Misją Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska jest udzielanie bezpłatnej pomocy konsumentom w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcami z obszaru Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. Centrum działa w sposób polubowny i pozasądowy.


Raport ECK Polska za 2024 rok
Rodzaje skarg
W 2024 roku najwięcej skarg dotyczyło sektora lotniczego. Sprawy te stanowiły blisko 50% wszystkich zgłoszeń. Najczęstsze zastrzeżenia związane były z zakłóceniami lotów, takimi jak opóźnienia i odwołania. Ponadto, konsumenci często skarżyli się również na problemy związane z transportem bagażu. Drugą najliczniejszą kategorią spraw zgłaszanych do ECK Polska, były transakcje związane z sektorem zakupów odzieży i obuwia. W 2024 roku stanowiły one ponad 21% całości rozpatrywanych skarg. Najwięcej zgłoszeń w tym wypadku dotyczyło niezgodności towaru z umową oraz trudności związanych z odstąpieniem od umowy. Na trzecim miejscu skarg znalazł się sektor zakwaterowania. Wśród tych zgłoszeń przeważały zastrzeżenia dotyczące niezgodności oferty z rzeczywistością. Ostatnią z najliczniejszych grup zgłoszeń konsumentów była kategoria wynajmu pojazdów. W tym sektorze dominująca liczba skarg związana była z problemami konsumentów przy zwrocie pojazdów i niesłusznym naliczaniu dodatkowych opłat.


-
Opinie konsumentów korzystających z pomocy ECK Polska
Aby stale doskonalić działania ECK Polska, konsumenci, których sprawy prowadzono, mieli możliwość wyrażenia swojej opinii w udostępnianej ankiecie. Spośród 540 udzielonych odpowiedzi, zdecydowana większość konsumentów wyraziła bardzo duże zadowolenie z usług świadczonych przez ECK Polska. Doceniono przede wszystkim wiedzę i profesjonalizm działania ekspertów. Wśród negatywnych opinii najczęściej wskazywano trudności w połączeniu z infolinią. Uwagi dotyczyły również braku regularnych monitów informujących o postępach w prowadzonych sprawach. Tego rodzaju opinie stanowią dla ECK Polska ważny głos, w tworzeniu systemowych rozwiązań, które usprawnią proces świadczonej pomocy.

Działania edukacyjno-informacyjne
W 2024 roku Europejskie Centrum Konsumenckie zrealizowało 6 akcji edukacyjno-informacyjnych, które dotyczyły bieżących wydarzeń oraz sezonowych sytuacji, takich jak zwiększona liczba zakupów w okresach przedświątecznych czy podróży zimowych i wakacyjnych. Eksperci ECK Polska opracowali szereg praktycznych porad, mających na celu pomoc konsumentom m.in. w przygotowaniach do zimowego wypoczynku, pobytu w Paryżu podczas Igrzysk Olimpijskich 2024 oraz zakupów realizowanych w okresie przedświątecznym i wyprzedażowym.



Spotkania sieci ECC
Aby upowszechniać wiedzę na temat praw konsumentów oraz promować kompetencje sieci ECC, przedstawiciele ECK Polska wzięli udział również w ponad 15 spotkaniach edukacyjnych kierowanych do studentów, młodzieży szkolnej, seniorów oraz organizacji samorządowych. Centrum aktywnie uczestniczyło także w spotkaniach sieci ECC, których celem była poprawa efektywności wewnętrznej współpracy jak i współpracy z innymi instytucjami wspierającymi prawa konsumentów.
W 2025 roku obchodzimy 20 lat istnienia!
Europejskie Centrum Konsumenckie Polska powstało w 2005 roku, na mocy porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Projekt finansowany jest ze środków Komisji Europejskiej oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Misją 29 centrów sieci ECC-Net, jest zapewnienie konsumentom dostępu do informacji o ich prawach oraz umożliwienie pełnego korzystania z jednolitego rynku Unii Europejskiej.
Doradcy prawni ECK Polska, bezpłatnie pomagają konsumentom polubownie rozwiązywać spory z przedsiębiorcami działającymi na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.
W ciągu ostatnich dwóch dekad liczba skarg i zapytań wpływających do ECK Polska wykazywała stałą tendencję wzrostową. Na tle tego zestawienia, szczególnie wyróżnia się wysoka liczba spraw zarejestrowanych w 2020 roku, która była wynikiem trudności konsumentów podczas pandemii COVID-19. Po ustabilizowaniu się globalnych gospodarek liczba zgłoszeń nieznacznie spadła, ale nadal utrzymuje stały wzrost. Wynika to z rosnącej świadomości konsumentów w zakresie ich praw oraz rozwijającej się gospodarki cyfrowej.
Unikalne doświadczenie wynikające z codziennej praktyki doradców prawnych ECK Polska oraz ich dogłębna wiedza merytoryczna, jest często źródłem informacji dla parlamentarzystów, organizacji konsumenckich oraz mediów, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim.

Jak i kiedy pomaga ECK Polska działając w ramach sieci ECC?
Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-NET) udziela wsparcia konsumentom, którzy prowadzą spór z przedsiębiorcą z obszaru Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.
Pomoc skierowana jest do konsumentów, którzy wcześniej samodzielnie wyczerpali procedurę reklamacyjną, na przykład nie otrzymując odpowiedzi lub otrzymując odpowiedź, którą uznają za niesatysfakcjonującą.
Działania podejmowane przez Europejskie Centrum Konsumenckie mają charakter pozasądowy i polubowny, co oznacza, że nie stosuje się w nich przymusu prawnego. Doradcy prawni ECK Polska prowadzą postępowania, które pomagają rozwiązać spór, jednak nie wstrzymują one biegu przedawnienia, ani nie zastępują możliwości dochodzenia roszczeń przed sądem powszechnym.
Poza zakresem działalności Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich są sprawy:
- dotyczące zakupów dokonanych między osobami prywatnymi,
- spory pomiędzy przedsiębiorcami,
- skargi dotyczące firm spoza zasięgu sieci ECC,
- spory, w których przedsiębiorca odmówił współpracy z siecią ECC-Net,
- sprawy, w których rozpoczęła się procedura sądowa,
- sprawy związane z usługami finansowymi,
- sprawy związane z usługami ubezpieczeniowymi.
W 2024 roku wszystkie centra sieci ECC udzieliły łącznie 133 696 odpowiedzi na przesłane zapytania oraz odzyskały na rzecz konsumentów 7 576 946.37 €. Kliknij tutaj aby przeczytać szczegółowy raport zbiorczy 29 centrów ECC-Net za 2024 rok.