Główne wyniki

Pozasądowe rozwiązywanie sporów nie osiągnęło jeszcze swojego pełnego potencjału, zwłaszcza w dziedzinie praw pasażerów linii lotniczych.

Modele ADR znacznie różnią się pomiędzy krajami; badanie pokazuje, że nie istnieje jeden wspólny system ADR w sektorze pasażerskiego transport lotniczego, działający na terytorium UE, Islandii i Norwegii. W przypadku gdy uczestnictwo w procedurze nie jest obowiązkowe, linie lotnicze często nie uczestniczą w postępowaniu; ponadto decyzje ADR nie są wiążące a kompetencje ciał rozwiązujących spory i prawne podstawy do podejmowania decyzji znaczącą się od siebie różnią.

Niektóre kraje nie przewidują opcji pozasądowego rozwiązywania sporów w dziedzinie APR. Jak to ma miejsce w innych obszarach konsumenckich, formuła funkcjonowania mechanizmów pozasądowych zależy od narodowych zwyczajów, organizacji administracyjnej, zakresu modelu przedstawicielstwa konsumentów itp., które występują w każdym kraju.

 

Zalecenia

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) na podstawie ustaleń zawartych w swoim raporcie opracowała zalecenia i zestaw dobrych praktyki dla rozwoju ADR w sektorze APR, obejmuje on:

•  Współpracę systemów ADR, ECC-Net i NEBs w celu:

–      zapewnienia skutecznej pomocy i zagwarantowanie wdrożenia przepisów UE

–      monitorowania dziedziny

–      przyczynienia się do łatwiejszego zrozumienia obrazu APR

•  Podmioty ADR muszą mieć dobrą znajomość zagadnień APR

•  Współpraca między ADR i NEBs na poziomie technicznym

 

Zaangażowanie Sieci ECC-Net w ochronę praw pasażerów lotniczych

Prawa pasażera linii lotniczych wciąż stanowią punkt zapalny w transgranicznych skargach konsumentów. Z okazji 20-lecia jednolitego rynku Unii Europejskiej zostały one określone jako jedne z wyzwań na przyszłość.

Jako, że Sieć ECC-Net jest wyspecjalizowana w rozwiązywaniu transgranicznych skarg konsumentów, a transakcje dotyczące pasażerów linii lotniczych bardzo często mają charakter właśnie transgraniczny, zatem są w centru działań Sieci.

W ciągu ostatnich lat, Sieć ECC-Net otrzymuje stale rosnącą liczbę skarg z tego sektora usług transportowych. Od 2010 r. około 20% działalności sieci stanowią sprawy związane z tą problematyką. Także w ECK Polska sprawy transportowe to w zasadniczej większości problemy pasażerów lotniczych (35% ogólnej liczby w 2011 r)

Erupcja wulkanu na Islandii i następujący po nim kryzys komunikacji wynikający z zamknięcia przestrzeni powietrznej w UE był punktem wyjścia dla państw członkowskich, aby skupić się na możliwościach ADR w tym zakresie.

Niestety, rozwiązania proponowane przez wiele linii lotniczych nie są w pełni zadowalające, gdyż nie biorą pod uwagę wszystkich przepisów prawnych, które powinny być stosowane (Konwencja Montrealska, Rozporządzenie 261/2004, orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawach Sturgeon i Nelson).

Prawa pasażera pozostają jednym z wyzwań dla przyszłości jednolitego rynku. Niniejszy raport ma na celu przedstawienie jak wiele jest jeszcze do zrobienia, aby zapewnić przestrzeganie praw pasażerów linii lotniczych.

Główne wyniki

Pozasądowe rozwiązywanie sporów nie osiągnęło jeszcze swojego pełnego potencjału, zwłaszcza w dziedzinie praw pasażerów linii lotniczych.

Modele ADR znacznie różnią się pomiędzy krajami; badanie pokazuje, że nie istnieje jeden wspólny system ADR w sektorze pasażerskiego transport lotniczego, działający na terytorium UE, Islandii i Norwegii. W przypadku gdy uczestnictwo w procedurze nie jest obowiązkowe, linie lotnicze często nie uczestniczą w postępowaniu; ponadto decyzje ADR nie są wiążące a kompetencje ciał rozwiązujących spory i prawne podstawy do podejmowania decyzji znaczącą się od siebie różnią.

Niektóre kraje nie przewidują opcji pozasądowego rozwiązywania sporów w dziedzinie APR. Jak to ma miejsce w innych obszarach konsumenckich, formuła funkcjonowania mechanizmów pozasądowych zależy od narodowych zwyczajów, organizacji administracyjnej, zakresu modelu przedstawicielstwa konsumentów itp., które występują w każdym kraju.

 

Zalecenia

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) na podstawie ustaleń zawartych w swoim raporcie opracowała zalecenia i zestaw dobrych praktyki dla rozwoju ADR w sektorze APR, obejmuje on:

•  Współpracę systemów ADR, ECC-Net i NEBs w celu:

–      zapewnienia skutecznej pomocy i zagwarantowanie wdrożenia przepisów UE

–      monitorowania dziedziny

–      przyczynienia się do łatwiejszego zrozumienia obrazu APR

•  Podmioty ADR muszą mieć dobrą znajomość zagadnień APR

•  Współpraca między ADR i NEBs na poziomie technicznym

 

Zaangażowanie Sieci ECC-Net w ochronę praw pasażerów lotniczych

Prawa pasażera linii lotniczych wciąż stanowią punkt zapalny w transgranicznych skargach konsumentów. Z okazji 20-lecia jednolitego rynku Unii Europejskiej zostały one określone jako jedne z wyzwań na przyszłość.

Jako, że Sieć ECC-Net jest wyspecjalizowana w rozwiązywaniu transgranicznych skarg konsumentów, a transakcje dotyczące pasażerów linii lotniczych bardzo często mają charakter właśnie transgraniczny, zatem są w centru działań Sieci.

W ciągu ostatnich lat, Sieć ECC-Net otrzymuje stale rosnącą liczbę skarg z tego sektora usług transportowych. Od 2010 r. około 20% działalności sieci stanowią sprawy związane z tą problematyką. Także w ECK Polska sprawy transportowe to w zasadniczej większości problemy pasażerów lotniczych (35% ogólnej liczby w 2011 r)

Erupcja wulkanu na Islandii i następujący po nim kryzys komunikacji wynikający z zamknięcia przestrzeni powietrznej w UE był punktem wyjścia dla państw członkowskich, aby skupić się na możliwościach ADR w tym zakresie.

Niestety, rozwiązania proponowane przez wiele linii lotniczych nie są w pełni zadowalające, gdyż nie biorą pod uwagę wszystkich przepisów prawnych, które powinny być stosowane (Konwencja Montrealska, Rozporządzenie 261/2004, orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawach Sturgeon i Nelson).

Prawa pasażera pozostają jednym z wyzwań dla przyszłości jednolitego rynku. Niniejszy raport ma na celu przedstawienie jak wiele jest jeszcze do zrobienia, aby zapewnić przestrzeganie praw pasażerów linii lotniczych.

Skip to content