W badaniu dotyczącym pożyczkodawców on-line wzięto pod uwagę 565 witryn w 27 krajach Unii Europejskiej, Islandii oraz Norwegii. Najczęstszymi błędami, na które natrafiano, były:

– brak informacji nt. RRSO.

– brak informacji o pełnych kosztach kredytu

Jednak już 75% przebadanych stron internetowych zawiera wystarczające informacje, pozwalające oszacować konsumentom realne możliwości zaciągnięcia pożyczki. Ci pożyczkodawcy, którym zwrócono uwagę na błędy, w większości wyeliminowali je, w pozostałej zaś części są obiektem działań krajowych instytucji konsumenckich.

Niezależnie od skali bezpieczeństwa wynikającej z przedstawianych informacji, zawsze należy oszacować swoje realne możliwości spłacania zobowiązań.

Co należy wiedzieć, zaciągając kredyt konsumencki przez Internet?

1)    Sprawdzamy, czy na stronie internetowej firmy oferującej pożyczkę, znajdują się dane teleadresowe, dzięki którym można zidentyfikować ją w świecie rzeczywistym. Innymi słowy, potwierdzamy wiarygodność firmy.

2)    Pożyczkodawca musi umożliwić przeprowadzenie symulacji pożyczki w odniesieniu do wybranej kwoty tak, aby można było poznać wszystkie koszty związane z zaciąganym zobowiązaniem. Powinna w niej być ujęta również całkowita roczna stopa oprocentowania (RRSO), która umożliwia oszacowanie średniego kosztu kredytu w skali kilku lat. Umożliwia to również rzeczowe i szybkie porównanie kilku ofert.

3)    Pożyczkodawca powinien przed udzieleniem pożyczki udostępnić pisemną informację nt. swój i pełnych kosztów kredytu.

4)    Należy dokładnie sprawdzić umowę, tak by mieć pewność, że zawiera wszystkie ważne informacje. Umowa powinna być sporządzona w formie pisemnej, na papierze lub innym trwałym nośniku i przesłana do nas tradycyjną pocztą.

5)    Mamy 14 dni na wycofanie się z umowy o kredyt – bez podania przyczyny.

6)    W razie trudności odnoszących się do którejkolwiek z przedstawionych powyżej spraw o charakterze transgranicznym polski konsument ma możliwość skontaktowania się z ECK Polska, gdzie uzyskają bezpłatne wsparcie.

Tak przygotowany konsument będzie świadom zarówno swoich realnych możliwości, jak i tego, czy podejmuje zobowiązanie wobec uczciwego pożyczkodawcy. Europejskie Centrum Konsumenckie zachęca do kontaktu w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących transgranicznych pożyczek on-line.

Więcej wiadomości nt. badania można znaleźć pod linkiem: http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/consumer_credits/index_en.htm

W badaniu dotyczącym pożyczkodawców on-line wzięto pod uwagę 565 witryn w 27 krajach Unii Europejskiej, Islandii oraz Norwegii. Najczęstszymi błędami, na które natrafiano, były:

– brak informacji nt. RRSO.

– brak informacji o pełnych kosztach kredytu

Jednak już 75% przebadanych stron internetowych zawiera wystarczające informacje, pozwalające oszacować konsumentom realne możliwości zaciągnięcia pożyczki. Ci pożyczkodawcy, którym zwrócono uwagę na błędy, w większości wyeliminowali je, w pozostałej zaś części są obiektem działań krajowych instytucji konsumenckich.

Niezależnie od skali bezpieczeństwa wynikającej z przedstawianych informacji, zawsze należy oszacować swoje realne możliwości spłacania zobowiązań.

Co należy wiedzieć, zaciągając kredyt konsumencki przez Internet?

1)    Sprawdzamy, czy na stronie internetowej firmy oferującej pożyczkę, znajdują się dane teleadresowe, dzięki którym można zidentyfikować ją w świecie rzeczywistym. Innymi słowy, potwierdzamy wiarygodność firmy.

2)    Pożyczkodawca musi umożliwić przeprowadzenie symulacji pożyczki w odniesieniu do wybranej kwoty tak, aby można było poznać wszystkie koszty związane z zaciąganym zobowiązaniem. Powinna w niej być ujęta również całkowita roczna stopa oprocentowania (RRSO), która umożliwia oszacowanie średniego kosztu kredytu w skali kilku lat. Umożliwia to również rzeczowe i szybkie porównanie kilku ofert.

3)    Pożyczkodawca powinien przed udzieleniem pożyczki udostępnić pisemną informację nt. swój i pełnych kosztów kredytu.

4)    Należy dokładnie sprawdzić umowę, tak by mieć pewność, że zawiera wszystkie ważne informacje. Umowa powinna być sporządzona w formie pisemnej, na papierze lub innym trwałym nośniku i przesłana do nas tradycyjną pocztą.

5)    Mamy 14 dni na wycofanie się z umowy o kredyt – bez podania przyczyny.

6)    W razie trudności odnoszących się do którejkolwiek z przedstawionych powyżej spraw o charakterze transgranicznym polski konsument ma możliwość skontaktowania się z ECK Polska, gdzie uzyskają bezpłatne wsparcie.

Tak przygotowany konsument będzie świadom zarówno swoich realnych możliwości, jak i tego, czy podejmuje zobowiązanie wobec uczciwego pożyczkodawcy. Europejskie Centrum Konsumenckie zachęca do kontaktu w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących transgranicznych pożyczek on-line.

Więcej wiadomości nt. badania można znaleźć pod linkiem: http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/consumer_credits/index_en.htm

Skip to content