DEKALOG MĄDREGO KONSUMENTA PRZED URLOPEM:

I. Umowę zawieraj najlepiej na piśmie i przeczytaj uważnie, co podpisujesz

II. Sprawdź na mapie położenie miejscowości i adres hotelu

Określenie „w pobliżu miasta/plaży” może oznaczać dystans 2km, a kusząco brzmiący „apartament z park view” to pokój z oknami wychodzącymi na parking.

III. Zwróć uwagę na standaryzację

Standard zakwaterowania jest określany według przepisów miejsca pobytu, dlatego 3*** w Hiszpanii nie muszą równać się 3*** we Włoszech. Jakość pokoi, wyżywienia, dodatkowe atrakcje i ewentualne dodatkowe odpłatności warto sprawdzić np. na stronie www hotelu.

IV. Zadbaj o ubezpieczenie

Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego z NFZ i dowiedz się jak z niej korzystać.

V. Telefony kontaktowe miej zawsze pod ręką

Zapisz nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży. Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu także mogą okazać się przydatne.

VI. Sprawdź przewoźnika, pytaj o prawa pasażera

Przewoźnicy spoza Unii nie zawsze podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów (przewoźnik z „czarnej listy” ma zakaz przewozów w ramach Wspólnoty). W razie problemów (np. opóźnienia, odwołania lotu) linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci informacji o Twoich prawach.

VII. Spakuj rozsądnie i oznacz bagaż

Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.

VIII. Reaguj na bieżąco

IX. Zasięgnij informacji jak złożyć reklamację sprawnie i skutecznie

Wycieczka last minute i bilet kupiony w Internecie to pełnowartościowe oferty i również podlegają reklamacji – poszukaj wzorów (np. na stronach organizacji konsumenckich), pomocniczo skorzystaj z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie roszczenia wobec biura podróży lub przewoźnika.

X. Pamiętaj, kto może doradzić i pomóc w dochodzeniu roszczeń

DEKALOG MĄDREGO KONSUMENTA PRZED URLOPEM:

I. Umowę zawieraj najlepiej na piśmie i przeczytaj uważnie, co podpisujesz

II. Sprawdź na mapie położenie miejscowości i adres hotelu

Określenie „w pobliżu miasta/plaży” może oznaczać dystans 2km, a kusząco brzmiący „apartament z park view” to pokój z oknami wychodzącymi na parking.

III. Zwróć uwagę na standaryzację

Standard zakwaterowania jest określany według przepisów miejsca pobytu, dlatego 3*** w Hiszpanii nie muszą równać się 3*** we Włoszech. Jakość pokoi, wyżywienia, dodatkowe atrakcje i ewentualne dodatkowe odpłatności warto sprawdzić np. na stronie www hotelu.

IV. Zadbaj o ubezpieczenie

Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego z NFZ i dowiedz się jak z niej korzystać.

V. Telefony kontaktowe miej zawsze pod ręką

Zapisz nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży. Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu także mogą okazać się przydatne.

VI. Sprawdź przewoźnika, pytaj o prawa pasażera

Przewoźnicy spoza Unii nie zawsze podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów (przewoźnik z „czarnej listy” ma zakaz przewozów w ramach Wspólnoty). W razie problemów (np. opóźnienia, odwołania lotu) linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci informacji o Twoich prawach.

VII. Spakuj rozsądnie i oznacz bagaż

Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.

VIII. Reaguj na bieżąco

IX. Zasięgnij informacji jak złożyć reklamację sprawnie i skutecznie

Wycieczka last minute i bilet kupiony w Internecie to pełnowartościowe oferty i również podlegają reklamacji – poszukaj wzorów (np. na stronach organizacji konsumenckich), pomocniczo skorzystaj z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie roszczenia wobec biura podróży lub przewoźnika.

X. Pamiętaj, kto może doradzić i pomóc w dochodzeniu roszczeń

Skip to content