- Niewidoczne nakładki prostujące mają zmienić uśmiech w kilka miesięcy.
Ich reklamy zachęcają do zakupu – cena i wygoda wydają się być atrakcyjne w porównaniu do standardowego leczenia, co wzbudza duże zainteresowanie konsumentów. - Europejskie Centrum Konsumenckie (ECC-Net) radzi, na co zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji o zawarciu umowy.
W ostatnim czasie do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, działającego przy UOKiK wpłynęło prawie 50 skarg na niemiecką firmę.
Jak wygląda proces zawarcia umowy (relacja konsumenta):
Firma oferuje darmową konsultację w gabinecie, po której konsument otrzymuje mailem plan leczenia. W bardzo krótkim czasie dzwoni konsultant. Nakłania on do akceptacji umowy podczas rozmowy telefonicznej.
W jednej ze zgłoszonych skarg konsument otrzymał i zaakceptował umowę podczas rozmowy z konsultantem – nie miał możliwości się z nią zapoznać.
Najczęściej zgłaszane problemy
- Konsultant naciska na zawarcie umowy podczas rozmowy.
- Osoby zwracające się do ECC-Net wskazują, że nie były wystarczająco poinformowane o szczegółach umowy, np. o tym, co uwzględnia, a co nie wchodzi w jej zakres.
- Z otrzymanych skarg wynika, że podczas rozmowy konsumenci często byli zapewniani, że mogą się rozmyślić – później okazywało się, że odstąpienie od umowy w tym przypadku nie jest możliwe.
- Informacja o odstąpieniu od umowy, nie jest przekazywana na trwałym nośniku, a za pośrednictwem linku, który przekierowuje na stronę firmy.
- Konsumenci nie są świadomi, z kim zawarli umowę. W stopkach maili i regulaminie widnieją różne nazwy firm (polska i niemiecka).
Porady Europejskiego Centrum Konsumenckiego
- Nie ulegaj konsultantowi podczas rozmowy, nie wyrażaj zgody na natychmiastowe podejmowanie decyzji pod wpływem presji – poproś o czas do namysłu i zapoznanie się z warunkami umowy.
- Nie ulegaj chwytom marketingowym typu „promocyjna cena obowiązuje tylko, jeżeli zaakceptujesz umowę podczas rozmowy”. Może to być uznane za nieuczciwą praktykę rynkową – Art. 7. pkt. 7 – [Czarna lista nieuczciwych praktyk rynkowych].
- Jeżeli usługa jest spersonalizowana, wykonana np. pod wadę zgryzu danej osoby – nie możesz odstąpić od umowy. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest jasne poinformowanie o tym konsumenta – na trwałym nośniku (np. w formie załącznika do maila).
- Zapoznaj się ze opiniami innych klientów dotyczącymi danej firmy (również negatywnymi).
Bezpłatna pomoc dla konsumentów
Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W sprawach krajowych pomoc otrzymasz:
- Na infolinii konsumenckiej pod nr tel. 801 440 220 lub 22 266 76 76 oraz e-mailem: porady@dlakonsumentow.pl
- U Rzecznika Konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
- W placówce Inspekcji Handlowej – w twoim województwie
W sytuacji sporu z firmą z innego kraju EU, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – zgłoś się po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK.