Misją Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska jest udzielanie bezpłatnej pomocy konsumentom w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcami z obszaru Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. Centrum działa w sposób polubowny i pozasądowy.

Pixabay: Stocksnap
Pixabay: alfaunicorn82

Raport ECK 2024

W 2024 roku do ECK Polska wpłynęło łącznie 9243 skarg i zapytań konsumentów. Zgłoszenia dotyczyły zarówno sporów krajowych, sporów pomiędzy przedsiębiorcami, jak i skarg na transakcje dokonane u zagranicznych przedsiębiorców.
ECK Polska działając w zakresie swoich transgranicznych kompetencji rozpatrzyło w minionym roku 5578 spraw. Dzięki zaangażowaniu zespołu doradców prawnych i współpracy z pozostałymi centrami działającymi w ramach sieci ECC, przeprowadzono 1711 mediacji, odzyskując dla konsumentów należne środki finansowe w łącznej kwocie 492 478,04 Euro.

Kliknij na grafikę i pobierz pełny raport ECK Polska za 2024.

  • Rodzaje skarg

W 2024 roku najwięcej skarg dotyczyło sektora lotniczego. Sprawy te stanowiły blisko 50% wszystkich zgłoszeń. Najczęstsze zastrzeżenia związane były z zakłóceniami lotów, takimi jak opóźnienia i odwołania. Ponadto, konsumenci często skarżyli się również na problemy związane z transportem bagażu. Drugą najliczniejszą kategorią spraw zgłaszanych do ECK Polska, były transakcje związane z sektorem zakupów odzieży i obuwia. W 2024 roku stanowiły one ponad 21% całości rozpatrywanych skarg. Najwięcej zgłoszeń dotyczyło niezgodności towaru z umową oraz trudności związanych z odstąpieniem od umowy. Na trzecim miejscu znalazł się sektor zakwaterowania. Wśród tych zgłoszeń przeważały zastrzeżenia dotyczące niezgodności oferty z rzeczywistością. Z kolei w kategorii wynajmu pojazdów dominująca liczba skarg związana była z problemami konsumentów przy zwrocie pojazdów i niesłusznym naliczaniu dodatkowych opłat.
Pixabay. JoshuaWoroniecki
Grafika Hotel-1
TobiasRehbein
  • Opinie konsumentów korzystających z pomocy ECK Polska

Aby stale doskonalić działania ECK Polska, konsumenci, których sprawy prowadzono, mieli możliwość wyrażenia swoich opinii w ankiecie. Spośród 540 udzielonych odpowiedzi, zdecydowana większość konsumentów wyraziła bardzo duże zadowolenie z usług świadczonych przez ECK Polska. Doceniono przede wszystkim wiedzę i profesjonalizm działania ekspertów. Wśród negatywnych opinii najczęściej wskazywano trudności w połączeniu z infolinią. Uwagi dotyczyły również braku regularnych monitów informujących o postępach w prowadzonych sprawach. Tego rodzaju opinie stanowią dla ECK Polska ważny głos, w tworzeniu systemowych rozwiązań, które usprawnią proces świadczonej pomocy.

  • Działania edukacyjno-informacyjne

W 2024 roku Europejskie Centrum Konsumenckie zrealizowało 6 akcji edukacyjno-informacyjnych, które dotyczyły bieżących wydarzeń oraz sezonowych sytuacji, takich jak zwiększona liczba zakupów w okresach przedświątecznych czy podróży zimowych i wakacyjnych. Eksperci ECK Polska opracowali szereg praktycznych porad, mających na celu pomoc konsumentom m.in. w przygotowaniach do zimowego wypoczynku, pobytu w Paryżu podczas Igrzysk Olimpijskich 2024 oraz zakupów realizowanych w okresie przedświątecznym i wyprzedażowym.

  • Spotkania sieci ECC

Aby upowszechniać wiedzę na temat praw konsumentów oraz promować kompetencje sieci ECC, przedstawiciele ECK Polska wzięli udział również w ponad 15 spotkaniach edukacyjnych kierowanych do studentów, młodzieży szkolnej, seniorów oraz organizacji samorządowych. Centrum aktywnie uczestniczyło także w spotkaniach sieci ECC, których celem była poprawa efektywności wewnętrznej współpracy jak i współpracy z innymi instytucjami wspierającymi prawa konsumentów.

Pomagamy już 20 lat!

Europejskie Centrum Konsumenckie Polska powstało w 2005 roku, na mocy porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Projekt finansowany jest ze środków Komisji Europejskiej oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

01 - 20 years eccnet - web - full colour - polish

Misją 29 centrów sieci ECC-Net, jest zapewnienie konsumentom dostępu do informacji o ich prawach oraz umożliwienie pełnego korzystania z jednolitego rynku Unii Europejskiej.

Doradcy prawni ECK Polska, bezpłatnie pomagają konsumentom polubownie rozwiązywać spory z przedsiębiorcami działającymi na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.

W ciągu ostatnich dwóch dekad liczba skarg i zapytań wpływających do ECK Polska wykazywała stały wzrost. Szczególnie wysoka liczba spraw zarejestrowanych w 2020 roku była wynikiem trudności konsumentów podczas pandemii COVID-19. Po ustabilizowaniu się globalnych gospodarek liczba zgłoszeń spadła, ale nadal utrzymuje tendencję wzrostową. Wynika to z rosnącej świadomości konsumentów w zakresie ich praw oraz rozwijającej się gospodarki cyfrowej.

Unikalne doświadczenie wynikające z codziennej praktyki doradców prawnych ECK Polska oraz ich dogłębna wiedza merytoryczna, jest często źródłem informacji dla parlamentarzystów, organizacji konsumenckich oraz mediów, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim.

Sprawy w ECK PL 2005-2024 (2)
  • Jak i kiedy pomaga ECK Polska?

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-NET) udziela wsparcia konsumentom, którzy prowadzą spór z przedsiębiorcą z obszaru Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. 

Pomoc skierowana jest do konsumentów, którzy wcześniej samodzielnie wyczerpali procedurę reklamacyjną, na przykład nie otrzymując odpowiedzi lub otrzymując odpowiedź, którą uznają za niesatysfakcjonującą.

Działania podejmowane przez Europejskie Centrum Konsumenckie mają charakter pozasądowy i polubowny, co oznacza, że nie stosuje się w nich przymusu prawnego. Doradcy prawni ECK Polska prowadzą postępowania, które pomagają rozwiązać spór, jednak nie wstrzymują one biegu przedawnienia, ani nie zastępują możliwości dochodzenia roszczeń przed sądem powszechnym.

Poza zakresem działalności Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich są sprawy:

  • dotyczące zakupów dokonanych między osobami prywatnymi, 
  • spory pomiędzy przedsiębiorcami, 
  • skargi dotyczące firm spoza zasięgu sieci ECC, 
  • spory, w których przedsiębiorca odmówił współpracy z siecią ECC-Net, 
  • sprawy, w których rozpoczęła się procedura sądowa, 
  • sprawy związane z usługami finansowymi, 
  • sprawy związane z usługami ubezpieczeniowymi.

W 2023 roku Centra Sieci ECC odpowiedziały łącznie na 124 119 zapytania konsumentów i udzieliły wsparcia w odzyskaniu kwoty 8 821 728 €. 

Aktualnie trwają prace podsumowujące liczbę spraw prowadzonych w 2024 roku przez wszystkie 29 centrów ECC oraz określające wysokość środków finansowych odzyskanych na rzecz konsumentów.

Skip to content