W dniu 18 września br. fińskie związki zawodowe ogłosiły strajk sektora transportowego. Protest może spowodować opóźnienia, odwołania bądź zmiany rozkładów lotów.

Jak potwierdza narodowy przewoźnik Finlandii  strajk rozpocznie się o godz. 11:00 i potrwa do godz. 13:00. Protest może  wpłynąć na opóźnienia lotów Finair w ciągu kolejnych kilku dni. W związku ze strajkiem pasżerowie mogą natrafić również na utrudnienia w korzystaniu z komunikacji publicznej. ECK Polska  zaleca podróżnym sprawdzenie statusu lotu  u konkretnych przewoźników lotniczych, biur podróży bądź na stronie Finnavia (firmy odpowiedzialnej za utrzymanie fińskich lotnisk).

W obliczu strajku pasażerowie narażeni są na liczne niedogodności, między innymi opóźnienie bądź odwołanie lotu. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina o ich prawach.

Pasażerowie lotów odwołanych z powodu strajków mogą liczyć na zwrot kosztów bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku opóźnienia wynoszącego ponad 5 godzin. Należy pamiętać, iż zarówno w sytuacji odwołania, jak i opóźnienia lotu (tabela poniżej) konsumentom przysługuje prawo do opieki w formie posiłków i napoi w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-maili, jeżeli czas oczekiwania na inne połączenie lotnicze to usprawiedliwia.

Długość opóźnienia uprawniająca do opieki w czasie oczekiwania na lot Długość trasy
od 2 godz. loty do 1500 kilometrów
 

od 3 godz.

loty wewnątrzwspólnotowe dłuższe niż 1500 kilometrów i wszystkie inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów
od 4 godz. wszystkie inne loty

W przypadku, gdy zachodzi konieczność pobytu przez jedną lub więcej nocy pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.

Warto zauważyć, iż strajki nie zawsze uprawniają pasażerów do ubiegania się o odszkodowanie przewidziane w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004, bowiem ustawodawca zakwalifikował je do nadzwyczajnych okoliczności, które zwalniają linie lotnicze z odpowiedzialności.

Niemniej jednak, Europejskie Centrum Konsumenckie zaleca konsumentom kontakt z przewoźnikiem wykonującym opóźniony lub odwołany lot, powołując się na prawo do odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy) przewidziane w ww. rozporządzeniu.  Ponadto w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania rekomendujemy kontakt z Komisją Ochrony Praw Pasażerów działającą przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w ramach Sieci NEB-NET (National Enforcement Bodies).

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.