Kraje przedsiębiorców, na których polscy konsumenci skarżyli się najczęściej w 2015 r.:
- Niemcy 22%
- Wielka Brytania 19%
- Irlandia 13%
Kraje konsumentów, którzy najczęściej skarżyli się na polskich przedsiębiorców w 2015 r.:
- Wielka Brytania 15%
- Niemcy 9%
- Czechy 9%
Podobnie sytuacja przedstawiała się w poprzednich latach. Na przestrzeni 2007-2014, 15% spraw, którymi zajmowało się Europejskie Centrum Konsumenckie dotyczyło przedsiębiorcy działającego na terenie Wielkiej Brytanii.
Dodatkowo wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej będzie też miało inne konsekwencje dla konsumentów:
- Przyjęte przez Wielką Brytanie europejskie standardy ochrony konsumentów najprawdopodobniej nie zmienią się w najbliższym czasie. Problem pojawi się w przyszłości, kiedy nowe rozwiązania będą wprowadzane do UE np. dotyczące geoblockingu. Przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii będą mogli takie ograniczenia w sprzedaży nadal stosować.
- Dużo bardziej niewiadoma jest przyszłość roamingu. Nie jest pewne, czy UE nie ograniczy jego działania tylko i wyłącznie wewnątrz swoich granic.
- Podobnie w przypadku prowadzonej przez UE polityki ochrony danych osobowych. Giganci internetowi muszą jej przestrzegać, wobec tego obywatele państw znajdujących się poza UE będą bardziej zagrożeni.
- Konsumenci odwiedzający Wielką Brytanię stracą też możliwość korzystania z Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego.
- Ale też trzeba będzie spełnić więcej formalności, aby w ogóle Wielką Brytanię odwiedzić. Może, przynajmniej przez pewien czas, nie wystarczyć już dowód osobisty.