Skargi dotyczące praktyk szwajcarskiej firmy Westerfield International AG
Europejskie Centrum Konsumenckie od dłuższego czasu otrzymuje skargi dotyczące praktyk szwajcarskiej firmy Westerfield International AG. Najczęściej osobami skarżącymi są byłe pacjentki oddziałów położniczych, które wypełniały bliżej nieokreślone ankiety, podając w nich swoje dane osobowe, w tym numer telefonu. Problem jest potęgowany przez kraj pochodzenia firmy, która ponadto ma złożony międzynarodowy schemat marketingu produktów i rozpatrywania reklamacji (skrzynka pocztowa w Holandii, obca firma telemarketingowa w Polsce).
- Czym charakteryzują się praktyki Westerfield International AG?
- Czy maszynki do golenia Good Shave mogą być traktowane jako towar niezamówiony?
- Czy praktyki stosowane przez Westerfield International AG mogą być niezgodne z prawem?
- Jak postępować?
- Czy mogę zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego?
1. Czym charakteryzują się praktyki Westerfield International AG?
Jak wynika z licznych wyjaśnień konsumentów, konsultant telefoniczny firmy proponuje maszynki do golenia, rzekomo do bezpłatnego testowania. Po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej, maszynki są wysyłane pocztą nierejestrowaną do nabywcy przy akompaniamencie zapewnień konsultantów zachwalających produkt,.
Produkt jest najczęściej są wrzucany do skrzynek pocztowych w sposób powodujący , zniszczenie zawartość opakowania.
Do przesyłki dołączona jest faktura opiewająca na kwotę 19,90 zł oraz informację, że w najbliższym czasie dostarczone pod ten sam adres zostaną kolejne maszynki ( co firma nazywa abonamentem/subskrypcją). Szwajcarska firma Westerfield International AG informuje o możliwości odstąpienia od umowy, jednakże wskazana infolinia w Polsce jest notorycznie zajęta, a adres do zwrotu przesyłki znajduje się w Holandii. Utrudnia to konsumentom możliwość skutecznego odstąpienia od umowy.
Regulamin Westerfield International AG przewiduje, iż można z niego skorzystać w terminie 14 dni od otrzymania przesyłki. Jednakże, aby odstąpić od umowy, czyli zrezygnować z produktu oraz dalszego abonamentu, należy wysłać maszynki pod adres holenderski lub zadzwonić pod numer obsługi klienta, pod który niezwykle ciężko się dodzwonić. A zatem, konsumenci są zmuszeni ponosić niepotrzebne koszty związane z wysyłką towaru do Holandii. Jednocześnie, nie odwołując u konsultanta niezamówionego abonamentu będą zmuszeni do ciągłego odsyłania maszynek poza Polskę, co wiąże się z kolejnymi kosztami finansowymi.
2. Czy maszynki do golenia Good Shave mogą być traktowane jako towar niezamówiony?
Jak wynika ze skarg konsumentów, byli oni wyraźnie informowani o tym, że produkt otrzymają bez żadnych opłat, włącznie z tymi ukrytymi. Sama przesyłka nie zawiera żadnych pocztowych znaków identyfikacyjnych, stąd zachodzi duże prawdopodobieństwo, że maszynki do golenia traktować można jako świadczenie niezamówione , za które konsument nie musi płacić i jest ono wysyłane na ryzyko przedsiębiorcy. Warto pamiętać, że zgodnie z przepisami ciężar udowodnienia, że doszło do zawarcia umowy i zgody na płatne przesłanie maszynek spoczywa na firmie Westerfield International AG, a nie na konsumencie.
3. Czy praktyki stosowane przez Westerfield International AG mogą być niezgodne z prawem?
W ocenie Europejskiego Centrum Konsumenckiego praktyki stosowane przez Westerfield International AG mogą stanowić nieuczciwe praktyki rynkowe, które przybierają postać praktyk wprowadzających w błąd oraz praktyk agresywnych. Oznacza to, że mogą być sprzeczne z dobrymi obyczajami oraz zasadami współżycia społecznego tzn., że w istotny sposób zniekształcają lub mogą zniekształcić decyzje i zachowania przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. ECK wystosowało w tej sprawie oficjalne pismo do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w którym zasygnalizowało podejrzenie stosowania takich praktyk rynkowych z wnioskiem o interwencję. UOKiK wszczął postępowanie, które nadal trwa (stan na 24.03.2015 r.). W razie pytań o postęp w sprawie, należy kierować się do UOKiK.
4. Jak postępować?
Europejski Centrum Konsumenckie przestrzega przed udzielaniem zgody na testowanie maszynek do golenia marki Good Shave od firmy Westerfield International AG. Pozwoli to uniknąć podobnych problemów w przyszłości. ECK doradza by nie ulegać presji sprzedawcy i nie podejmować decyzji pochopnie.
Ponadto, przestrzegamy przed podawaniem jakimkolwiek podmiotom swoich danych osobowych, które są nierzadko odsprzedawane innym firmom i wykorzystywane dla celów marketingowych.
5. Czy mogę zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego?
Nie, ponieważ Europejskie Centrum Konsumenckie zajmuje się pomocą konsumentom, którzy skarżą przedsiębiorców zarejestrowanych w krajach unijnych innych niż Polska, Islandii oraz Norwegii. W tym przypadku mamy do czynienia z podmiotem szwajcarskim.