Ferie wystartowały, a z nimi narciarze! Zapewne wielu z nas w tym czasie odwiedzi swoje ulubione stoki narciarskie. Tym, którzy planują zabrać ze sobą własny sprzęt, Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina o podstawowych zasadach przewozu.
Na narty samolotem
Zasady przewozu sprzętu narciarskiego są uzależnione od linii lotniczej. Poszukując informacji nt. bagażu warto skupić się na kategorii bagaż specjalny/ bagaż sportowy/ sprzęt sportowy. Waga, opakowanie, ilość sztuk różnią się w zależności od wybranego przewoźnika.
Zestawienie linii lotniczych
- Wizz Air – korzystając z usług węgierskiego przewoźnika lotniczego za przewóz sprzętu sportowego musimy uiścić dodatkową opłatę. Narty i snowboard powinny być opakowane w pokrowiec. Linie lotniczą należy poinformować za pomocą telecentrum o chęci przewiezienia bagażu sportowego.
- Ryanair – przewoźnik umożliwia pasażerom transport nart oraz deski snowboardowej po uiszczeniu dodatkowej opłaty. Waga sprzętu nie może przekraczać 20 kg.
- PLL LOT – polski przewoźnik oferuje pasażerom bezpłatne przewiezienie nart lub deski, o ile sprzęt mieści się w dozwolonym limicie bagażowym, o którym decyduje taryfa biletowa. Jeżeli zdecydujemy się na zakup bagażu sportowego wówczas w ramach opłaty możemy przewieść jedną parę nart/deskę snowboardową, parę kijków, parę butów oraz kask. Sprzęt może być wówczas spakowany w oddzielne torby. Chęć przewiezienia bagażu sportowego w każdym wypadku należy zgłosić w centrum obsługi klienta.
- Lufthansa – Podróżując niemieckimi liniami, oprócz limitu bezpłatnego bagażu istnieje możliwość zabrania jednej bezpłatnej torby na narty lub snowboard. Warto zaznaczyć, że przewóz bagażu należy zgłosić w centrum obsługi klienta do 24 godziny przed odlotem niezależenie od tego, czy sprzęt będzie przewożony w ramach bezpłatnego limitu bagażu czy jako nadbagaż.
- SWISS – linia lotnicza zezwala na bezpłatne przewiezienie jednej pary nart lub deski snowboardowej o ile nie przekracza limitu bagażu, na który pozwala dana taryfa biletowa. W przypadku wyjazdów grupowych, chęć przewiezienia sprzętu sportowego należy zgłosić w centrum obsługi klienta.
- Austrian Air – linia lotnicza oferuje przewiezienie sprzętu sportowego bezpłatnie, o ile mieści się w wyznaczonym limicie bagażowym. Pasażerowie obowiązkowo muszą zgłosić chęć przewiezienia sprzętu w centrum obsługi klienta. W ramach bagażu można przewieść narty i kijki/deskę snowboardową, buty oraz kask.
- Air France – sprzęt narciarski może zostać przewieziony bezpłatnie w ramach bagażu rejestrowanego. Sprzęt może zawierać parę nart/snowboard, kijki oraz buty, które mogą być przewożone w osobnej torbie. Te dwie torby zostaną potraktowane jako bagaż rejestrowany.
Gdy linia lotnicza zagubi narty lub deskę
Jeżeli po wylądowaniu okaże się, że sprzęt został zniszczony lub nie przyleciał razem z nami, ważne jest, aby zgłosić stratę na lotnisku przed opuszczeniem strefy bezpieczeństwa – w biurze rzeczy znalezionych i zagubionych „Lost and found office”. Podobnie jak w przypadku bagażu rejestrowanego powinniśmy otrzymać raport niezgodności mienia tzw. PIR.
Na zgłoszenie reklamacji w przypadku uszkodzenia bagażu mamy 7 dni, jeżeli nasz sprzęt przyleciał z opóźnieniem, powinniśmy poinformować przewoźnika w terminie do 21 dni od czasu jego odebrania.
Jeżeli w czasie pobytu nie możemy korzystać z naszego sprzętu i jesteśmy zmuszeni do wypożyczenia nart lub deski snowboardowej, wówczas należy zachować rachunek i na jego podstawie zażądać od linii lotniczej zwrotu poniesionych kosztów. W sytuacji, gdy nasz bagaż zostanie uszkodzony, musimy udowodnić poniesioną szkodę, warto wówczas przedstawić linii lotniczej rachunek za sprzęt – nawet, jeżeli był kupiony kilka lat wcześniej. Podobnie sytuacja wygląda, gdy nasz bagaż zostanie zagubiony. Maksymalna kwota odszkodowania za uszkodzenie lub opóźnienie bagażu wynosi około 6000 PLN.
Na narty pociągiem
U większości przewoźników kolejowych narty lub deskę snowboardową możemy przewieźć bezpłatnie, sprzęt powinniśmy ulokować na półce nad głową lub pod siedzeniem. Jeżeli nie znajdziemy tam miejsca, warto wówczas zapytać pracownika pociągu o wskazanie miejsca zastępczego.
Zasadą jest, że pasażer ponosi odpowiedzialność za swój bagaż podręczny. Jeżeli jednak
w wyniku braku miejsca, nasz bagaż (po wskazaniu przez pracownika kolei) zostanie umieszczony poza polem naszego widzenia, wówczas odpowiedzialność za jego transport ponosi przewoźnik. W przypadku uszkodzenia, bądź zaginięcia, możemy ubiegać się o zwrot kosztów z powodu rażącego niedbalstwa.
Uwagi
- Większość linii lotniczych oferuje darmowy przewóz nart wyłącznie na trasach europejskich.
- W niektórych liniach lotniczych oferujących bezpłatne przewiezienie nart lub deski, reguła nie dotyczy najtańszych taryf biletowych „light” lub „basic”.
- Niektórzy przewoźnicy mogą odmówić przewozu bagażu sportowego, jeżeli nie będzie odpowiednio zapakowany. Zadbaj o to przed lotem.
Bezpłatna pomoc
W razie problemów z zagranicznym przewoźnikiem o pomoc i poradę można się zwrócić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, w innych przypadkach doradzamy skorzystanie z wyszukiwarki UOKiK.