórych przedsiębiorców, którzy próbują osiągnąć swoje cele, wykorzystując podstawowe cechy naszej psychiki. Ważne jest, aby zachować krytyczne podejście do na pozór „idealnych ofert”, przedstawianych jako „nie do odrzucenia” i wiedzieć, jakie są nasze słabości. Poniżej Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) przygotowało ich zestawienie.

Mamy skłonność do przekonania, że jesteśmy mniej podatni na stanie się ofiarą niż wszyscy wokół („coś jest niebezpiecznie dla niektórych osób, ale nie dla mnie”). Pamiętajmy, że jesteśmy najbardziej wrażliwi w tych chwilach, kiedy czujemy się w najmniejszym niebezpieczeństwie.

Tylko ograniczona ilość informacji może być przetwarzana jednocześnie. Gwałtowny ich napływ z otoczenia przekracza nasze możliwości do ich pełnego odbioru. Jedną z konsekwencji przeładowania informacjami jest spadek trafności naszych decyzji. Zwiększa się skłonność do pomijania kluczowych danych i zmniejsza się nasza uwaga.

Każdy z nas często motywuje swoje decyzje zakupowe, ponieważ chce zaspokoić ciekawość, poczuć się wyjątkowo, czy wzbogacić się, wykorzystując różnego rodzaju promocje.

Zarówno w prywatnych stosunkach międzyludzkich (rodzina i przyjaciele),
jak i w odniesieniu do relacji pomiędzy konsumentem i sprzedawcą wykorzystywane są schematy zachowań:

Jak tworzone są oferty „nie do odrzucenia”?

ECK w swojej praktyce wielokrotnie spotkało się z powyższymi zachowaniami, zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i ich klientów. Warto być ostrożnym i świadomym swoich motywacji, tym bardziej że przed nami gorący okres świąteczny.

Źródło: Melzer, A. (2017). Social Engineering: The psychology of fraud.

Skip to content