• Konsumenci szukają ofert wakacyjnych wynajmów na popularnych platformach pośredniczących, gdzie proces rezerwacji jest prosty i szybki, a oferty znikają w mgnieniu oka.   
  • Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, by konsumenci dokładnie sprawdzili wybraną ofertę przed sfinalizowaniem transakcji.

Konsumenci zgłaszają do centrów ECC-Net przypadki prób oszustw w sieci, gdzie pojawiają się fałszywe ogłoszenia mieszkań lub domów wakacyjnych. Takie oferty można znaleźć głównie na stronach prywatnych właścicieli, ale również na znanych portalach rezerwacyjnych i w reklamach wyświetlanych w tych witrynach. Z doświadczenia ECC-Net wynika, że ​​oszuści piszą również do szukających wynajmu bezpośrednio lub ogłaszają się poprzez tematyczne grupy na znanym portalu społecznościowym. 

Przykładowa sprawa konsumenta

Konsument znalazł na portalu internetowym ofertę apartamentu typu penthouse w Paryżu z widokiem na wieżę Eiffla, w wyposażeniu miała być sauna i jacuzzi. Koszt wynajmu dla 5 osób na 7 nocy wynosił 2000 euro. 

W ogłoszeniu podano, że rezerwacji należy dokonać bezpośrednio u właściciela. Szybko doszło do wymiany wiadomości na komunikatorze poza portalem. Domniemany wynajmujący podawał się za pracownika znanej francuskiej agencji nieruchomości. Proponował, by płatność wykonać poza platformą rezerwacyjną i zapewniał, że po wpłacie rezerwacja będzie od razu widoczna w aplikacji.

Działając pod presją czasu konsument wysłał pełną kwotę przelewem bankowym. Kontakt z wynajmującym się urwał, rezerwacji nie było, a pieniądze zniknęły…

Co wskazuje na to, że oferta może być fałszywa?

  • wyjątkowo niska cena lub dostępność obiektu podczas sezonu urlopowego,
  • brak szczegółowych informacji o wynajmowanej nieruchomości (nie ma dokładnego adresu ani kontaktu do wynajmującego),
  • nie ma opinii od poprzednich rezerwujących lub oferta ma same pozytywne opinie, które zostały dodane w bardzo krótkim czasie i każda brzmi podobnie lub tak samo,
  • komunikacja i płatność odbywają się poza platformą rezerwacyjną,
  • wymagana jest cała opłata z góry, często wyłącznie przelewem bankowym,
  • wynajmujący prosi o kopie dowodu tożsamości (NIGDY NIE PRZESYŁAJ SWOICH PEŁNYCH DANYCH TOŻSAMOŚCI!),
  • do oferty masz dostęp wyłącznie poprzez link.

Porady Europejskiego Centrum Konsumenckiego:

  • porównaj oferty podobnych nieruchomości w tej samej okolicy i sprawdź opinie innych osób,
  • nie ulegaj presji czasu, kieruj się zdrowym rozsądkiem,
  • bądź ostrożny, jeśli brakuje podstawowych danych dotyczących rezerwacji i płatności rozważ wybór innej oferty,
  • wybierz bezpieczną metodę płatności – płatność kartą kredytową umożliwia skorzystanie z procedury chargeback w razie oszustwa,
  • przeczytaj dokładnie regulamin i warunki rezerwacji, sprawdź czy można anulować rezerwację w razie zmiany planów.
Skip to content