W 2017 r. Europejskie Centrum Konsumenckie otrzymało o ponad 100% więcej skarg transgranicznych na portale randkowe (głównie z Niemiec i Luksemburga) niż w 2016 r. Podstawowym problem konsumentów jest wciąż automatyczne przedłużenie konta.

portale randkowe

• W 2016 r. ECK Polska otrzymało 101 skarg
• W 2017 r. ECK Polska otrzymało 209 skarg

Problem nr 1.
Automatyczne przedłużenie konta – czytaj uważnie

Większość portali randkowych stosuje mechanizm „automatycznego przedłużenia konta”. Oznacza to, że jeżeli klient nie prześle pisemnej rezygnacji, konto jest samoczynnie odnawiane, wówczas z karty nieświadomego randkowicza pobrana zostaje opłata członkowska.
WAŻNE: Usunięcie profilu nie prowadzi do wygaśnięcia subskrypcji!

Warto podkreślić, że serwisy randkowe przeważnie informują konsumentów
o przedłużeniu konta, często nawet w kilku widocznych miejscach:

• Przy podawaniu numeru karty kredytowej
• W potwierdzeniu założenia konta
• W regulaminie (czasami nawet w pierwszym zdaniu)
Co do zasady przepisy prawa nie wykluczają możliwości stosowania automatycznego przedłużenie konta. Informacja musi być jednak przekazana konsumentowi przed zawarciem umowy (nawet przed zaakceptowaniem regulaminu i założeniem konta).

Problem 2.
Wypowiedzenie umowy

W celu uniknięcia przedłużenia konta należy złożyć pisemne wypowiedzenie umowy, zwykle w terminie 14 przed zakończeniem jej obowiązywania. Kluczowe jest dopilnowanie tego terminu! Problemem może okazać się sposób rozwiązania umowy. Często bowiem okazuje się, że serwisy randkowe wymagają odręcznego podpisu posiadacza konta (można przesłać skan lub zdjęcie) oraz dostarczenia szczegółowych danych (login/ e-mail).

Problem nr 3.

Odstąpienie od umowy

Jeżeli umowa zawierana jest poza lokalem przedsiębiorcy, konsument ma prawo odstąpić od niej w ciągu 14 dni. Wyjątkiem jest sytuacja, w której klient skorzystał już
z zakupionej usługi, czyli np. sprawdził profile innych użytkowników bądź wymienił się z nimi wiadomościami. Wówczas ustawowe prawo odstąpienia od umowy nie obowiązuje.

Problem 4.
Wprowadzająca w błąd oferta

Zdarza się, że portale randkowe próbują przyciągnąć nowych użytkowników wykorzystując różne, często wprowadzające w błąd chwyty marketingowe. Nierzadko czytamy o „darmowych” kontach czy „bezpłatnych dostępach”.

Pani Ola zauważyła, że na jednym z portali widnieje informacja „Miesiąc 5 zł”, skusiła się. Po założeniu konta „premium” i przystąpieniu do promocji, okazało się, że z jej karty pobrano kwotę 20 zł. Promocja nie zdziałała.

Aby zabezpieczyć się przed, warto dokładnie zapoznać się z jej warunkami.
W podobnych przypadkach o pomoc i poradę można się zwrócić do ECK Polska.

PROBLEM 5
Ile zapłaci konsument?

Serwisy randkowe najczęściej przedłużają umowę na 3 i 6 miesięcy. Jeżeli wykupiliśmy subskrypcję na miesiąc zwykle umowa jest odnawiana na 3 miesiące, a z karty płatniczej konsumenta pobierana jest kwota około 170 zł. W sytuacji, gdy zawieramy umowę na 3 miesiące, konto może zostać automatycznie odnowione nawet na 6 miesięcy,
a portfel konsumenta może się skurczyć nawet o 300 zł. Jeżeli płatność została wykonana przelewem bankowym bądź na karcie nie ma wystarczającej kwoty, klient otrzymuje e-mailowe powiadomienie o konieczności uregulowania zaległości. Brak wpłaty oznacza przekazanie zadłużenia firmie windykacyjnej. Z doświadczenia ECK Polska wynika, że wezwania do zapłaty opiewają na kwoty od 350 zł do nawet 600 zł.

Bezpłatna pomoc

Pomocy i porad w zakresie przedsiębiorców zarejestrowanych w innym kraju UE, udziela Europejskie Centrum Konsumenckie.

E-DYŻUR

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów
13 lutego o godz. 17.30-18.00 przeprowadzimy kolejne, internetowe spotkanie z prawnikiem ECK nt. pułapek subskrypcji w e-randkownaiu i nie tylko. Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań ekspertowi centrum na czacie. Udział jest bezpłatny. Wystarczy wejść na stronę:
konsument.gov.pl/wydarzenia

Skip to content