Z najnowszej tablicy wyników (ang. Scoreboard) Komisji Europejskiej dotyczącej sytuacji konsumentów w UE, wynika, że coraz częściej dokonujemy zakupów przez internet. Rośnie również zaufanie do sprzedawców z innych krajów UE. Pomimo polepszenia wyników Polski, wciąż jesteśmy w ogonie krajów europejskich.
Najważniejsze informacje:
- zaufanie konsumentów do handlu elektronicznego zdecydowanie rośnie. Przez ostatnie 10 lat odsetek Europejczyków robiących zakupy online prawie się podwoił (z 29,7 proc. w 2007 r. do 55 proc. w 2017 r.),
- przedsiębiorcy internetowi nadal niechętnie rozszerzają zakres swojej działalności i niepewnie podchodzą do otwarcia sprzedaży internetowej dla klientów z innych państw UE. Wynika to zwykle z wyższego ryzyka oszustw, różnic w przepisach podatkowych, innych przepisach dot. ochrony konsumentów,
- warunki dla konsumentów uległy poprawie w całej UE, głównie ze względu na wzrost wiedzy i zaufania. Konsumenci nie tylko lepiej znają swoje prawa, ale także są bardziej pewni, że są one respektowane przez firmy i chronione przez działania władz publicznych,
- pomimo postępów w internetowej sprzedaży transgranicznej konsumenci nadal napotykają przeszkody, kupując od sprzedawców z innego kraju w UE. Jak wskazuje KE 13 proc. ankietowanych zgłosiło problem z dokonaniem płatności, 10 proc. odmówiono dostawy produktów do ich kraju zamieszkania, 6 proc. przekierowano do innej witryny z odmiennymi cenami.
Wyniki Polski:
- pomimo stałego wzrostu w dalszym ciągu Polska ma najsłabsze wyniki dotyczące przestrzegania i egzekwowania przepisów w zakresie ochrony konsumentów,
- z wyjątkiem spadku w latach 2011-2012 zaufanie polskich konsumentów do sprzedawców i dostawców usług od 2009 roku stale wzrasta,
- spośród wszystkich krajów, to właśnie w Polsce przedsiębiorcy najczęściej zauważają stosowanie nieuczciwych praktyk handlowych u swoich krajowych konkurentów,
- polscy sprzedawcy są świadomi istnienia pozasądowych metod rozwiązywania sporów, ale niewielu z nich wykazuje zainteresowanie rozwiązywaniem skarg konsumentów w ten sposób,
- mniej niż połowa polskich sprzedawców ufa, że ich krajowa konkurencja przestrzeganie przepisów konsumenckich,
- polscy konsumenci najczęściej spośród krajów UE zgłaszają problem z dostawą w przypadku zakupów przez internet u krajowego przedsiębiorcy.