508 milionów konsumentów w UE, 4 swobody jednolitego rynku, 69% konsumentów zadowolonych z usług świadczonych przez 30 Europejskich Centrów Konsumenckich. W 2017 roku obchodzimy 60. lecie Unii Europejskiej.
25 marca 1957 r. w Rzymie podpisano dwa traktaty, powołując tym samym do życia Wspólnotę Europejską (WE). Dziś Unia Europejska jest największym rynkiem na całym świecie z 508 mln konsumentami, którzy codziennie korzystają ze czterech swobód: przemieszczania się osób, towarów, usług oraz kapitału.
Aby wzmocnić zaufanie konsumentów w UE i zapewnić im, że każdy może korzystać
z jednolitego rynku powstała sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Jej głównym zadaniem jest dostarczenie informacji oraz zapewnienie bezpłatnego doradztwa i pomocy w zakresie zakupów transgranicznych w UE, Norwegii oraz Islandii.
W wielu przypadkach już samo dostarczenie informacji pomaga konsumentowi polubownie rozwiązać problem z przedsiębiorcą. W razie konieczności sieć ECC-Net nawiązuje bezpośredni kontakt z przedsiębiorcą. Wsparcie, jakiego udziela sieć pomaga przezwyciężyć bariery kulturowo-językowe oraz uświadomić kupujących, jak i sprzedających jakie prawa przysługują konsumentom.
Wyniki ostatniego badania sieci ECC-Net przeprowadzonego przez Komisję Europejską w drugiej połowie 2016 r., są satysfakcjonujące:
- 69% konsumentów było zadowolonych z usług świadczonych przez sieć Europejskich Centrów Konsumenckich
- 75% konsumentów uznało działania sieci za pomocne w rozumieniu ich praw lub rozwiązaniu sporu
- 90% konsumentów uznało, że strony internetowe sieci za łatwe w korzystaniu
Dzięki pomocy sieci Europejskich Centrów Konsumenckich konsumenci stają się coraz bardziej pewni swojej pozycji:
„Bardzo dziękuję za pomoc i współpracę. Bez Państwa pomocy pewnie już dawno bym się poddała. Mam nadzieję, że taka sytuacja się nie powtórzy, aczkolwiek, w razie problemów będę wiedziała do kogo się zwrócić.” – napisała w e-mailu Pani Joanna
„Słyszałem dobre opinie o ECK i Pana wiadomość je potwierdza. Dziękuję za troskę! Dziś na szczęście zadzwonili do mnie z Hiszpanii i powiedzieli mi, że za trzy tygodnie otrzymam od nich czek. Jeszcze raz bardzo dziękuję i wszystkiego najlepszego.” – podsumował Pan Maksymilian
Prawnicy sieci ECC-Net we wszystkich krajach UE, Norwegii i Islandii dzielą się swoim doświadczeniem oraz wiedzą. Ich wspólnym celem jest wspieranie konsumentów oraz uczynienie ich życia łatwiejszym.