Aktualności, Archiwum

Co Brexit oznacza dla konsumentów?

Kraje przedsiębiorców, na których polscy konsumenci skarżyli się najczęściej w 2015 r.:

  • Niemcy 22%
  • Wielka Brytania 19%
  • Irlandia 13%

Kraje konsumentów, którzy najczęściej skarżyli się na polskich przedsiębiorców w 2015 r.:

  • Wielka Brytania 15%
  • Niemcy 9%
  • Czechy 9%

Podobnie sytuacja przedstawiała się w poprzednich latach. Na przestrzeni 2007-2014, 15% spraw, którymi zajmowało się Europejskie Centrum Konsumenckie dotyczyło przedsiębiorcy działającego na terenie Wielkiej Brytanii.

Dodatkowo wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej będzie też miało inne konsekwencje dla konsumentów:

  • Przyjęte przez Wielką Brytanie europejskie standardy ochrony konsumentów najprawdopodobniej nie zmienią się w najbliższym czasie. Problem pojawi się w przyszłości, kiedy nowe rozwiązania będą wprowadzane do UE np. dotyczące geoblockingu. Przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii będą mogli takie ograniczenia w sprzedaży nadal stosować.
  • Dużo bardziej niewiadoma jest przyszłość roamingu. Nie jest pewne, czy UE nie ograniczy  jego działania tylko i wyłącznie wewnątrz swoich granic.
  • Podobnie w przypadku prowadzonej przez UE polityki ochrony danych osobowych. Giganci internetowi muszą jej przestrzegać, wobec tego obywatele państw znajdujących się poza UE będą bardziej zagrożeni.
  • Konsumenci odwiedzający  Wielką Brytanię stracą też możliwość korzystania z Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego.
  • Ale też trzeba będzie spełnić więcej formalności, aby w ogóle Wielką Brytanię odwiedzić. Może, przynajmniej przez pewien czas, nie wystarczyć już dowód osobisty.

 

 

Tagi: · 1 grudnia 2014 · 13:25