Mamy skłonność do przekonania, że jesteśmy mniej podatni na stanie się ofiarą niż wszyscy wokół („coś jest niebezpiecznie dla niektórych osób, ale nie dla mnie”). Pamiętajmy, że jesteśmy najbardziej wrażliwi w tych chwilach, kiedy czujemy się w najmniejszym niebezpieczeństwie.

Tylko ograniczona ilość informacji może być przetwarzana jednocześnie. Gwałtowny ich napływ z otoczenia przekracza nasze możliwości do ich pełnego odbioru. Jedną z konsekwencji przeładowania informacjami jest spadek trafności naszych decyzji. Zwiększa się skłonność do pomijania kluczowych danych i zmniejsza się nasza uwaga.

Każdy z nas często motywuje swoje decyzje zakupowe, ponieważ chce zaspokoić ciekawość, poczuć się wyjątkowo, czy wzbogacić się, wykorzystując różnego rodzaju promocje.

Zarówno w prywatnych stosunkach międzyludzkich (rodzina i przyjaciele),
jak i w odniesieniu do relacji pomiędzy konsumentem i sprzedawcą wykorzystywane są schematy zachowań:

Jak tworzone są oferty „nie do odrzucenia”?

ECK w swojej praktyce wielokrotnie spotkało się z powyższymi zachowaniami, zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i ich klientów. Warto być ostrożnym i świadomym swoich motywacji, tym bardziej że przed nami gorący okres świąteczny.

 

Źródło: Melzer, A. (2017). Social Engineering: The psychology of fraud.

Skip to content