Dane zgromadzone w 2008 r. przez Sklepy24.pl – polski think tank w dziedzinie e-commerce (www.sklepy24.pl) – wskazują, że 48 proc. ankietowanych klientów woli kupować w sklepie internetowym wzbudzającym zaufanie i dającym poczucie bezpieczeństwa transakcji podczas gdy niska cena przyciąga jedynie 31 proc. kupujących. Przypomnijmy, że już w badaniach TNS OBOP/UOKiK z 2007 roku, nieco ponad połowa konsumentów, twierdziła że w przypadku dokonywania zakupów towarów lub usług przez Internet trudniej niż w tradycyjnym sklepie było załatwić sprawy takie jak reklamacje, zwroty, gwarancje (badanie „Polacy na zakupach w Internecie”, www.uokik.gov.pl).
Podczas środowej konferencji przedstawiono różne koncepcje samoregulacji zwłaszcza dwa trust marki: Certyfikat Stowarzyszenia Konsumentów Polskich oraz Euro-label firmowany w Polsce przez Instytut Logistyki i Magazynowania. Do najważniejszych tematów omówionych podczas wspólnej debaty należy ponadto zaliczyć także koncepcję punktów kontaktowych dla usługodawców/usługobiorców w e-commerce zaprojektowaną w Polsce przy jednostce PARP/Enterprise Europe Network. Dyskutowano nad praktycznym znaczeniem samoregulacji dla konsumentów i biznesu oraz znaczeniem zastosowania w tym kontekście pozasądowych metod rozwiązywania sporów.
Wśród panelistów i uczestników spotkania znaleźli się przedstawiciele biznesu i organizacji biznesowych (m.in. Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego, Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej, Rada Reklamy, POHiD, Merlin.pl), przedstawiciele organizacji konsumenckich (SKP i Federacji Konsumentów), a także organów administracji publicznej i rzecznicy konsumentów.
Materiały konferencyjne:
- Agenda Konferencji ECK Polska „Samoregulacja gospodarki elektronicznej – czyli jak budować zaufanie konsumenta w sieci”
- Informacja o konferencji
- Prezentacje:
- Regulacja e-commerce w UE a obrót konsumencki
- Koncepcja punktów kontaktowych dla usługodawców i usługobiorców w e-commerce
- Kiedy samoregulacja ma praktyczne znaczenie dla konsumentów
- Certyfikat SKP – praktyczne narzędzie budowy zaufania w sieci (i nie tylko)
- Samoregulacja w e-commerce
- Jakie znaczenie dla konsumentów ma pozasądowe rozwiązywanie sporów w e-commerce?