Państwo Rosenow wybrali się na zagraniczne wakacje. Gdy wypoczywali na plaży, pewien naganiacz podszedł do nich i oznajmił, że wygrali nagrodę. Skuszeni wczasowicze prosto z plaży zostali zabrani na odludzie, gdzie następnie przez cztery godziny byli bezlitośnie „bombardowani” prezentacjami ofert „klubów wakacyjnych”. Para została zmuszona do zapisania się do klubu wakacyjnego i wpłacenia depozytu bez możliwości zastanowienia. Dopiero wtedy zostali odwiezieni do swojego hotelu.

Ania chciała kupić nowy komputer. Dostała ulotkę reklamową jednej z sieci sklepów komputerowych, w której znalazła wyjątkowo niską ofertę cenową na dobry model komputera, dokładnie taki jakiego szukała. Szybko wybrała się do najbliższego sklepu, ale niestety okazało się, że laptopy z oferty już się wyczerpały. Jednocześnie sprzedawca próbował ją namówić na zakup innego, dużo droższego komputera. Ania próbowała kupić reklamowany na ulotce komputer jeszcze w trzech innych sklepach sieci, ale za każdym razem sytuacja się powtarzała.

Czy takie praktyki nie powinny być zakazane?

W krajach Unii Europejskiej są już nielegalne. Powyższe przypadki to odpowiednio przykłady agresywnej sprzedaży i „reklamy-przynęty” („bait advertising’) i są jedynymi z wielu praktyk zakazanych „Dyrektywą o nieuczciwych praktykach handlowych”, która weszła w życie z końcem 2007 roku. Wspomniana dyrektywa zawiera również „Czarną Listę” praktyk handlowych, które są nieuczciwe w każdych okolicznościach. Ustawa daje konsumentom lepszą ochronę przeciwko sprzedawcom-oszustom, niezależnie od tego czy zakupów dokonuje się w lokalnym sklepie czy przez Internet w innym kraju. Z drugiej strony, dzięki Dyrektywie handlowcy mają jasność i świadomość, jakie praktyki handlowe są niedopuszczalne w krajach Wspólnoty.

Po roku od wejścia w życie Dyrektywy 2005/29/WE widać efekty. W tym czasie konsumenci zgłosili prawie 60 000 skarg na nielegalne praktyki, a władze w poszczególnych krajach rozpatrzyły ponad 2 300 szczególnie rażących przypadków. Jednocześnie rok doświadczeń pokazał jak często nieuczciwe praktyki są nadal stosowane. Dla przykładu, jednymi z wciąż najczęściej stosowanych są: wprowadzające w błąd informacje dotyczące ceny (ukryte opłaty), fałszywe „darmowe” oferty lub ukryte składki czy opłaty.

Czy wdrożenie tej ustawy w różnych systemach prawnych poszczególnych krajów UE było łatwe dla instytucji państwowych zajmujących ochroną praw konsumentów?

W pierwszą rocznicę wejścia w życie Dyrektywy, Komisja Europejska spotkała się z głównymi partnerami by wysłuchać ich opinii. Doświadczeniami z roku obowiązywania nowego prawa dzielili się przedstawiciele instytucji państwowych, Europejskim Centrów Konsumenckich, organizacji konsumenckich, biznesu (np. stowarzyszenia reklamy i reklamodawców) i eksperci akademiccy. Komisarz ds. Ochrony Konsumentów Meglena Kunewa otwierająca spotkanie powiedziała: „Ten rok udowodnił, że lepsze regulacje prawne mogą przynieść wymierne korzyści obywatelom. Ale tylko harmonijne stosowanie prawa umożliwi zarówno konsumentom i jaki przedsiębiorcom korzystanie z prostych i jednakowych zasad w całej Unii”.

Doświadczenia różnych krajów i partnerów przekazane podczas spotkania znajdą odzwierciedlenie w wytycznych do stosowania Dyrektywy, które w specjalnym oknie narzędziowym online jesienią w tym roku planuje uruchomić Komisja. Instrukcje te będą wyjaśniały zasady stosowania ustawy w oparciu zebrane opinie zwrotne z poszczególnych krajów. Jednym z przykładów jest choćby opracowanie wspólnej dla wszystkich krajów Unii interpretacji używania słowa „darmowy”.

Nawet najlepsze ustawy nie będą w pełni efektywne, jeśli obywatele nie będą świadomi swoich praw i możliwości korzystania z nich.

Mając to na uwadze, Komisja Europejska prowadzi na bieżąco aktualizowaną specjalną stronę internetową, za pośrednictwem, której pomaga i udziela porad indywidualnym konsumentom. Każdy konsument, który podejrzewa, że został wprowadzony w błąd, padł ofiarą sprzedawcy-oszusta lub chce się dowiedzieć, na jakie nieuczciwe praktyki handlowe powinien być wyczulony może odwiedzić stronę www.isitfair.eu. Na tej stronie są praktyczne przykłady z życia codziennego dotyczące nieuczciwych praktyk oraz porady jak i gdzie uzyskać pomoc. Strona jest dostępna w 22 wersjach językowych, w tym również w języku polskim.

 

 

Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych (2005/29/WE) została przyjęta w maju 2005 roku, a w życie weszła z końcem 2007 roku. Określa ona prawa konsumentów i uproszcza zasady handlu transgranicznego. Wspólne reguły oraz zasady zapewniają konsumentom jednakową ochronę przed nieuczciwymi praktykami handlowymi i nieuczciwymi przedsiębiorcami, niezależnie od tego, czy zakupu dokonają w pobliskim sklepie, czy na stronie internetowej w innym kraju. Pozwala również przedsiębiorstwom prowadzić kampanie reklamowe i oferować swoje produkty 450 milionom konsumentów w UE na tych samych zasadach, co w kraju ojczystym. Do czasu wprowadzenia Dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych, każdy Kraj Członkowski posiadał swoje własne, odrębne prawo o nieuczciwej praktyce handlowej, co prowadziło do rozbieżności pomiędzy poszczególnymi państwami. Dyrektywa harmonizuje przepisy prawne Państw Członkowskich w zakresie nieuczciwych praktyk handlowych oraz opiera się na zasadzie „wzajemnego uznania” pomiędzy krajami, znosząc tym samym bariery rynku wewnętrznego.

 

Na podstawie materiałów informacyjnych Komisji Europejskiej.

 

Więcej informacji:
www.isitfair.eu

 

Zapraszamy również do zapoznania się z prezentacją eksperta ECK {cms_selflink page=’edukacja’ text=’One year after – czyli Dyrektywa o nieuczciwych praktykach rynkowych po roku’} z otwartego wykładu z cyklu „Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej” przeprowadzonego 18 marca w Centrum Informacji Europejskiej.

Państwo Rosenow wybrali się na zagraniczne wakacje. Gdy wypoczywali na plaży, pewien naganiacz podszedł do nich i oznajmił, że wygrali nagrodę. Skuszeni wczasowicze prosto z plaży zostali zabrani na odludzie, gdzie następnie przez cztery godziny byli bezlitośnie „bombardowani” prezentacjami ofert „klubów wakacyjnych”. Para została zmuszona do zapisania się do klubu wakacyjnego i wpłacenia depozytu bez możliwości zastanowienia. Dopiero wtedy zostali odwiezieni do swojego hotelu.

Ania chciała kupić nowy komputer. Dostała ulotkę reklamową jednej z sieci sklepów komputerowych, w której znalazła wyjątkowo niską ofertę cenową na dobry model komputera, dokładnie taki jakiego szukała. Szybko wybrała się do najbliższego sklepu, ale niestety okazało się, że laptopy z oferty już się wyczerpały. Jednocześnie sprzedawca próbował ją namówić na zakup innego, dużo droższego komputera. Ania próbowała kupić reklamowany na ulotce komputer jeszcze w trzech innych sklepach sieci, ale za każdym razem sytuacja się powtarzała.

Czy takie praktyki nie powinny być zakazane?

W krajach Unii Europejskiej są już nielegalne. Powyższe przypadki to odpowiednio przykłady agresywnej sprzedaży i „reklamy-przynęty” („bait advertising’) i są jedynymi z wielu praktyk zakazanych „Dyrektywą o nieuczciwych praktykach handlowych”, która weszła w życie z końcem 2007 roku. Wspomniana dyrektywa zawiera również „Czarną Listę” praktyk handlowych, które są nieuczciwe w każdych okolicznościach. Ustawa daje konsumentom lepszą ochronę przeciwko sprzedawcom-oszustom, niezależnie od tego czy zakupów dokonuje się w lokalnym sklepie czy przez Internet w innym kraju. Z drugiej strony, dzięki Dyrektywie handlowcy mają jasność i świadomość, jakie praktyki handlowe są niedopuszczalne w krajach Wspólnoty.

Po roku od wejścia w życie Dyrektywy 2005/29/WE widać efekty. W tym czasie konsumenci zgłosili prawie 60 000 skarg na nielegalne praktyki, a władze w poszczególnych krajach rozpatrzyły ponad 2 300 szczególnie rażących przypadków. Jednocześnie rok doświadczeń pokazał jak często nieuczciwe praktyki są nadal stosowane. Dla przykładu, jednymi z wciąż najczęściej stosowanych są: wprowadzające w błąd informacje dotyczące ceny (ukryte opłaty), fałszywe „darmowe” oferty lub ukryte składki czy opłaty.

Czy wdrożenie tej ustawy w różnych systemach prawnych poszczególnych krajów UE było łatwe dla instytucji państwowych zajmujących ochroną praw konsumentów?

W pierwszą rocznicę wejścia w życie Dyrektywy, Komisja Europejska spotkała się z głównymi partnerami by wysłuchać ich opinii. Doświadczeniami z roku obowiązywania nowego prawa dzielili się przedstawiciele instytucji państwowych, Europejskim Centrów Konsumenckich, organizacji konsumenckich, biznesu (np. stowarzyszenia reklamy i reklamodawców) i eksperci akademiccy. Komisarz ds. Ochrony Konsumentów Meglena Kunewa otwierająca spotkanie powiedziała: „Ten rok udowodnił, że lepsze regulacje prawne mogą przynieść wymierne korzyści obywatelom. Ale tylko harmonijne stosowanie prawa umożliwi zarówno konsumentom i jaki przedsiębiorcom korzystanie z prostych i jednakowych zasad w całej Unii”.

Doświadczenia różnych krajów i partnerów przekazane podczas spotkania znajdą odzwierciedlenie w wytycznych do stosowania Dyrektywy, które w specjalnym oknie narzędziowym online jesienią w tym roku planuje uruchomić Komisja. Instrukcje te będą wyjaśniały zasady stosowania ustawy w oparciu zebrane opinie zwrotne z poszczególnych krajów. Jednym z przykładów jest choćby opracowanie wspólnej dla wszystkich krajów Unii interpretacji używania słowa „darmowy”.

Nawet najlepsze ustawy nie będą w pełni efektywne, jeśli obywatele nie będą świadomi swoich praw i możliwości korzystania z nich.

Mając to na uwadze, Komisja Europejska prowadzi na bieżąco aktualizowaną specjalną stronę internetową, za pośrednictwem, której pomaga i udziela porad indywidualnym konsumentom. Każdy konsument, który podejrzewa, że został wprowadzony w błąd, padł ofiarą sprzedawcy-oszusta lub chce się dowiedzieć, na jakie nieuczciwe praktyki handlowe powinien być wyczulony może odwiedzić stronę www.isitfair.eu. Na tej stronie są praktyczne przykłady z życia codziennego dotyczące nieuczciwych praktyk oraz porady jak i gdzie uzyskać pomoc. Strona jest dostępna w 22 wersjach językowych, w tym również w języku polskim.

 

 

Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych (2005/29/WE) została przyjęta w maju 2005 roku, a w życie weszła z końcem 2007 roku. Określa ona prawa konsumentów i uproszcza zasady handlu transgranicznego. Wspólne reguły oraz zasady zapewniają konsumentom jednakową ochronę przed nieuczciwymi praktykami handlowymi i nieuczciwymi przedsiębiorcami, niezależnie od tego, czy zakupu dokonają w pobliskim sklepie, czy na stronie internetowej w innym kraju. Pozwala również przedsiębiorstwom prowadzić kampanie reklamowe i oferować swoje produkty 450 milionom konsumentów w UE na tych samych zasadach, co w kraju ojczystym. Do czasu wprowadzenia Dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych, każdy Kraj Członkowski posiadał swoje własne, odrębne prawo o nieuczciwej praktyce handlowej, co prowadziło do rozbieżności pomiędzy poszczególnymi państwami. Dyrektywa harmonizuje przepisy prawne Państw Członkowskich w zakresie nieuczciwych praktyk handlowych oraz opiera się na zasadzie „wzajemnego uznania” pomiędzy krajami, znosząc tym samym bariery rynku wewnętrznego.

 

Na podstawie materiałów informacyjnych Komisji Europejskiej.

 

Więcej informacji:
www.isitfair.eu

 

Zapraszamy również do zapoznania się z prezentacją eksperta ECK {cms_selflink page=’edukacja’ text=’One year after – czyli Dyrektywa o nieuczciwych praktykach rynkowych po roku’} z otwartego wykładu z cyklu „Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej” przeprowadzonego 18 marca w Centrum Informacji Europejskiej.

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.